פייסבוק הייתה מודעת למעללי קיימברידג' אנליטיקה כבר ב-2015

תכתבות מייל פנימית בין עובדי הענקית ממאנלו פארק מעידה על מודעות שלה, וחשש של עובדיה, בנוגע לבעייתיות של הפרשייה עוד לפני שהתברר שקיימברידג' אנליטיקה רכשה באופן לא ראוי נתוני משתמשים בעבור קמפיין הנשיאות של מטה טראמפ ב-2016

קיימברידג' אנליטיקה

פייסבוק הייתה מודאגת מכך שחברת המחקר והייעוץ הפוליטי הבריטית-אמריקנית קיימברידג' אנליטיקה משתמשת לרעה בנתונים שנאספו מהרשת החברתית שלה כבר בספטמבר 2015. כך חשפו מסמכים שפורסמו לאחרונה, ושכוללים מיילים ומסמכים אחרים שפייסבוק בעצמה חשפה כחלק מחקירת שערוריית קיימברידג' אנליטיקה ומשפט בגינה.

מדובר על תכנים שמעידים על מודעות של ענקית הטכנולוגיה לבעייתיות של הפרשייה עוד לפני שהתברר שקיימברידג' אנליטיקה רכשה באופן לא ראוי נתוני משתמשים בעבור קמפיין הנשיאות האמריקני של מטה דונלד טראמפ ב-2016.

מהודעות האימייל הפנימיות שפורסמו ביום ו' האחרון ניתן ללמוד בין השאר כי עובדי פייסבוק השמיעו דאגה בנוגע לשותפים הפוליטיים של החברה שרכשה את הדטה, וכן ספיקות לגבי עמידת המהלך במדיניות הנתונים של פייסבוק כבר בסתיו 2015. העובדים מתכתבים ביניהם ומספרים שהגישו שאילתות בעניין להנהלה הבכירה, ואפשר ללמוד שהם אף סימנו את המכתבים כבעלי חשיבות עליונה (hi pri). אבל למרות כל זאת, החברה המשיכה לעבוד מול קיימברידג' אנליטיקה, וזו מצידה קידמה את קמפיין הנשיאות של טראמפ באמצעות ידע, כולל פסיכולוגי, שרכשה על משתמשי הרשת החברתית. 

קיימברידג' אנליטיקה מזוהה לראשונה בשמה כאשר היא מתוארת על ידי עובד פייסבוק כ"חברה מפוקפקת (בלשון המעטה) לעיצוב דטה, שחדרה עמוק לשוק שלנו". הדברים נכתבו ב-22 בספטמבר 2015, לפי שרשור המיילים המסוים שנחשף.

השפעה פוליטית סמויה ומניפולטיבית על מצביעים

הוצאת הפרשה כולה לאור בגרדיאן, לאחר תחקיר בן שנה תמימה, ופיצוצה התקשורתי בכל העולם, התחוללו באמצע מרץ 2018. מיד לאחר מכן החלו להיחשף עוד ועוד פרטים אודותיה שהיו מסמרי שיער במובנים של פרטיות משתמשים, כמו גם בהקשרים רחבים יותר של השפעה פוליטית סמויה ומניפולטיבית על מצביעים דרך הרשתות החברתיות בכלל ופייסבוק בפרט. מה שהטריד יותר מכל הוא העובדה שהחברה ידעה על מה שאירע, אבל המסמכים החדשים שנחשפו כחלק מתביעה ממשלתית בארצות הברית נגד פייסבוק מראים כי היו חברי צוות של החברה שהעלו חששות בנוגע לנהלי איסוף הנתונים של קיימברידג' אנליטיקה עוד הרבה לפני שהמידע הגיע לתקשורת.

עם זאת, בעת הדיווח על האירועים הללו במרץ, טען הגרדיאן כי ציר הזמן בפרשה הוא "מסובך לאורך זמן רב, בגלל הגופים התאגידיים השונים המעורבים בשימוש לרעה בנתונים של קיימברידג' אנליטיקה". עוד נכתב בזמן החשיפה כי "אם היו לנו משאבים רבים יותר היינו יכולים להתדיין בנואש עם החברות כדי להבין טוב יותר, אך עלינו לחקור מסלול זה רק אם נראה דגלים אדומים".

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, העיד בזמנו כי לחברה שלו נודע מהדיווח בגרדיאן על כך שהיזם והחוקר ד"ר אלכס קוגן מכר נתונים של משתמשים שלה לקיימברידג' אנליטיקה, במהלך שהיווה הפרה של מדיניות פייסבוק האוסרת על חוקרים למכור או לשתף נתונים עם צדדים שלישיים. קצת אחר כך נחשף גם היקף הדליפה שכללה דטה של המוני משתמשים – 87 מיליון מהם, ליתר דיוק.

בהודעות הדואר האלקטרוני שסוקרו כעת דנו עובדי פייסבוק במשך חודשים כיצד יבדקו את נוהליה של קיימברידג' אנליטיקה, והתקשורת הפנימית הזו שוחררה על ידי הענקית ממאנלו פארק כעת ורק לאחר שהגיעה להסכמה שעליה לעשות זאת מול התובע הכללי של מחוז קולומביה, קארל רסין, שתבע את החברה בגין שערוריית קיימברידג' אנליטיקה.

הפרות פרטיות. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפרות פרטיות. פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

"שמועות לא מבוססות ממתחרה של קיימברידג' אנליטיקה"

לפי CNBC, פייסבוק התייחסה לדיווחים האחרונים בפוסט בבלוג שלה, שפורסם ביום ו', ובו אמרה כי למסמכים יש "פוטנציאל לבלבל בין שני אירועים שונים סביב הידע שלנו בנושא קיימברידג' אנליטיקה". החברה כללה בפוסט קישור לאותה התכתבות שהודלפה קודם לכן, שלדבריה הסכימה לשחרר במשותף עם רסין.

דובר משרדו של רסין אמר בתגובה כי "מחוז קולומביה נלחם להפוך את המסמך הזה לציבורי משום שאנחנו מאמינים שלעם האמריקני יש זכות לדעת מה ומתי פייסבוק ידעה על חולשות אבטחת המידע שלה. על פי השיחות שמסמך זה מכיל, עובדי פייסבוק השמיעו אזעקות בנוגע לשותפים פוליטיים וספקות לגבי עמידתם במדיניות הנתונים של פייסבוק כבר בספטמבר 2015".

פייסבוק התייחסה לתגובה שוב בבלוג שלה, בו כתבה כי באותה עת "עובד בפייסבוק שיתף שמועות לא מבוססות ממתחרה של קיימברידג' אנליטיקה, שטענה כי חברת ניתוח הנתונים 'מגרדת' נתונים פומביים". הענקית אמרה כי 'גירוד' הפרופילים הציבוריים נבדל מהנתונים שקיימברידג' אנליטיקה השתמשה בהם לצרכים הפוליטיים, ושאותם המשתמשים לא הסכימו לחלוק איתה לטעם הזה.

נזכיר כי על פי הדיווחים הקודמים קיימברידג' אנליטיקה מכרה נתונים שהשיגה ממשתמשי פייסבוק וחבריהם כתוצאה מהשתתפותם ב"מבחן אישיות" שפותח על ידי החוקר קוגן, ובלא יידועם של מי שסברו כי הם רק ממלאים שאלון פסיכולוגיסטי להנאתם. החידוש שמביאים איתם המסמכים החדשים הוא עדותם על כך שפייסבוק הייתה מודעת להפרות הפוטנציאליות של מדיניותה על ידי קיימברידג' אנליטיקה, בדרך זו או אחרת, שלוש שנים קודם לפרסום ולטלטלה הציבורית הגדולה שהוא חולל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים