מבקר המדינה יבדוק: האם המפלגות השתמשו בבוטים?

המבקר הודיע כי יבדוק את פעילות הסייבר ומניעת הזיופים של ועדת הבחירות המרכזית, כמו גם את מאגרי המידע שלה ● בנוסף, נמצאת על הכוונת שלו התנהלות המפלגות ברשת

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא. צילום: ניב קנטור

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, הודיע היום (ב') כי יבחן את פעילות הסייבר ומניעת הזיופים שאותה מבצעת ועדת הבחירות המרכזית. כמו כן, הוא יבדוק האם המפלגות השתמשו בבוטים ובטרולים.

המבקר הכריז על הבדיקה כחלק מדו"ח שהוא עורך על אבטחת מידע ומאגרי מידע שנוגעים לבחירות לכנסת ה-21. בהודעת משרדו נמסר כי 25 עובדיו יתמקדו בתהליכי ההזנה והקליטה של תוצאות הבחירות במערכות הממוחשבות. עבודת הביקורת בנושא זה תימשך גם מעבר ליום הבחירות והממצאים יתפרסמו לציבור בעוד מספר חודשים.

בנוסף, המבקר מבצע בימים אלה, כמו בכל מערכת בחירות, ביקורת שבודקת האם התנהלות המפלגות היא על פי דרישות חוק מימון מפלגות. הפעם הורחבה הבדיקה וכעת היא כוללת גם את התנהלותן ברשת ובמרחב הסייבר. לצורך זה נשכרה יועצת מיוחדת, שסייעה למשרד המבקר לבחון האם יש חברות שיכולות לסייע בבדיקה. בהודעה לא פורסמה זהות החברה שנבחרה, אולם צוין כי היא מסייעת לצוותי הביקורת למפות, לזהות ולנתח פעילות בחירות במרחב המקוון, שנעשית באמצעות משתמשים בתשלום (טרולים) או בוטים. מדובר בפעילות מאורגנת, אולם כזאת שאינה שקופה, דהיינו – לא מזוהה באופן רשמי עם אחת המפלגות המתמודדות.

הבוטים בבחירות – רשת ענפה או עלילה?

ההודעה מגיעה לאחר שבשבוע שעבר פורסם בידיעות אחרונות ובניו-יורק טיימס תחקיר שלפיו יש בוטים וטרולים שפועלים למען הליכוד והעומד בראשו, בנימין נתניהו, מפיצים הודעות שלהם ומהדהדים אותן ברשתות החברתיות. עורך התחקיר, רונן ברגמן, אמנם ציין כי לא נמצאה הוכחה לקשר בין הבוטים לבין המפלגה וראש הממשלה, אך נתניהו הכחיש את קיומה של פעילות כזו וקרא לתחקיר "עלילת הבוטים".

כמו כן, על פי דיווחים, טוויטר חסמה באחרונה 600 חשבונות שנחשד שהם חלק מרשת של בוטים שפעלה לטובת הליכוד. בדיווחים צוין כי בסך הכל זוהו 130 אלף ציוצים החשודים כפייק ניוז, שמועות, דיבה וכדומה, וההערכות הן שנחשפו אליהם 2.5 מיליון גולשים. גם כאן, נתניהו הכחיש נמרצות את הפרסומים.

יצוין שגם איגוד האינטרנט הישראלי מנסה להילחם בתופעה: הוא פתח אתר מיוחד, שבאמצעותו גולשים יכולים לדווח על ידיעות שקשורות בבחירות וחשודות כפייק ניוז או כמופצות על ידי בוטים. בשבועיים הראשונים להפעלת המנגנון קיבל האיגוד כמה מאות פניות, שנבדקו על ידיו ובמקרה הצורך, הועברו לטיפול הרשתות החברתיות עצמן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים