ג'ק מא יפרוש מחר מהובלת עליבאבא: מה יקרה בעידן שלאחריו?

המיליארדר - מגדולי העשירים בסין, עם הון אישי של כ-41 מיליארד דולרים - עוזב בדיוק ביום הולדתו ה-55, ומשאיר מאחוריו חברת ענק משגשגת בתחום הקמעונאות אונליין ● בהמשך הוא מתכוון להשקיע ובגדול בחינוך, תחום שממנו בעצם הגיע במקור

הרגולטורים בסין הראו לו מי בעל הבית. ג'ק מא, המייסד והיו"ר לשעבר של עלי באבא, והבעלים של קבוצת ANT. איור: BigStock

בדיוק לפני שנה התבשרנו שג'ק מא, מייסד-שותף של עליבאבא ואחד מעשירי סין, עתיד לפרוש מתפקידו כיו"ר משותף של הקבוצה. מא יחגוג מחר (ג') את יום הולדתו ה-55 ובאותו יום עצמו יעזוב את תפקידו בחברה שייסד ובנה מאפס לכדי ענקית קמעונאות אונליין סינית מגה-עוצמתית ומשגשגת. את מקומו יתפוס דניאל ז'אנג בן ה-47, שכיהן כמנכ"ל עליבאבא בארבע השנים האחרונות.

כעת מסתמן, כפי שכבר הוצהר לפני שנה על ידיו, שבכוונת המיליארדר להשקיע חלקים נכבדים מהונו העצום – הוא ככל הנראה האיש העשיר בסין והונו מוערך ב-41 מיליארד דולר – ביוזמות סביב אהבתו הגדולה המקורית – החינוך. יש הטוענים כי מא פשוט מנסה ללכת בעקבות ביל גייטס, ולהתפש כיזם שלאחר פרישתו רוצה לרתום את יכולותיו וידיעותיו בתחום החדשנות והטכנולוגיה לטובת העולם וקידמו.

נערץ ואולי פשוט חזק מדי

ההנחה הרווחת היא ש-מא פורש פשוט כי הפך לדמות חזקה מדי ברפובליקה העממית של סין, ושעזיבתו נועדה לשמר יחסים רגועים של חברת המסחר אונליין הענקית עם הממשל הסיני. מה גם שהיחסים ההדוקים שלו עם דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב – היריבה של סין במלחמת הסחר – ודאי לא מצאו במיוחד חן בעיני מקבלי ההחלטות הרלוונטיים בבייג'ינג. עליבאבא ומא עצמו סיפקו סיבות אחרות לפרישה ואמרו באופן רשמי שזו נועדה לטפח צמיחה לטווח ארוך ולהפחית את התלות של הענקית באדם אחד. יחד עם זאת, החברה דאגה להדגיש כי מא ימשיך להיות מעורב בה, יכהן במועצת המנהלים שלה עד 2020 ויישאר בשותפות עליבאבא – קבוצה של מנהלים ותיקים, שלהם שליטה משמעותית על העסק ועל שותפיו.

שמו של מא, שהפך לדמות נערצת על הסינים הרואים בו גיבור לאומי של ממש, היה פשוט לשם נרדף לחברה שבראשה עמד ושהקים לאחר שהיה מורה לאנגלית, בדירה קטנה וצנועה בעיר האנגג'ואו. החברה הפכה לענקית מסחר אלקטרוני עולמית העוסקת, מלבד במכירות, גם במחשוב ענן ובעסקי משלוחים מסיביים. יורשו, ז'אנג, הצליח להעלות את ההכנסות של עליבאבא, אחרי שגרם לה להתרחב לתחום החנויות הפיזיות, והנגיש אותה באופן מוחלט לצרכנים הסינים.

חילופי גברי שלא ישנו את ההצלחה. עליבאבא

חילופי גברי שלא ישנו את ההצלחה. עליבאבא

היתרון שבלהפוך למיותר

עזיבתם של מייסדים כריזמטיים כדוגמת מא את חברות הטכנולוגיה הגדולות בדרך כלל גורמת לטלטלה במחירי המניות ואולי אף בהצלחת החברה, אך לא במקרה של עליבאבא. כיום החברה היא מפלצת מכירות עוצמתית מאין כמוה ופרישתו של מא, 20 שנים לאחר שהקים אותה, מגיעה כשעליבאבא מתגאה ביותר מ-750 מיליון משתמשים פעילים בחודש. היכולת הטכנולוגית המתקדמת שלה, יחד עם בסיס הצרכנים המסיבי בסין, סייעו לה בתחרות מול ענקיות מתחומה, בעיקר בענקית המסחר האלקטרוני האמריקנית אמזון, ועתה היא למעשה הקמעונאית אונליין הגדולה בעולם, אם מתייחסים לערך הכולל של מוצרים שנמכרים בכל הפלטפורמות שלה. שני עשורים לאחר שהוקמה יש לה יותר מ-66,000 עובדים במשרה מלאה, ושווי השוק שלה הוא כ-420 מיליארד דולר (נכון ל-6 בספטמבר). 

בנוסף, מא משאיר את ענקית המסחר האלקטרוני שלו, המגלגלת מיליארדי דולרים בטבעיות ממש, בידי שותפיו הנאמנים ז'אנג המנכ"ל וכן בידי המייסד המשותף וסגן היו"ר, ג'וזף צאי, עליהם הוא סומך ובוטח.

ג'פרי טווסון, פרופסור בכיר מאוניברסיטת פקין, צוטט כאומר על מא ש"הוא הצליח במה שסטיב ג'ובס, ביל גייטס וג'רי יאנג (מייסד שותף של יאהו) נכשלו בו, וזה להפוך את עצמם למיותרים". טווסון הוסיף כי מא בנה תרבות חזקה וחדשנית בעליבאבא, דבר שעזר לחברה להתקדם עוד ועוד במשחק, ושהוא מומנטום שעתיד להמשיך גם אחרי עזיבתו.

"מילים אחרונות מפורסמות"

המתעניינים בתפישתו של מא את העתיד הטכנולוגי יכלו להתרשם ממנה באחרונה, כשמא הופגש עם אילון מאסק, היזם המהפכן שהקים חברות כמו טסלה, ספייס-איקס, נוירלינק והבורינג קומפני, על במה אחת בכנס WAIC בסין. המפגש המסקרן הדגים כמה השניים חושבים אחרת, והראה לעולם גישות שונות להפליא לטכנולוגיה ולקדמה.

במהלך השיחה אמר מא שאינו מודאג מכך שמכונות יחליפו בני אדם במקום העבודה. "אני חושב שבגלל הבינה המלאכותית, לאנשים יהיה יותר זמן ליהנות מבני אדם. אני לא חושב שנצטרך הרבה משרות", אמר. הוא התנבא כי תוך 20 או 30 שנה אנשים יעבדו רק שלושה ימים בשבוע וארבע שעות ביום. בשלב מסוים איל המסחר האלקטרוני הסיני – שהתעקש משום מה בדיון שאינו "איש היי-טק" – הוסיף: "אני חושב ש-AI יכולה לעזור לנו להבין טוב יותר את בני האדם. אני לא חושב שזה איום". ומאסק, שבכלל מעוניין להכניס את הבינה המלאכותית לגוף האדם ולהפוך את בני האנוש לסייבורגים, ענה לו: "אני לא יודע, גבר, זה נשמע כמו מילים אחרונות מפורסמות".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים