מה קרה בפגישה בין יש עתיד לקיימברידג' אנליטיקה?

בכירה בקיימברידג' אנליטיקה - "גיבורת" פרשת השימוש הציני בנתונים פרטיים לטובת קמפיין טראמפ - נפגשה עם נציגי המפלגה באוגוסט 2017, לפני התפוצצות הפרשה ● יש עתיד אישרה לדרור גלוברמן, העורך הראשי של אתר נקסטר, את קיום המגעים, אולם מסרה כי לא השתמשה בשירותי החברה

ח"כ יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד. צילום: מתוך ויקיפדיה

שמה של קיימברידג' אנליטיקה נקשר בקמפיין של דונלד טראמפ בבחירות האחרונות לבית הלבן, שבמסגרתו היא עשתה שימוש ציני בנתונים של 87 מיליון אמריקניים כדי לנסות לשכנע אותם להצביע עבור המועמד הרפובליקני. גילוי חדש מעלה ששמה נקשר גם לפוליטיקה הישראלית: נציגי מפלגת יש עתיד נפגשו עם אנשי החברה, כשנה וחצי לפני החיבור שלה עם חוסן לישראל לכחול לבן. במפלגה מאשרים את דבר הפגישה, אולם מבהירים שלא יצא ממנה דבר.

יש לציין שהפגישה נערכה לפני התפוצצות פרשת קיימברידג' אנליטיקה במרץ 2018. הפרשה החלה בתחקירים עיתונאיים, שהצביעו על כך שעבר לידיה מידע אישי של 87 מיליון אמריקנים משתמשי פייסבוק – בידיעת הרשת החברתית. קיימברידג' אנליטיקה עשתה בנתונים שימוש ציני לצורך הטיית דעת הקהל בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016 ובמשאל הברקזיט בבריטניה, שהתקיים אף הוא באותה השנה.

לפני כשבועיים אישרה ועדת הסחר הפדרלית האמריקנית (ה-FTC) קנס של כחמישה מיליארד דולר על פייסבוק, בשל אופן הטיפול של החברה בנתוני המשתמשים. זהו הקנס הגדול ביותר שהטילה הוועדה אי פעם, אף שעבור פייסבוק מדובר בסכום שהוא בדיחה זניחה.

"חזקה על אנשי יש עתיד שידעו עם מי הם הולכים להיפגש"

עכשיו, כאמור, מתברר שקיימברידג' אנליטיקה ניהלה מגעים גם בישראל: על פי דרור גלוברמן, העורך הראשי של אתר נקסטר, "ב-2 באוגוסט 2017 נערכה פגישה בין גורמים במפלגתו של יאיר לפיד לבין בריטני קייזר, שהייתה אז בכירה בקיימברידג' אנליטיקה. הפגישה נחשפה ביומן של קייזר. קייזר התראיינה בגילוי לב ובחרטה רבה על עבודתה בחברה הזדונית בסרט הדוקומנטרי The Great Hack, שעלה השבוע בנטפליקס. בראיון היא חשפה את יומן הפגישות הממוחשב שלה. כמה מהצופים חיטטו בצילום המסך הזה, ובהם פול אוליבייה דהיי, מתמטיקאי, מדען נתונים ופעיל חברתי, שמצא ביומן את הפגישה עם יש עתיד".

על פי גלוברמן, "הפגישה בין יש עתיד וקיימברידג' אנליטיקה נערכה שמונה חודשים לפני שהעולם למד על מעלליה של החברה בתחקיר של ערוץ 4 הבריטי. אולם, במקומות רבים כבר הופיעו חשדות כבדים לגבי שיטותיה. חזקה על אנשי יש עתיד שידעו בדיוק עם מי הם הולכים להיפגש".

בתגובתה לנקסטר אישרה יש עתיד כי התנהלו מגעים בינה ובין קיימברידג' אנליטיקה, אולם טענה שלא השתמשה בשירותיה. "לפני כשנתיים, עוד בטרם התפוצצה הפרשה עם החברה, יש עתיד בדקה כמה חברות שעוסקות בתחום, ובהן קיימברידג' אנליטיקה", נמסר. "לאחר הבדיקה הוחלט שלא להשתמש בשירות שלהם".

השתלשלות הפרשה בארצות הברית

במרץ אשתקד פורסם כי דלפו פרטי חשבונות הפייסבוק של 50 מיליון משתמשים, בעיקר בארצות הברית אך גם בבריטניה, שבהם עשתה קיימברידג' אנליטיקה שימוש. בין השאר, היא אספה מידע עבור הקמפיין של טראמפ לנשיאות. מאוחר יותר צמח הנתון, בו פייסבוק הודתה, ל-87 מיליון. הפרסום הניב ארבע חקירות פדרליות שונות.

באפריל אותה שנה העביר מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק, שעות ארוכות במתן עדויות על הפרשה בשני בתי הקונגרס בוושינגטון, כמו גם על המעורבות הרוסית באותה מערכת בחירות לבית הלבן. צוקרברג התנצל בפני חברי הקונגרס והסנאט שוב ושוב, בהמשך להתנצלויות שלו לאחר התפוצצות הפרשה, והבטיח רפורמות בתחום הפרטיות.

מגיש תכנית הסאטירה הידוע ג'ון אוליבר לקח בעקבות כך פרסומת שפרסמה החברה, שבה היא מתנצלת על פרשת קיימברידג' אנליטיקה, והפך אותה לפרסומת שיוצאת נגד פייסבוק עצמה. הוא אמר כי "השוואה של פייסבוק לבית שימוש אינה הוגנת לבתי השימוש" וטען ש-"היא המקום הגרוע ביותר לאחל בו יום הולדת שמח, חוץ מלוויה". הוא הציג מודעה סאטירית לפייסבוק, שבה נכתב כי "בין 80% ל-100% ממה שמפורסם באתר שלנו הוא בולשיט. לחלוטין בולשיט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים