תא"ל זיו אבטליון – ראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב

אבטליון, המגיע מזרוע היבשה, יהיה התת-אלוף הרביעי באגף התקשוב וההגנה בסייבר ● הרמטכ''ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אישר השבוע את המינוי, וכעת נדרש אישור שר הביטחון, בנימין נתניהו

תת-אלוף זיו אבטליון, ראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב בצה''ל. צילום: יש אווירה

תת-אלוף זיו אבטליון, ראש החטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה, מונה לתפקיד ראש מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית באגף התקשוב וההגנה בסייבר.

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אישר השבוע את המינוי, וכעת נדרש אישור שר הביטחון, בנימין נתניהו.

תא"ל אבטליון יחליף בתפקיד את תת-אלוף עומר דגן, שהיה מפקד יחידת מצפן שבלוטם ומונה לתפקיד מפקד לוטם.

האגף מוביל את המהפכה הדיגיטלית בצה"ל, ובתחילת השנה הוקמה בו מנהלת הטרנספורמציה הדיגיטלית. מדובר בתכנית רב-זרועית, בה משולבים גורמים מבצעיים וטכנולוגיים, שמטרתה להוביל את צה"ל להיות ארגון חדשני, דיגיטלי ומבוסס מידע, וככזה, להשפיע על התהליכים המבצעיים ולהעצים את הקטלניות והאפקטיביות של צה"ל. הבסיס לטרנספורמציה הדיגיטלית של צה"ל הוא תכנית "האינטרנט המבצעי" – מרחב דיגיטלי מבצעי, משותף, אמין ומאובטח מהקצה הטקטי ועד למפקדות הראשיות, המאפשר פעולה רשתית, מבוססת היתוך ומיצוי מידע בכל מקום ובזמן הרלוונטי. הפלטפורמה הטכנולוגית מאפשרת תהליכים רב-זרועיים מתקדמים ומוגנים, לטובת העצמת האפקטיביות המבצעית.

כשנכנס רא"ל כוכבי לתפקידו הגדיר את מהפכת הדיגיטל והמידע כאחד הנושאים המרכזיים בהשתנותו של צה"ל, וכמרכיב חשוב בהעצמת הקטלניות בשדה הקרב המודרני. עם כניסתו לתפקיד החדש, אבטליון יהיה הקצין הרביעי בדרגת תת-אלוף באגף התקשוב וההגנה בסייבר: לצד קשר"ר, קצין קשר ותקשוב ראשי, מפקד לוט"ם, בית התוכנה של האגף, וראש החטיבה להגנה בסייבר.

אבטליון, בן 49, עמד בראש החטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה מ-2016. הוא התגייס ב-1992 ובשנים 1998-2001 היה ראש מדור תכנון ופקוח במרכז שיקום ואחזקה (מש"א) 7000. לאחר מכן, בין 2001-2004, שימש כראש לשכת ראש אט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה). בהמשך דרכו ועד 2006, היה ראש ענף תכנון ותורה ביחידה הטכנולוגית באגף. בין השנים 2006-2007 היה ראש ענף תכנון משאבים ומשקים בחטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה. לאחר מכן עמד בראש ענף תכנון בזרוע היבשה, עד 2009. התפקיד הבא שלו היה מפקד מפעל המכללים במש"א 7000, אותו עשה בשנים 2009-2011. לאחר מכן היה, עד 2013, ראש מחלקת תכנון וארגון באט"ל. בין 2013-2014 אבטליון היה חניך במכללה לביטחון לאומי. מ-2014 ועד 2016, אבטליון שימש כמפקד המרכז לציוד לחימה וחלפים. בין 2016-2017 עמד בראש פרויקט מיזוג זרוע היבשה ואגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

אבטליון הוא בוגר לימודי מנהל ציבורי בהרווארד במסגרת קרן ווקסנר, בוגר תואר ראשון בהנדסת מכונות בטכניון ולו שני תארים שניים: במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, ובמנהל עסקים עם התמחות בשיווק באוניברסיטת בר-אילן.

מעבר מהפיסי לקינטי

בינואר השנה תא"ל אבטליון דיבר בוועידת יערות הכרמל 2019, של בינת תקשורת מחשבים. הוא אמר כי "שינויים שונים שקורים בעולם, ביניהם שינויים טכנולוגיים ושינויים בזהות, אופי ויכולות האויבים, גרמו לנו לשנות את הדרכים בהן אנו פועלים בעולם הטכנו-לוגיסטי ביבשה. כך, ערכנו באחרונה ניסויים עם שיירות אוטונומיות – אשר אפשרו אספקה של אמצעים לוגיסטיים בעומק השטח, ללוחמים. בדרך זו, בעזרת חדשנות ו-IT, אנו מביאים את העתיד לכאן ועכשיו".

"אחד השינויים בשדה הקרב", ציין, "הוא במעבר מהפיסי לקינטי. אנו עוברים למרחב הקיברנטי ולסייבר. בעולם הפיסי הגענו לתקרת זכוכית. יתרוננו בשדה הקרב הוא שיש לנו כוח אש יותר מדויק, יש לנו יכולת זיהוי מהירה, יש אמצעים ויש טווחי עבודה. מנגד, גם האויב מבין זאת, ויש לו יכולות חדשות, בתת-קרקע, קרוב לקרקע ובקרקע". אבטליון אמר כי בעולם הדיגיטלי "יש יתרונות לנו ולהם – בסביבות החדשות".

המהפכה התעשייתית הרביעית, ציין תא"ל אבטליון, "כוללת מיכון מתקדם, בינה מלאכותית, IoT, שינויים בחומרה חזקה, אבל השינויים המשמעותיים הם בתוכנה. בהיבט קצב הפיתוח, אנו עוברים מלינארי לאקספוננציאלי – בניגוד לפרויקטי עבר שארכו שנים, כיום עלינו 'להביא את הסחורה' מיום ייזום הרעיון ועד להצטיידות – בתוך שנתיים".

תא"ל אבטליון אמר עוד כי "רוב הפעילות שלנו כיום היא בסביבת ה-IT. למערכות ולמוסדות כצבא יש קושי גדול: הוא נדרש גם לקפוץ קדימה, גם לשמר את העולם הישן, וגם לבנות גשר בין שני העולמות. העתיד כבר כאן. שילוב זרועות טכנולוגיות, אזרחיות וצבאיות – הוא המפתח להצלחה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים