דיווח: בני נוער סינים מרכיבים מכשירי אמזון בפוקסקון בלילות

לנוכח ממצאי עמותה לזכויות עובדים והגרדיאן, אמזון חוקרת האם חברת פוקסקון - שאמונה על הרכבת מוצרים בעבורה בסין - מפרה את חוקי העבודה ● הייצרנית, שכבר נחשפה כמעסיקה בניגוד לחוק בעבר, מחייבת בני נוער לעבוד בלילה, והרבה יותר שעות מהמותר

עובדים במפעל פוקסקון בסין. צילום: זולו, מתוך ויקיפדיה

הרמקולים החכמים של אמזון, אקו שמם – הפועלים על בסיס העוזרת החכמה אלקסה – נמצאים כיום בבתים רבים בארה"ב ובעולם ונמכרים בהמוניהם, אלא שחקירה חדשה חשפה ממצא מטריד במיוחד: בני נוער סינים שהם עדיין תלמידי בתי ספר עובדים לאורך כל הלילה במפעל פוקסקון לצורך ייצור הרמקולים הנחשקים.

חקירה שנערכה בעבור הגרדיאן הבריטי על ידי ארגון המגן על זכויות עובדים בסין, ששמו CLW (ר"ת China Labour Watch) מאשימה את פוקסקון כי היא מעסיקה בני נוער באופן בלתי חוקי במפעל שלה בהנגיאנג בסין. צוות מטעם CLW ששהה במפעל גילה כי למעלה מאלף תלמידי תיכון מקומיים, בני 16-18, עבדו במהלך לילות ושעות נוספות כמתמחים בייצור מכשירי Echo ו-Echo Dot, המותאמים לאלקסה, כמו גם בייצור מכשירי קינדל – באופן שמפר את החוק הסיני.

מסתבר שפוקסקון מקיימת מעין שת"פ עם בתי הספר ושוכרת את התלמידים הסיניים על תקן "מתמחים" למשך מספר חודשים בשנה, בכדי לעמוד בדרישות שיא העונה. הגרדיאן דיווח כי הילדים מדרום סין גויסו תחת פיקוח מורים, לעבודה למשך יותר מחודשיים, בכדי להאיץ את ההספקים. בכתבה צוין כי למרות שמפעלים סיניים מורשים להעסיק תלמידים מגיל 16 ומעלה, החוק הסיני שומר על בני הנוער ואוסר להעביד אותם בלילות או בשעות נוספות.

הדו"ח מתחקיר CLW מגלה כי המורים מפעילים לחץ על התלמידים לעבוד שעות נוספות ומשמרות לילה, בכדי לעמוד ביעדי הייצור. כך קורה שנערים ונערות רבים עובדים 10 שעות ביום, במשך שישה ימים בשבוע, שמתוכן רק שמונה שעות עבודה מותרות בחוק, ובוודאי שאך ורק במהלך היום. הארגון מדווח כי מתמחים שמסרבים לעשות זאת, מפוטרים. כמו כן, CLW טוען דבר מה חמור יותר: לדבריו, היו מקרים של התעללות מילולית ופיזית בתלמידים העובדים.

Echo של אמזון, הבית של אלקסה. צילום: יח"צ

Echo של אמזון, הבית של אלקסה. צילום: יח"צ

תגובות אמזון ופוקסקון: חקירה עצמאית והבטחה לחזרה למוטב

עקב ממצאי התחקיר אמר דובר אמזון: "אנחנו לא סובלים הפרות של קוד ההתנהגות של הספקים שלנו. אנו מעריכים באופן קבוע ספקים, בתוך שימוש במבקרים עצמאיים כראוי, בכדי לפקח על המשך התאמה ושיפור – אם אנו מוצאים הפרות, אנו נוקטים בצעדים מתאימים, כולל בקשה לפעולה מתקנת מיידית. אנו בודקים בדחיפות את ההאשמות הללו, ומתייחסים לכך מול פוקסקון ברצינות הגבוהה ביותר. צוותים נוספים של מומחים הגיעו אתמול לאתר כדי לחקור, וביצענו ביקורת שבועית בנושא זה".

פוקסקון לא הכחישה את ממצאי החקירה, ואפילו התגאתה בתכנית ההתמחות שלה, על שהעניקה לתלמידים בגיל עבודה חוקי אפשרות להתנסות בעבודה מעשית ובהכשרה בעבודה.

החברה הגיבה בהצהרה לגרדיאן, שבה נכתב כי: "הכפלנו את הפיקוח והמעקב אחר תכנית ההתמחות עם כל בית ספר שותף שהוא רלוונטי, בכדי להבטיח שבשום פנים ואופן לא יורשו המתמחים לעבוד שעות נוספות או לילות. היו מקרים בעבר בהם פיקוח רופף מצד צוות ההנהלה המקומי אפשר שזה יקרה, ולמתמחים שהושפעו שולם שכר נוסף המתאים למשמרות אלה. זה לא מקובל ועשינו צעדים מידיים כדי להבטיח שזה לא יחזור על עצמו".

הפריים דיי האחרון של אמזון, שנערך בחודש שעבר, היה אירוע הקניות הגדול בתולדותיה והגדול ביותר אי פעם בנפח מכירות מכשירי אמזון במהלכו, כשרבים קנו מענקית הקמעונאות מכשירים המותאמים לאלקסה, או מכשירי קינדל. מוקדם יותר השנה, אמזון חשפה שהיא מכרה את המוצר Echo ליותר ממאה מיליון משתמשים ברחבי העולם.

האימוץ הנרחב של הרמקולים החכמים ושל אלקסה מניעים את אמזון להזמין יותר, מה שבסופו של דבר מפעיל לחץ רב יותר על החברה הטיוואנית.

פוקסקון, אפילו באותו מפעל, כבר נתפסה בקלקלתה

פוקסקון מוכרת לרבים כיצרנית מכשירי ה-iPhone של אפל, וכדאי לזכור כי בשנת 2013 ערכה הענקית מקופרטינו ביקורת פנימית וגילתה שפוקסקון שכרה 74 ילדים מתחת לגילאי 16 לצורך הרכבת מכשיריה, והדברים עוררו רעש גדול.

בנוסף, ובאופן פרדוקסלי ומקומם במיוחד, מסתבר שאמזון כבר זכתה בביקורת קשה לפני כשנה, לאחר חשיפה של תנאי עבודה "לא מוסריים ובלתי חוקיים" באותו מפעל של הספקית שלה בסין. אז פורסמו ממצאי חקירה שנמשכה תשעה חודשים, ושהיו מעורבים בה האובזרוור וה-CLW, שבחן את תנאי העבודה במפעל שמייצר מכשירי אקו וקינדל בהנגיאנג. בחקירה ההיא נמצאו הפרות חוק בנוגע לתעסוקת עובדי קבלן ותשלום לעובדים, ובזמנו הבטיחה אמזון שתטפל בחומרה בכל הממצאים ולאלתר.

כעת נראה שהביקוש הגובר מחד, ומלחמת הסחר בין ארה"ב וסין מאידך, גורמים לענקית הייצור שוב "לעגל פינות" בכדי לעמוד ביעדיה, בתקווה לחמוק מתחת לרדאר ולא להיחשף בעשותה כך. אולם היא נתפסה, שוב, בקלקלתה, וחמור יותר – אמזון נתפסה שוב, לכאורה, בהתעלמותה מההתנהלות החמורה של פוקסקון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים