פייסבוק: עובדי קבלן שסוקרים פוסטים מעוררים סוגיית פרטיות חדשה

בשנים האחרונות עובדים חיצוניים של חברות קבלן עוברים פיזית על פוסטים, פרטיים וציבוריים כאחד, ממיינים ומתייגים אותם לפי מספר קטגוריות - הכל לצורך אימון מנגנון הבינה המלאכותית של החברה ● כעת יש הטוענים שמדובר בהפרה נוספת של פרטיות המשתמשים

פייסבוק. צילום: BigStock

הם מכונים "מתייגים" (labellers) ועובדים בעבור פייסבוק בסריקה, מיון וקטלוג פוסטים בכל רחבי העולם, לצורך אימון מנגנון הבינה המלאכותית של החברה. אבל כעת מסתבר שחלק מאלפי האנשים שעוסקים במשימה זו אינם עובדי החברה עצמה אלא מועסקים של חברות קבלן, שזוכים לראות ואף לתהות על קנקנם של פוסטים, פרטיים וציבוריים כאחד, שאנחנו מעלים לרשת החברתית הדומיננטית.

WiPro ההודית היא חברה אחת כזו, שעובדיה מקטלגים ומתייגים את פרסומי משתמשי פייסבוק. על פי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, כ-260 עובדים מטעם Wipro עסקו בסקירת עדכוני סטטוס, תמונות ותכנים אחרים שפורסמו בשירות הרשת החברתית מאז שנת 2014. לפי אמצעי תקשורת אחרים, Wipro גויסה למשימה בחודש אפריל 2018, סיכמה עם פייסבוק על חוזה בהיקף 4 מיליון דולר, ואז שכרה את ה"מתייגים" לצורך ניתוח התכנים שהתפרסמו בה.

התוויה וקטלוג של תכנים לפי חמישה תחומים

מה שבעצם עושים ה"מתייגים" בפרויקט, שנקרא גם 'ביאור נתונים', הוא התוויה וקטלוג של תכנים לפי חמישה תחומים: הנושא (למשל תצלום סלפי, מסעדות, טיולים, אפנה) ; האירוע שהיה הסיבה לפרסום (חתונה או יומולדת, בחירות במדינה או הפגנה, לדוגמה); אלמנטים אקספרסיביים מאחורי הפרסום (דעה, רגש וכדומה) ; הסיבה לכך שהפוסט שותף (הנעה לפעולה, שיתוף תחושה וכו'); והגדרות התוכן על ידי המשתמש.

המטרה של סיווג ההודעות היא, ככל הנראה, לסייע לפייסבוק להבין את האופי המשתנה של פוסטים שמשתמשים מעלים, ולקדם את הענקית בכל הנוגע בניהול הרשת החברתית הדומיננטית שלה והצלחתה.

פייסבוק אמרה לרויטרס כי מאחורי העבודה הזו עומדת הכוונה להכשיר ולפתח את תכונות הבינה החכמה למספר מערכות למידה ממוחשבות, כולל כאלו שיודעות להמליץ על תוכן בתכונת הקניות של החברה, המתארות תמונות וסרטונים למשתמשים לקויי ראייה, ושממיינות פוסטים כך שפרסומות מסוימות לא יופיעו לצד תוכן פוליטי או מבוגר.

הענקית הודתה שיש לה 200 פרויקטים שכאלה של תיוג תוכן ברחבי העולם, ושבהם מועסקים אלפי אנשים בסך הכל, וטוענת ששכלול ה-AI שלה הוא הכרחי גם בעבור שירות מוצלח של המשתמשים.

עובד ממוצע של WiPro, וחברות דומות לה שמשרתות את פייסבוק, צריך למיין מגוון של תוכן שמקורו לא רק בפייסבוק, אלא גם כזה שהועלה לאינסטגרם שבבעלותה, ושאופי התכנים מגוון: סטטוסים, סרטונים, תמונות, קישורים משותפים וסטוריז. כל פיסת תוכן נבדקת על ידי שני עובדים למען דיוק יתר, ושהמתייגים נדרשים לעבור על כ-700 פריטי תוכן מדי יום.

ומה עם הזכות לפרטיות?

אז העבודה הזו קשה והעומסים על עובדי הקבלן גדולים, אבל זו אינה הסיבה לביקורת הציבורית עקב החשיפה החדשה, אלא תהיות האם למשתמשים אין מלה בהקשר לתיוג הפוסטים שלהם ובעיקר בכל הנוגע באלו שהם עצמם קבעו כ'פרטיים'.

על פי הדיווחים, ל-Labelers שעובדים בשירות WiPro, למשל, יש גישה לפוסטים שמשותפים על ידי משתמשים אפילו בקרב המעגלים הסגורים של חבריהם בפייסבוק. רויטרס מדווחת שפייסבוק הודתה כי חלק מהתכנים שמקוטלגים ונסרקים כוללים גם את שמות המשתמשים ואפילו מידע רגיש אחר.

כאשר נשאלה על הפרת הפרטיות שאולי גלומה בפרקטיקה הזו, אמרה פייסבוק כי צוותי החוק והפרטיות שלה מאשרים, כנדרש ממנה, את כל תיוגי הנתונים, וסיפרה לסוכנות הידיעות כי הציגה לאחרונה מערכת ביקורת "על מנת להבטיח שהציפיות בנוגע לפרטיות מתקיימות והפרמטרים הנחוצים מקבלים מענה ופועלים כצפוי", כך על פי The Verge, שטוען כי למרות זאת, החברה עדיין עלולה להיחשב כמפרה את תקנות האיחוד האירופאי, ה-GDPR, שנכנסו לתוקפן לפני כשנה ושקבעו מגבלות קפדניות על האופן שבו חברות יכולות לאסוף נתונים אישיים ולהשתמש בהם.

 

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים