האם הצ'ילבות אמזון ואורקל ימוזגו?

במאמר מעניין בפורבס הועלתה האפשרות המופרכת כחלופה מציאותית לכל דבר ועניין● התיאוריה היא למיזוג בין השתיים, כש-AWS מובילת שוק הענן הציבורי רוכשת את אורקל מובילת שוק בסיסי הנתונים

שולם שולם לעולם בין אורקל ו-AWS? צילום אילוסטרציה: BigStock

תחרות היא דבר בריא, אולם לעתים יריבויות עסקיות גולשות למאבקים מדממים. כך, למשל, היה בתחילת העשור הקודם, במאבק בין אורקל – שהובילה את הקוד הפתוח – אל מול מיקרוסופט. בשנתיים האחרונות, מיצב לארי אליסון, מייסד ו-CTO אורקל, את AWS, הענן של אמזון, כאויב האולטימטיבי. כך, בנאומיו בשנתיים האחרונות בכנס השנתי של החברה, אל מול קהל של עשרות אלפי לקוחות, הוא הקדיש חלק ניכר מהדברים להצגת העלויות היקרות והביצועים הגרועים, לדבריו, של AWS. בכירי AWS לא הגיבו משך זמן, ובאחרונה שינו טקטיקה, הגיבו, ואף החליפו את בסיסי הנתונים שלהם, תוצרת אורקל – באלה שלהם.

והנה, הפתעה: בסוף השבוע הופיע בפורבס מאמר הנושא את הכותרת "מדוע מיזוג של אמזון-אורקל הוא (בגדר) אפשרות ממשית". המאמר, אותו כתבו אנשי צוות Terfis, טוען כי מיזוג שתי החברות, וליתר דיוק, רכישת אורקל על ידי אמזון, יניב ערך לשני הצדדים. הצוות שפרסם את המאמר מורכב ממהנדסים בוגרי MIT ואנליסטים מוול סטריט, שבנו פלטפורמה הבוחנת את ערך החברה, ביצועיה, והקשר בין הביצועים לערך המניה שלה.

לפי המאמר, "הרעיון אולי נשמע שאפתני מאוד, אך על מנת לשמור על עצמה בראש שרשרת המזון הטכנולוגית בענן, אורקל עשויה להיות הרכישה הטובה ביותר שאמזון תוכל לערוך אי פעם".

אמזון, מציינים הכותבים, הייתה הראשונה שבנתה אקו-סיסטם בענן הציבורי באמצע שנות האלפיים, ואורקל, לעומתה, נמצאת בעסקי בסיסי הנתונים כמעט 40 שנים. שוויה של AWS, לדבריהם, עומד על 493 מיליארד דולרים. אורקל, נכתב, איחרה להגיע למגרש המשחקים של הענן, והדור הראשון שלה בענן – נכשל. לאחריו, החברה השקיעה רבות בפיתוח, כדי להביא לשוק את דור 2 בענן. שווי אורקל, מעריכים הכותבים, עומד על 251 מיליארד דולרים.

כך, נכתב, נוצר מצב בו ל-AWS יש נתח שוק של יותר מ-40% מהענן הציבורי, ואילו אורקל אפילו לא נמצאת בחמישייה הראשונה בדירוג ספקיות הענן. זאת, למרות שהיא מנהלת כמעט 50% ממאגרי המידע בעולם.

"לכלך" רבות על אמזון. לארי אליסון, מנהל טכנולוגיות ראשי ויו''ר ומייסד אורקל. צילום: יח"צ

"לכלך" רבות על אמזון. לארי אליסון, מנהל טכנולוגיות ראשי ויו"ר ומייסד אורקל. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

למה למזג?

ישנם כמה מניעים למיזוג שכזה, אם יקרה, כותבים החוקרים. האחד, הלקוחות הארגוניים יקבלו את האבטחה בארכיטקטורה של דור 2 בענן, לצד שירות הלקוחות של AWS – מה שיוביל למוצר ושירות נבדלים ומובחנים, לעומת העננים הציבוריים האחרים. לאור כמה אירועי אבטחה שקרו באחרונה, גם ל-AWS, ומנגד – המובילות של אורקל בתחום האבטחה, יש לכך הצדקה, ציינו הכותבים.

המניע השני, לדבריהם, הוא היצע המשלב בין הענן של AWS, ובין בסיס הנתונים של אורקל. שילוב שכזה, נכתב, הוא הבחירה, הלכה למעשה, עבור חברות סטארט-אפ וארגונים כאחד. לכן "אנו חושבים שאורקל ו-AWS מייצגים זוג משלים טוב", ציינו הכותבים.

למה לא?

בהיבט הסיכונים והמכשולים, הכותבים מציינים את ההיסטוריה של היריבות בין שתי החברות, לרבות התבטאויות של אליסון ושל אנדי ג'סי, מנכ"ל AWS, זה נגד זה. מכשול נוסף נוגע לשילוב הטכנולוגי בין השתיים: "עלות שילוב שתי המערכות ויישום יכולות בסיס הנתונים האוטונומי של אורקל על ההיצע של AWS, יכולים להוות אתגר טכנולוגי, בגלל גודל מאגר הלקוחות המשולב והדרישות המגוונות של הלקוחות".

עוד בעיה היא בתחום הרגולטורי: בשל העובדה שאמזון אוחזת בנתח שוק של 40% מהענן הציבורי, ואורקל – ביותר מ-50% בשוק בסיסי הנתונים, "סביר שהגוף המשולב ימשוך בדיקות רגולטוריות רבות, שיבחנו את ההשפעה (של המיזוג) על התחרות".

הכותבים מעריכים את שווי אמזון במעט פחות מ-1.1 טריליון דולר, משמע שהיא זו שתרכוש את אורקל, ששוויה הוא כרבע ממנה. לכן, הם מסכמים, "אמזון תצטרך להנפיק פרמיה משמעותית לשווי השוק הנוכחי של אורקל – כדי לסיים את העסקה". 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים