ליברה של פייסבוק נתקלת בהתנגדות בגרמניה וצרפת ובכלל – בספק באירופה

צרפת וגרמניה הכריזו רשמית ובמשותף כי יחסמו את המטבע הדיגיטלי המתוכנן של ענקית הרשתות החברתיות ● נציגי ליברה יפגשו ביום ב' עם רגולטורים מכל העולם בשוויץ, וצפויים "להשתפד" על ידיהם בשאלות צולבות בנדון

יושק בינואר הקרוב? מטבע הקריפטו ליברה של פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

צרפת וגרמניה הוציאו הצהרה משותפת, שבה הודיעו כי הן מסכימות לחסום את ליברה של פייסבוק מהשקה באירופה, כך על פי רויטרס.

בהצהרתן אמרו שתי המדינות כי "אף גורם פרטי אינו יכול לתבוע כוח מוניטרי, הטמון בריבונותן של מדינות". לפיכך, השאיפות הקריפטוגרפיות של פייסבוק נכנסו להקפאה למעשה באירופה, מאחר ששתי המדינות הדומיננטיות יצאו נגד הרעיון.

ההצהרה של המדינות, שיצאה ביום ו' האחרון, הגיעה ימים ספורים לאחר ששר האוצר הצרפתי, ברונו לה מאירי, אמר למשתתפים בוועידת ה-OECD 2019 שהוא יעשה כל שביכולתו כדי לעצור את ליברה. הוא הבטיח לחסום את מטבע הקריפטו, המתוכנן להיכנס לפעולה "בכל אירופה".

שאפתנות מאיימת. מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

שאפתנות מאיימת. מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: נשיאות מכסיקו, מתוך ויקיפדיה

פייסבוק הציגה לעולם את התכניות שלה להוליד מטבע קריפטוגפי משלה ביוני. באתר מיוחד ומרשים שנבנה למטבע הווירטואלי החדש, ליברה, נכתב ביומרנות כי מדובר ב"מטבע עולמי פשוט ותשתיות פיננסיות המעצימות מיליארדי אנשים. ממציא מחדש כסף. משנה את הכלכלה העולמית. כך שאנשים בכל מקום יוכלו לחיות חיים טובים יותר".

היחס הסקפטי והרצון לעצור את הפרויקט של פייסבוק נובעים מחששות שהשאפתנות של פייסבוק – גוף עצמתי בלאו הכי, שהוא הבעלים של שלושה שירותים חברתיים המתגאים במיליארדי משתמשים – עלולה לסכן את ריבונות המדינות. יתר על כן, לה מאירי גם ציין שהוא פתוח לאפשרות שהאיחוד האירופי ינפיק בעצמו מטבע, שמכונה כעת EuroCoin. משמע, שבליברה עלולה להיות גלומה גם תחרות קשה בסיטואציה עתידית שכזו.

לה מאירי התייחס לכמה סוגיות ובעיות סביב מטבע הקריפטו של פייסבוק, ביניהן, מלבד החששות לפגיעה בריבונות הלאומית בתחום הפיננסי, גם האזהרה כי המטבע של פייסבוק יכול לערער את הניסיונות להילחם בהלבנת הון ובמימון טרור.

פגישה "לוהטת" עם רגולטורים מ-26 ארצות

ביום ב' הקרוב יגיעו נציגי Libra Association – הגוף שהוקם על ידי פייסבוק לצורך ניהול תחום הקריפטו וליברה שלה – לשוויץ, ויפגשו עם רגולטורים מכל העולם. לפי הדיווחים בתקשורת העולמית, הם עתידים לעמוד בסיטואציית חקירה קשה וצולבת בנדון. 

על פי הפייננשל טיימס, הישיבה תנוהל על ידי בנואה קר, בכיר בבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, תכלול נציגים של 26 בנקים מרכזיים מרחבי העולם, בהם הפדרל ריזרב האמריקני ובנק אנגליה. נציגי ליברה הוזמנו לענות על שאלות מרכזיות אודות פרויקט נקריפטו והיקפו, ולסייע במענה על תהיות מפתח שעולות בדו"ח שנכתב בזמנים אלו, ומיועד להימסר לשרי האוצר של ארגון המדינות המתועשות, G7, כבר באוקטובר.

תגובת פייסבוק וגוף ליברה שלה לבקשה להשתתפות במפגש בשוויץ הייתה חיובית ודובר מטעמן מסר כי "בשלושת החודשים שחלפו מאז הוכרזה הכוונה להשקת רשת ליברה, עסקנו בהתקשרות עם הרגולטורים וקובעי המדיניות ברחבי העולם. אנו מקבלים בברכה את המעורבות הזו ותכננו במתכוון מסלול שיגור ארוך, בכדי לקיים את השיחות הללו, ללמד את בעלי העניין (אודותיו – ג"פ), ולשלב את המשוב שלהם בעיצוב שלנו".

מעניין לציין כי לפי פרסום באתר קוין-טלגרף, בנואה קר אמר בישיבת שרי האוצר של האיחוד האירופי ביום ו' האחרון כי ה-ECB עבד על תכנית למטבע דיגיטלי משלו עוד בטרם הוכרז פרויקט ליברה על ידי פייסבוק. באותה פגישה ציין לה מאירי את האפשרות שאירופה כולה תנפיק מטבע דיגיטלי משלה, שכאמור מכונה יורו-קוין.

הרעיון שבעתיד הלא רחוק יהיה מטבע קריפטו אירופי רשמי וכולל, שאולי אפילו יאיים על היורו, מעלה תהיות אודות כמה מהחשדות והספקולציות הסקפטיות שצוינו בהקשר לליברה. מעבר לכך, הוא בהחלט מהפכני – בהתחשב בכך שעד לפני זמן מה כל התחום הקריפטוגרפי נחשב מעורפל, לא יציב ולא נורמטיבי בכלל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אריאל

    מארקי רוצה להשתלט על העולם!!! לא מספיק שולט לנו על המוח עם פייס עכשיו גם על הכיס

אירועים קרובים