דיו זיקית – טכנולוגיה חדשה של MIT משנה צבע והדפס לחפצים

הפיתוח, שמוגדר כמעין "דיו זיקית", מאפשר שינוי הצבע כשהחפץ נחשף לסוגים מסוימים של אור ● התוצאה ניתנת לשינוי בקלות - מה שמאפשר התאמה אינסופית, למשל של פריטי ביגוד או חפצים בבית, להלך הרוח או לסטיילינג

לא זקוקה ל-PhotoChromeleon של MIT. אצלה זה טבעי. זיקית. צילום אילוסטרציה: BigStock

מדעני המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, ה-MIT, פיתחו טכנולוגיה חדשה המאפשרת לחפצים שצופו בדיו מיוחדת לשנות את צבעם ו"לתפוס" דפוסים צבעוניים (פסים, נקודות, פרחים וכיוצא בזאת) כשהם נחשפים לאור אולטרה-סגול.

הטכנולוגיה, המכונה PhotoChromeleon – משחק מילים הכולל את שמה של הזיקית, חיה שיודעת לשנות באופן טבעי את צבעיה בהתאם לסביבתה ולשם הסוואה – מבוססת על מערכת ה-ColorMod שפיתחה בעבר של MIT, שכללה אובייקטים להדפסת תלת-מימד, ששילבו פיקסלים רגישים לאור שצבעם משתנה. ואולם בפיתוח הקודם נכלל הצורך בתהליך הדפסה, הדוגמאות שנוצרו על ידי הפיקסלים לא היו מרשימות ובנוסף כל פיקסל יכול היה להתחלף רק לצבע נתון אחד.

לעומת זאת ה-PhotoCromeleon משלבת דיו המורכבת מתערובת של לכה צלולה, שבה מעורבבים צבעי צהוב, צִיאַן (סוג של טורקיז) ומג'נטה (ורוד-סגול) פוטו-כרומיים. כל אחד מהצבעים הללו משתנה בין צבעו הנתון למצב שקוף, כאשר הוא נחשף לאורך גל שונה של אור אולטרה סגול. ההסבר אולי מורכב אבל התוצאה פשוטה: נעל לבנה יכולה להפוך לצבעונית כפי רצונכם, או בהתאם לאאוט-פיט היומי שלכם.

נכון לעכשיו התהליך מורכב מעט – המשתמש צריך להתחיל בביצוע סריקת תלת-מימד לאובייקט שברצונו "לצבוע"; אחר כך עליו ליצור באופן דיגיטלי דוגמה מרובת צבעים בעבור אותו פריט במחשב; לאחר מכן עליו לרסס על החפץ האמיתי ציפוי של הדיו, ואז להניח אותו על מצע מסתובב מיוחד, שם מקרן DLP (טכנולוגיית עיבוד אור דיגיטלית) מאיר עליו את הדוגמה הצבעונית בצורה של אורכי גל שונים של אור UV. כתוצאה מכך נוצרים צבעים באזורים שונים של הציפוי, ומופיעה עליו הדוגמה הצבעונית שבה המשתמש חשק.

בא לך לנעול היום סניקרס פרחוני?

את "ההדפס" הצבעוני הזה שנוצר ניתן להחליף בקלות באחר, באמצעות הקרנת אור UV על האובייקט, שיחזיר אותו לצבעו הניטרלי, ואז חזרה על אותו תהליך עם הדוגמה החדשה הרצויה. החוקרים מ-MIT הבטיחו כי חשיפה לאור שמש טבעי אינו מוחקת או משנה את הצבעים והדוגמאות.

בסרטון שהעלו חוקרי האוניברסיטה לערוץ של המכון ביוטיוב הם מדגימים כיצד הטכנולוגיה החדשנית משמשת לצורך צביעת פסלון גבס לבן בצורת זיקית, דגם של מכונית לבנה, נעל ספורט ומארז של סמארטפון. עם זאת, לאחר שהיכולת תתפתח יותר ניתן יהיה לעשות בה שימוש לשם צביעת מכוניות אמיתיות בדוגמאות ו"הדפסים" מיוחדים ומשתנים ולמעשה לשינוי המראה של כמעט כל סוגי החפצים הדוממים והאקססוריז – לדוגמה, חגורות או מסגרות משקפיים מזירת האופנה, או רהיטים ואביזרי חשמל, מגזרת מוצרי הצריכה לבית.

"סוג מיוחד זה של צבע יכול לאפשר מספר עצום של אפשרויות להתאמה אישית, שעשויות לשפר את יעילות הייצור ולהפחית את הפסולת באופן כללי", אמר יוחנן ג'ין, בוגר פוסט-דוקטורט והמחבר הראשי של המאמר בנושא הפרויקט. "משתמשים יכלו להתאים אישית את חפציהם ואת המראה שלהם על בסיס יומיומי, בלא הצורך לקנות את אותו אובייקט מספר פעמים בצבעים וסגנונות שונים", הסביר.

בעולם שבו לכמויות הזבל והפסולת שהאנושות מייצרת עקב תרבות השפע ישנה פגיעה מוכחת ומחרידה באיזון האקולוגי ובאיכות הסביבה, מדובר על פיתוח שאינו רק מלהיב אלא שטומן בחובו אולי גם מענה לבעיה האקוטית המסוימת. עכשיו נותר רק להמתין לכך שההמצאה והטכנולוגיה יהפכו ליותר ידידותיים למשתמש הביתי ויהיו בהישג ידנו. 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים