נדחתה עתירה נגד הרשות הביומטרית לגבי שני מכרזים שניהלה

העותרות, התנועה לזכויות דיגיטליות והתנועה לחופש המידע, דרשו לקבל מידע על המכרזים על פי חוק חופש המידע ● בית המשפט קיבל את טענת הרשות וקבע: המידע על המכרזים אינו כלול בחוק חופש המידע ● העותרות: "ההחלטה מרחיקה מהציבור מידע חשוב על התנהלות הרשות הביומטרית, על סמך פרשנות שגויה"

רשות המאגר הביומטרי הלאומי

בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, דחה אתמול את התביעה שהוגשה על ידי התנועה לזכויות הדיגיטליות והתנועה לחופש המידע, נגד הרשות הביומטרית והטיל על הצדדים העותרים הוצאות משפט בסך 20 אלף שקל.

התביעה הוגשה לפני שלוש שנים, על פי חוק חופש המידע, ועניינה דרישה לקבלת מידע ושקיפות בעניין שני מכרזים שנוהלו על ידי הרשות הביומטרית, בשנים 2011 ו-2013. המכרזים היו על אספקת ציוד ופתרונות מערכת השוואות לזיהוי ביומטרי.

העותרות טענו כי משרד הפנים והרשות הביומטרית עברו על חוק חופש המידע, בכך שסירבו לחשוף פרטים על המכרז.

"המידע המבוקש בעניין שני המכרזים מוחרג מתחולת חוק חופש המידע"

סגן נשיא בית המשפט המחוזי, השופט יורם נועם, דחה את התביעה בטענה כי: "המידע המבוקש בעניין שני המכרזים מוחרג מתחולת חוק חופש המידע, בהיותו מידע שנוצר, שנאסף או שמוחזק בידי הרשות הביומטרית, ואינו חלק מהמכרז הפומבי". בהמשך קביעתו כתב השופט נועם והסביר כי המבחן לחוק חופש המידע אינו "פיזי" ולא מתייחס לשאלה היכן מצוי המידע המבוקש; אלא הוא מבחן "מהותי" – בזיקה לשאלה, האם המסמכים נוצרו, נאספו או הוחזקו בידי הרשות הביומטרית בלבד.

ביהמ"ש הגיע למסקנה, לאחר בחינת נסיבות העניין, כי "ועדת המכרזים של המשרד פעלה במכרז השני בשליחותה של הרשות הביומטרית, ובשליחותה בלבד, והיתה, אפוא, 'זרועה הארוכה'. על-כן, נּוהל המכרז השני כולו על-ידי הרשות הביומטרית ומטעמה, זאת באמצעות ועדת המכרזים של משרד הפנים". במכרז זכו שתי החברות הזרות, דואן וקוגנט.

מאגר מידע ביומטרי. אילוסטרציה: BigStock

מאגר מידע ביומטרי. אילוסטרציה: BigStock

עוד צוין בפסיקה כי המכרז הראשון פורסם על ידי רשות האוכלוסין, ולא על ידי הרשות הביומטרית, כי באותה תקופה (בשנת 2011) הרשות עדיין לא פעלה בכלל, ומכאן שהוא בכלל לא נועד לשרת את הרשות הביומטרית.

לגבי המכרז השני, אישר השופט שהוא אכן היה של הרשות הביומטרית, אבל קשור למכרז הראשון, שהיה קשור, כאמור, לרשות האוכלוסין ולא לרשות הביומטרית.

עו"ד מרגלית לוי, מנהלת מחלקה בכירה במשרד הפנים, הביעה סיפוק מהחלטת השופט: "פסיקה זו, תהווה בסיס לעתירות דומות בעתיד, מכוח חוק חופש המידע", כתבה, "אנו שמחים על כך שהטענות שלנו בתשובה לתביעה התקבלו".

התנועה לזכויות דיגיטליות מסרה בתגובה: "החלטת בית המשפט מרחיקה מהציבור מידע חשוב זה על התנהלות הרשות הביומטרית, על סמך פרשנות שגויה ולא סבירה של סעיף טכני, שאף מנוגדת לפסיקה קודמת".

בעקבות החלטת בית המשפט להטיל גם הוצאות משפט על העותרים, שמייצגים עמותות התנדבותיות, ללא כל מקורות כספיים, יצאה התנועה במסע גיוס המונים למימון ההוצאות. פרטים בעמוד האתר הייעודי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים