אמזון: תנאי העסקה חמורים במפעל פוקסקון המייצר אחדים ממוצריה

ענקית הקמעונאות סופגת ביקורת חריפה במיוחד, לאחר שדו"ח של חברת זכויות עבודה מצא שתנאי ההעסקה אצל הספקית הסינית שלה - המייצרת למשל את הרמקולים החכמים Echo Dot - כוללים תופעות קשות של ניצול עובדים ● החברה בתגובה: "אנו מחויבים להבטיח שהבעיות הללו ייפתרו"

עובדים במפעל של פוקסקון בסין. צילום: Zulo, מתוך ויקיפדיה

חברת אמזון (Amazon) זוכה בביקורת קשה לאחר חשיפה של תנאי עבודה "לא מוסריים ובלתי חוקיים" באחד המפעלים של הספקית שלה בסין.

חקירה שנמשכה תשעה חודשים, ושהיו מעורבים בה האובזרוור (Observer) וארגון זכויות עבודה ניו יורקי בשם China Labor Watch, בחנה את תנאי העבודה במפעל פוקסקון (Foxconn) השוכן בהנגיאנג שבסין.

הדו"ח החמור חשף מספר רב של צוותי עובדים המועסקים בשכר נמוך, שעובדים יתר על המידה ושמופקדים על ייצור מכשירים פופולריים של אמזון, כמו הרמקולים החכמים שלה, ה-Echo Dot, ומכשירי הספרים האלקטרוניים, Kindle.

התחקיר גילתה כי 40% מהמועסקים במתקן הם עובדי סוכנות (או כפי שהם מכונים בארץ עובדי קבלן), שאינם מקבלים דמי מחלה ושניתן לפטרם מיד עם חלה ירידה בביקוש למוצרי המפעל.

סין הציגה לפני ארבע שנים חוק שמבטיח שהעובדים האלה מהווים רק 10% מכוח העבודה של החברות בה – בניסיון למנוע מחברות לנצל את העובדים הזמניים, לפיכך, טוען הדו"ח, מדובר פשוט בעבירה על החוק הסיני.

וזה לא הממצא היחיד שמעיד על אי ציות לחוק – עוד נמצא בתחקיר כי שעות נוספות במפעל שולמו לפי הסכום הסטנדרטי של שכר לשעה, בלי התוספת הראויה, ולא לפי הסכום הנדרש מבחינה משפטית. בעונת השיא, חלק מהעובדים נדרשו לעבוד 100 שעות נוספות, והיו גם מקרים של אנשים שעבדו 14 ימים ברציפות. החוק הסיני קובע כי מניין השעות הנוספות החודשי לא יעלה על 36 שעות.

נושאים אחרים שהתגלות בחקירה כללו עובדים שנדרשים להגיע לעמדות שלהם 10 דקות לפני תחילת המשמרות שלהם ולא מקבלים בעבור כך תשלום נוסף. אבל חמור יותר, הדו"ח חשף גם שעובדי המפעל אינם מקבלים הכשרה בטיחותית נאותה, וגם גילה חוסר בטיחות שמתקיים גם במעונות הצוות.

פוקסקון שנזן – העובדים התאבדו, האם התנאים שופרו?

בנוסף, עובדים במפעל שבו מיוצרים המכשירים של אמזון מקבלים גם שכר נמוך יותר מאשר עובדי פוקסקון במקומות אחרים בסין. על פי הגרדיאן (The Guardian) השכר הנהוג שלהם עומד על 1,750 יואן בחודש (שהם קצת יותר מ-1,000 שקלים) והוא פחות בהרבה מ-2,400 יואן בחודש, שמקבלים העובדים במפעלי פוקסקון שבעיר שנזן, שם מייצרת הספקית הסינית העצומה את מוצרי אפל (Apple). סכום זה הוא כמחצית מהשכר הלאומי הממוצע במדינה.

יצוין כי שמו של המפעל בשנזן נודע לשמצה בשנים 2010-2011 בעקבות חשיפת תנאי העסקה מזוויעים בו – שכללו עשרות שעות עבודה נוספות בחודש, עבודה בעמידה, איסור לדבר במהלך המשמרת, צפיפות במעונות, השפלת עובדים ושכר רעב שבקושי מספיק למחייה של 20-30 שקלים ליום – ושהביאו חלק מהעובדים עד ייאוש מוחלט שגרם להם להתאבד.

ב-2011 בוצע תחקיר בן מספר חודשים על ידי המרכז למחקר על חברות רב-לאומיות ו-Sacom – ארגון סטודנטים וחוקרים נגד התנהגות לא נאותה של תאגידים. על פי ממצאיו, אלצה החברה בשנזן את העובדים לחתום על מסמך שבו הם מאשרים כי ידוע להם שאם יתאבדו בני משפחתם יקבלו את הפיצויים המינימליים המגיעים להם על פי חוק, ולא יותר מכך. זאת אולי הסיבה לכך שהתופעה המחרידה לא זוהתה כנפוצה בשנים שחלפו מאז.

אמזון "מחויבת לפתרון הבעיות"

בתגובה לדברים אמרה אמזון כי היא ביקרה את המפעל במרץ ומצאה שעות נוספות מוגזמות ושימוש לא ראוי בעובדי קבלן, שהעלו "סוגיות מדאיגות".

לטענתה, וכפי שציינה בהצהרה הרשמית לפרסומים, "מיד ביקשנו תכנית פעולה מתקנת של פוקסקון". הענקית אמרה שהיא עוקבת אחרי תגובתה של היצרנית הסינית לדרישתה ומצפה ממנה ל"עמידה בקוד ההתנהגות של הספקים שלנו".

"אנו מחויבים להבטיח שהבעיות הללו ייפתרו", הוסיפה אמזון.

פוקסקון מצידה הודיעה בהצהרה קודמת כי היא "עובדת קשה בכדי לציית לכל החוקים והתקנות הרלוונטיים", והבהירה שהיא פועלת ומבצעת ביקורות קבועות במפעל. "אם מזוהות עבירות, אנחנו פועלים כדי לתקן אותן מיד", הבטיחה החברה. אשרי המאמין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים