מנכ"ל משרד התקשורת משיב: האם מדינת ישראל ערוכה לדור 5?

השאלה הזאת נדונה בדברים של המנכ"ל, נתי כהן, בכנס ההשקה של פורום C6 מבית אנשים ומחשבים, שבהם פירט את היערכות המשרד לטכנולוגיה החדשה ● לדבריו, התשובה לשאלה שבכותרת מורכבת

נתי כהן. עכשיו גם יו"ר אקרון. צילום: ניב קנטור

האם מדינת ישראל ערוכה למהפכת הדור החמישי, המתרגשת עלינו? – זו אחת השאלות המרכזיות שבהן דן מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, בדברים שאמר הבוקר (ה') בכנס ההשקה של פורום מנהלי התשתיות, החדשנות והטכנולוגיה C6 מבית אנשים ומחשבים. הוא ציין כי משרד התקשורת מבצע בימים אלה תהליכים להעברת הרשתות בארץ לדור החמישי ו-"לשמחתי, משרד האוצר מבין את הצורך הזה".

המפגש התקיים באולם האירועים לאגו בראשון לציון, בהנחייתם של פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ורונן זרצקי, יועץ לפורום ומנכ"ל חברת הייעוץ BSD-IT.

צילום ועריכה: ליטל רובינשטיין

כהן אמר כי "הדור החמישי הוא נושא מרכזי שהממשלה עוסקת בו, כי הוא מהותי וישפיע דרמטית על החיים של כולנו. לא מדובר בשיפורים טכנולוגיים בלבד, כמו במעברים בין דורות קודמים, אלא בשינוי טכנולוגי וגם פיזי של ממש. השאלה האם היא כבר ערוכה לכך היא מורכבת ולא פשוטה". כך או כך, הוא ציין כי "כל משרדי הממשלה יצטרכו להיערך לדור החמישי. אנחנו מכינים תכנית אסטרטגית שבמהותה שינוי ה-DNA שלנו והתאמת יכולותינו, מתוך הבנה שאם זה לא יקרה, ישראל לא תגיע כמו שצריך לעידן הבא של רשתות התקשורת. אנחנו רוצים שהיא תהיה מובילה בעולם זה".

לדברי כהן, "קיימנו סדנה אסטרטגית והבנו שאנחנו עושים דברים טובים אבל לא מסתכלים חמש שנים קדימה. כיום, אנחנו מתווים מדיניות ואסטרטגיה ארוכות טווח, על מנת להעביר את התשתיות התקשורתיות של ישראל לעולם החדש. שניים מהמהלכים המרכזיים בהיבט זה הם הטמעה של סיבים אופטיים בכל מדינת ישראל בתוך כעשור ויציאה מהירה למכרזי טווח התדרים של הדור החמישי, על מנת להיות ערוכים ומוכנים לעידן האינטרנט של הדברים. כבר הכרזנו על המכרז ואנחנו מצויים בישורת האחרונה של כתיבת המסמכים. אנחנו מתכוונים לפרסם את מסמכי המכרז עד לסוף השנה, וב-2020 לספק את התדרים ולהתחיל להטמיע את טכנולוגיות הדור החמישי". במקביל, מתכננת המדינה סגירה הדרגתית של תדרי הדור השלישי והעברתם לדור החדש.

"המכרז הזה הוא הפעם הראשונה שמדינת ישראל לא שואלת את עצמה כמה כסף היא יכולה להכניס ממכרז תדרים. נהפוך הוא – אנחנו מתמרצים חברות להשקיע בתשתיות הדור החמישי, בלוח זמנים מוגדר, על ידי החזרה של חלק מההשקעות שהן ביצעו או יבצעו. זאת, משום שאנחנו מבינים מחד את הרצון להתקדם אבל מאידך גם את המצב הפיננסי של החברות", הוסיף.

"הכוונה – להרחיב את מספר כתובות האינטרנט"

כהן אמר כי ישראל נערכת גם לשינויים בעולם היישומים. עוד הוא ציין כי "הכוונה שלנו היא להרחיב את מספר כתובות האינטרנט ועל מנת לעשות זאת, אנחנו פועלים על מנת להביא את ישראל כמה שיותר מהר לעידן ה-IPV6. המעבר הזה יאפשר הגדלה דרמטית של האפשרויות לכתובות IP".

הוא הרחיב בנושא הסיבים האופטיים ואמר כי "הם יהוו, בעתיד הלא רחוק, תשתית תקשורת בסיסית שעליה יסתמכו כלל שירותי התקשורת. הם יאפשרו קפיצה בחוויית הגלישה, במהירות ובאיכות שלה. במקומות שזה כבר מוטמע אנחנו רואים שיפור משמעותי". כמו כן, הוא חוזה גידול דרמטי במספר המכשירים שיהיו בכל בית אב, וכתוצאה מכך בצריכה של רוחב הפס.

בשנתיים וחצי האחרונות, אמר כהן, חל גידול דרמטי בנגישות של בתי אב אליהם וכיום עומד מספרם על כחצי מיליון. למעשה, מינואר 2017 ועד לדצמבר 2019, התחזית היא כי שיעור פרישת הסיבים החדישים בישראל יגדל פי 14 ויותר מחמישית מכלל בתי האב כבר יהיו מחוברים אליהם. התחזית של משרד התקשורת היא שעד סוף השנה הבאה, הנתון יעמוד על כמחצית מכלל בתי האב במדינת ישראל.

כיום, ציין, החברות שפורשות סיבים אופטיים הן סלקום, פרטנר ו-IBC, ו-"התחום יחווה קפיצה כשבזק תחליט להיכנס אליו".

לסיום, כהן אמר כי "הגיעה העת להתאים את היעדים ואת השם של משרד התקשורת למשרד התקשורת והחדשנות הטכנולוגית, כפי שקורה במדינות נוספות. המדינות האלה נערכו כמו שצריך, על פי מסמך מדיניות של ה-OECD בנושא, ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים