IVC: זינוק של 28% בהשקעות בסטארט-אפים הישראליים

סך הגיוסים של החברות באומת הסטארט-אפ ברבעון הראשון של השנה עמד על יותר מ-1.5 מיליארד דולר ● העליות הבולטות: בתחום הבינה המלאכותית ובגיוסים בסבבי C, שרשמו את הנתון הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות

שיא בגיוסים. צילום אילוסטרציה: BigStock

מגמת העלייה בהשקעות בהיי-טק הישראלי נמשכת: לפי דו"ח IVC-ZAG, החברות בענף גייסו ברבעון הראשון של 2019 סך של 1.55 מיליארד דולר ב-128 עסקות. מדובר בזינוק של 28% במונחים דולריים ושל 15% במספר העסקות בהשוואה לרבעון הראשון ב-2018. עם זאת, מדובר בירידה לעומת הרבעון הקודם, שהפעילות בו הייתה חריגה יחסית. הסכום שגויס ברבעון זה עמד על 1.94 מיליארד דולר.

הנתונים מראים שהגודל החציוני של עסקה עמד ברבעון הראשון של השנה על שישה מיליון דולר. מדובר בזינוק, שנבע מחמש עסקות בסכומים הגבוהים מ-50 מיליון דולר לכל עסקה. שתיים מהן אף היו גדולות מ-100 מיליון דולר כל אחת: השקעה של 132 מיליון דולר באינוביז ושל 110 מיליון בדרייבנטס. ההון שגויס בשתי עסקות אלה מהווה כ-16% מסך ההון שגייסו החברות ברבעון הראשון של השנה.

גיוסי הון של חברות היי-טק ישראליות - Q1/2014-Q1/2019. מקור: IVC

גיוסי הון של חברות היי-טק ישראליות – Q1/2014-Q1/2019. מקור: IVC

התחום שרשם את העלייה הבולטת ביותר הוא הבינה המלאכותית: חברות ה-AI גייסו בתקופה המדווחת 599 מיליון דולר ב-51 עסקות – כמעט כפול לעומת הנתון ברבעון המקביל אשתקד. ורטיקלים טכנולוגיים אחרים כמו פינטק וסייבר שמרו על פעילות ממוצעת.

בחלוקה לשלבים השונים, בולטות בנתונים חברות שגייסו בסבבי C: הסכום הכולל של ההשקעות בהן עמד ברבעון על 476, שגויסו ב-14 עסקות – הנתון הגבוה ביותר מאז 2014. לעומת זאת, הגיוסים בשלב ה-Seed צנחו בקרוב למחצית ל-51 מיליון דולר ואלה שבוצעו בשלבים המאוחרים ירדו ל-206 מיליון.

גיוסי הון של חברות היי-טק ישראליות לפי גודל הסבב Q1/2014-Q1/2019. מקור: IVC

גיוסי הון של חברות היי-טק ישראליות לפי גודל הסבב Q1/2014-Q1/2019. מקור: IVC

עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מנהל העומד בראש תחום ההיי-טק במשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות' (ZAG-S&W), אמר כי "ההיי-טק הישראלי פתח את 2019 בתנופה. אנחנו אופטימיים במיוחד לאור העובדה שזהו הרבעון הראשון המוצלח ביותר בשש השנים האחרונות – הן מבחינת סך הגיוס והן מבחינת סך העסקות. עוד סיבה לאופטימיות היא שיעור מעורבתן של קרנות הון-סיכון בסך ההון שהושקע – מהגבוהים ביותר בחמש השנים האחרונות".

זיסמן הוסיף כי "במהלך הרבעון היינו עדים להמשך המגמה של הון-סיכון בפחות סיכון. מגמה זו באה לידי ביטוי בגידול בשיעור ההון שמושקע בחברות בשלב הביניים ובשלב המאוחר. זאת, לעומת ירידה מסוימת בשיעור ההון שמושקע בחברות Seed ובחברות בשלב המוקדם".

לדברי מריאנה שפירא, מנהלת מחקר ב-IVC, "טרנד הצמיחה בגיוסי ההון של חברות הטכנולוגיה הישראליות נמשך גם ברבעון הראשון של 2019, במיוחד בוורטיקלים כמו בינה מלאכותית וביג דטה, עם סבבי גיוס ממצועים בגודל של בין חמישה ל-20 מיליון דולר, בעיקר בסבבי A עד C. הצמיחה ברבעון הראשון התבססה בעיקר על השקעות ההמשך. כ- 60% מכלל ההשקעות בוצעו בחברות פורטפוליו קיימות – עלייה לעומת ממוצע רבעוני של כ-50% בשנים הקודמות. המשקיעים התמקדו בטיפוח של חברות הפורטפוליו הקיימות ובחברות בשלבי ביניים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים