אכזבה: החללית בראשית התרסקה על הירח

לאחר שבועות של ציפייה, החללית הישראלית לא הצליחה להגיע בשלום לירח ● עם זאת, לדברי המומחים, מדובר בהישג של הטכנולוגיה הישראלית, שהגיעה לכוכב - ואף צילמה עליו סלפי

הסלפי שבראשית שלחה רגע לפני שהתרסקה על הירח

בסופו של דבר, זה לא קרה: לאחר שבועות של ציפייה ומסע ארוך בחלל, החללית הישראלית בראשית לא נחתה על הירח. כמה דקות לפני שהנחיתה הייתה אמורה לקרות אירעה תקלה במנוע הראשי של החללית, ובסופו של דבר אבד הקשר אתה והיא התרסקה. המומחים של Space.il והתעשייה האווירית מנסים בשעות אלה להבין מה בדיוק קרה, וימשיכו בכך בימים הקרובים.

בראשית היא פרי יוזמה פרטית של שלושה צעירים ישראלים – יריב בש, יונתן ויינטראוב וכפיר דמרי, שהקימו את עמותת Space.il והשתתפו בתחרות של גוגל, Lunar XPrize, שמטרתה הייתה לבנות רובוט שיצא מחללית וינחת על הירח. בהמשך נרתמו למשימה התעשייה האווירית, נאס"א וארגונים נוספים, ומספר מממנים, בהם מוריס קאהן, שלדון אדלסון ובמידה פחותה הממשלה. עלותו של הפרויקט עומדת על כ-100 מיליון דולר.

הנחיתה של החללית על הירח אמורה הייתה לקרות הערב (ה') ב-22:25 והתהליך הועבר בשידור ישיר למומחים, עיתונאים ואורחים במרכז הבקרה של Space.il ביהוד, ובראשם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ורעייתו, שרה. מיד לאחר ההתרסקות ניסה נתניהו לעודד את הנוכחים ואמר כי מדובר בהישג. "אם אתה לא מצליח בפעם הראשונה, אתה מנסה שוב", ציין ראש הממשלה. "עצם הניסיון הוא הישג כביר. בעוד שנתיים-שלוש, נהיה המדינה הרביעית להנחית חללית על הירח. בפעם הבאה נעשה את זה יותר ברכות".

נתניהו, גם אם מעט בצחוק, ניסה בדבריו לאחר ההתרסקות להתחיל לגייס כסף להמשך. לעומת זאת, אנשי Google XPrize פרסמו ציוץ בטוויטר שבו התחייבו לתת את המיליון הראשון לטובת החללית הישראלית הבאה.

צוות Space.il והתעשייה האווירית בחדר הבקרה ביהוד, לפני ההתרסקות. צילום: יח"צ

צוות Space.il והתעשייה האווירית בחדר הבקרה ביהוד, לפני ההתרסקות. צילום: יח"צ

עופר דורון, מנהל מפעל החלל של התעשייה האווירית, אמר גם הוא שמדובר בהישג אדיר. קאהן, שתרם לפרויקט כ-40 מיליון דולר, ציין כי "לא הגענו לירח, אבל בהחלט ניסינו. זה הישג נפלא ואנחנו יכולים להיות גאים בעצמנו". נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שצפה בנחיתה על הירח עם ילדים בבית הנשיא בירושלים, דיבר אף הוא על ההישג ועל הטכנולוגיה הישראלית, שהביאה לכך שיקרה.

הטכנולוגיה שמאחורי בראשית

ישראל היא המדינה השביעית שניסתה להגיע אל הירח ולו בראשית הייתה נוחתת בשלום, היא הייתה המדינה הרביעית לנחות על הכוכב – אחרי ארצות הברית, רוסיה וסין. מדובר בפעם הראשונה שבה פרויקט מעין זה מבוצע במימון פרטי.

יו"ר סוכנות החלל הישראלית, פרופ' יצחק בן ישראל, אמר בראיון שפרסמנו היום כי "מרבית הרכיבים של החללית פותחו בארץ, כולל המחשב. בראשית בנויה סביב מחשב חללי ישראלי ייחודי, שמכיל את שבב המעבד שקרוי ליאון, שיוצר על ידי רמון צ'יפס מיקנעם וטאואר ממגדל העמק. המעבד מכיל שתי ליבות ואוסף ממשקים מיוחדים לשימוש בחלל. בלעדיו החללית לא תעבוד. כך, לדוגמה, הוא מבצע את התמרונים של החללית לפני הנחיתה על הירח, כמו גם מסייע בנחיתה עצמה. כמו כן, את הנצנוצים המופיעים בעוקב הכוכבים מנקים עם אלגוריתם במחשב, באמצעות תוכנה מרחוק".

לצד המסע אל הירח והפיתוחים הטכנולוגיים שאמורים היו להביא לכך, מדובר גם בפרויקט חינוכי, שבמסגרתו מלמדים אנשי Space.il ומומחים נוספים תלמידים בבתי ספר את תחומי החלל והטכנולוגיה. "נמשיך בפעילות של קידום חינוך מדעי-טכנולוגי במדינת ישראל ואין לי ספק שהתעשייה האווירית תדע למנף שיתופי פעולה להמשך פיתוח תעשיית החלל במדינת ישראל", אמר עידו ענתבי, מנכ"ל Space.il.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים