סצנת הסטארט-אפים רותחת: נשבר שיא גיוסים של שש שנים

הסטארט-אפים הישראליים גייסו ברבעון השני 2.3 מיליארד דולר - הסכום הגבוה ביותר מאז 2013 ● תרמו לכך משמעותית 10 עסקות, שהכניסו לחברות יותר ממחצית הסך הכולל - 1.26 מיליארד ● שיא גם בסכום הגיוסים החציוני

לקראת היציאה מהמשבר: אופטימיות, אבל זהירה. אילוסטרציה: BigStock

אומת הסטארט-אפ שוברת שיאים: הגיוסים של החברות הגיעו ברבעון השני של השנה לסך כולל של 2.3 מיליארד דולר – שיא שלא נשבר מאז 2013. גם הסכום שגויס במחצית הראשונה כולה שבר שיא ועמד על 3.9 מיליארד דולר ב-254 עסקות (מעט יותר מ-242 עסקות במחצית הראשונה אשתקד) – כך על פי הדו"ח הרבעוני של ZAG – IVC זיסמן אהרוני גייר ושות'.

הגידול בהיקף גיוסי ההון נרשם בזכות 10 עסקות הגדולות מ-50 מיליון דולר כל אחת, שביחד הסתכמו ל-1.26 מיליארד דולר, המהווים 54% מסך ההון הכולל שגייסו הסטארט-אפים הישראליים ברבעון. שלושת הגיוסים הגדולים ביותר היו אלה של למונייד (300 מיליון דולר), מאנדיי (רבע מיליארד) וסנטינל לאבס (120 מיליון).

עוד עולה מהנתונים ש-78% מהעסקות במהלך הרבעון היו מגובות הון-סיכון והסתכמו בסך של 1.81 מיליארד דולר, בהשוואה ל- 1.34 מיליארד. ניתוח של העסקות הללו מעלה שהסכום שגייסו חברות בשלבי צמיחה מהירה (Revenue Growth) זינק ל-1.12 מיליארד דולר. חלוקה לתחומים מעלה שהתחום הרותח ביותר הוא התוכנה, עם 49 חברות שגייסו 1.02 מיליארד דולר. גם כאן מדובר בסכום הרבעוני הגבוה ביותר מאז 2013. חברות מדעי החיים גייסו 263 מיליון דולר ב-27 עסקות.

כמו כן, עולה מהנתונים כי ההשקעה החציונית בחברה הגיעה ברבעון השני הגיעה ל-5.5 מיליון דולר – גידול לעומת חמישה מיליון דולר ברבעון השני של 2018, אולם ירידה בהשוואה לשישה מיליון ברבעון הראשון השנה.

"הזינוק המשמעותי ביותר אי פעם"

עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מנהל העומד בראש תחום ההיי-טק בפירמת עורכי הדין ZAG-S&W (זיסמן, אהרוני, גייר ושות'), אמר כי "נראה שההיי-טק הישראלי פעל לפי האמרה המפורסמת מהסרט מבצע סבתא: 'אתה מתחיל הכי מהר שלך, ולאט לאט אתה מגביר'. כשחשבנו שסכומי הגיוס הגבוהים ברבעון הראשון של 2019 שברו כל שיא ביחס לרבעונים מקבילים ושזו עליית המדרגה המשמעותית בשש השנים האחרונות, הרבעון השני השנה רשם את הזינוק המשמעותי ביותר אי פעם, בסך של 757 מיליון דולר, ביחס לרבעון קודם, ומציין שיא גיוסים רבעוני, ובהתאם חציוני, חסר תקדים בשנים האחרונות".

לדברי זיסמן, "חברות בשלבי גיוס מאוחרים נהנו מסכומי גיוס שוברי שיאים ברבעון זה, לצד יציבות מסוימת בהיקפי ההשקעות בחברות בשלבים המוקדמים. לעומתן, נראה כי החברות בשלבי הביניים 'משלמות את המחיר' והיקפי הגיוסים שלהן ברבעון השני היו נמוכים יותר מאלה שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות בחברות בשלב זה".

הוא הוסיף כי "ברבעון זה נרשם סכום שיא של הון זר שמושקע בהייטק הישראלי. מאחר שגם סכומי הגיוס ממקורות ישראליים הולכים וגדלים, נשמר היחס ביניהם – 70% הון מחו"ל אל מול 30% הון מקומי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים