אמזון קיבלה רישיון: רחפני המשלוחים יוכלו גם לשמש כרחפני שמירה

ענקית הטכנולוגיה מסיאטל מתקרבת להפיכת רחפני המשלוחים שלה, לכשיפעלו, לכלי בעל ייעוד נוסף ושונה לגמרי - פיקוח, השגחה ושמירה על בתי לקוחות, למשל כשהמשפחה בחופשה ● אמזון זכתה באחרונה לאישור מגורמים רשמיים בארה"ב לפטנט בתחום, ולמה שיקרא "מעקב כ-שירות"

מאבטחים מהאוויר. אילוסטרציה: BigStock

רחפני המשלוחים של אמזון יכולים להפוך לאמצעי אבטחה שיפקח עין על בתי לקוחות.

פטנט של אמזון – שהוגש למשרד האמריקני לפטנטים וסימני מסחר, ה-PTO, ב-12 ביוני 2015, וקיבל אישור ב-4 ביוני השנה – מעלה כי ענקית המסחר האלקטרוני מתכננת להשתמש ברשת הרחפנים שלה, לכשיתחילו להציף את השמיים, בכדי ליצור מערכת מעקב בשכונה ולשמור על בתים.

"מעקב כ-שירות" – הרחפנים יצלמו את הבתים כשבעליהם אינם

החברה קוראת לזה "מעקב כ-שירות" (surveillance as a service), ומשמעות העניין הוא שאמזון תנצל את רחפני המשלוחים לטעמים אחרים, בזמנים שבין אספקת החבילות, ושהם יגוייסו לתיעוד הסביבה מהאוויר לצורכי פיקוח ואבטחה פרטיים.

במסגרת ייעודם הנוסף הזה יתורו רחפני אמזון אחר סימנים לפריצה או למצבים חשודים, כמו למשל דלתות פתוחות או חלונות שבורים וגורמים מסיגי גבול שנמצאים באזור הנכס, כשעל פניו הוא אמור להיות ריק כיוון שבעליו החוקיים נעדר ממנו. כך למשל, אם משפחה יצאה לחופשה או נסעה לחו"ל, הרחפן יצטווה לפקח על ביתה וכל פעילות חשודה שיזהה תתועד ותשותף מיד עם בעלי הבית והמשטרה המקומית.

 

אמזון. צילום: BigStock

אמזון. צילום: BigStock

לפי מסמכי הפטנט שרשמה אמזון, לקוחות שירותי ההשגחה העתידיים שלה יוכלו לבקש שרחפן יבדוק את רכושם מדי שעה, על בסיס יומי או שבועי. כמו כן מוזכר ברישום כי הרחפן יכול להיות מצויד במיקרופונים, בכדי לזהות גם קולות יוצאי דופן, כמו למשל צליל שבירת זכוכית.

לדברי ענקית הטכנולוגיה, הרחפן המשגיח יעיל יותר ממצלמות האבטחה המסורתיות, כיוון שבמהלך פריצה עלולים גורמים זדוניים להשבית או לחבל באלו בכוונה, בעוד שהרחפן שנמצא גבוה בשמיים לא נגיש ולכן מהווה כלי שמירה אמין יותר.

אמזון בוחנת שירותי העברת סחורות באמצעות רחפני משלוחים כבר שנים, והחודש בישרה כי היא צפויה להתחיל לספק הזמנות לבתי הקונים על ידי רחפני משלוחים כבר בחודשים הקרובים. שירות משלוחים מרחף עתיד להביא אל הלקוחות את שרכשו במהירות מרשימה ביותר. הרחפנים החדשים ביותר שברשות אמזון, שנחשפו בכנס re:Mars 2019 שלה, יכולים, לפי הדיווחים, לטוס למרחק של עד 24 קילומטרים ולהעביר חבילות שמשקלן מתחת ל-5 ק"ג בתוך פחות מ-30 דקות.

יצוין כי באפריל האחרון אישר מנהל התעופה הפדרלית של ארצות הברית, ה-FAA, תכניות משלוחים דומות מטעם Wing של גוגל. UPS ו-DHL Express עסוקות גם הן בבחינת הטכנולוגיה. באוסטרליה למעשה החלה כבר Wing להתנסות בהפעלת השירות הציבורי הראשון באמצעות רחפנים בקנברה, לאחר שרשות התעופה האזרחית של ממשלת אוסטרליה, ה-CASA, העניקה את אישור התקינה הנדרש למפעילה.

רחפנים על תקן סוכן כפול?

הרעיון שרחפני המשלוחים של אמזון יצלמו את בתיהם של אנשים עתיד ככל הנראה לעורר חששות, מוצדקים, בכל הנוגע בפרטיות. אפילו השם, מעקב כ-שירות, גורם להרהר על תפקיד הסוכן הכפול שהרחפנים הללו עלולים לקבל.

החברה הודתה בהגשת הפנטנט שרחפני האבטחה עלולים לתעד מהאוויר "בטעות" בתים רבים במסגרת משימותיהם, אבל הבטיחה שהיא מחויבת למחוק את כל מסד הנתונים של הצילומים הללו. בכדי לענות על אחדים מהחששות לפרטיות הנובעים מהשירות המוצע, אמזון הדגישה גם כי תשתמש ב-geofencing – תחימה היקפית דיגיטלית סביב מיקום מסוים – על מנת להבטיח כי בתיהם של אנשים שאינם רוצים את השירות לא יצולמו.

דובר אמזון, ג'ון טאגל, אמר בהצהרה כי תהליך בניית "מפת הדרכים הנוכחית של המוצר" ארך שנים משום הרצינות שבה החברה, לדבריו, מייחסת לפרטיות הצרכן. "בחלק מהדיווחים (בחדשות – ג"פ) נאמר שהטכנולוגיה הזו תרגל או תאסוף נתונים על בתים ללא אישור", הרחיב טאגל אך הדגיש כי: "כדי להיות ברור, זה לא מה שהפטנט אומר, הפטנט קובע בבירור כי זה יהיה שירות opt-in שיעמוד לרשות לקוחות המאשרים ניטור של הבית שלהם".

כך או כך, עד שהשירות יושק סביר להניח שעוד נראה עיסוק נרחב בשאלה האם זהו שירות אתי וכמה הוא מסכן את האזרחים במעקב ממשלתי "על-הדרך".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים