"מימד חדש חדר לשעון של כולנו: זמן דיגיטלי"

אמר יואב מנור, יו''ר הראל המשמר מחשבים ● לדבריו, "הראל משקיעה משאבים רבים לטובת הטרנספורמציה הדיגיטלית אותה היא עוברת"

יואב מנור, יו''ר הראל המשמר מחשבים. צילום: ניב קנטור

"עולם הדיגיטל מתאפיין בשינויים משבשים רבם, אבל יש בו עוד מימד, וזהו הזמן הדיגיטלי. זהו קצה חדש של סיבוב מחוגי השעון, ויש להסתגל אליו ולפעול על פיו", כך אמר יואב מנור, יו"ר הראל המשמר מחשבים.

מנור דיבר בכנס Best Digital Awards 2019. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים ובשיתוף שטראוס אסטרטגיה, נערך אתמול (ב') במשרדי אמזון בתל אביב, בהשתתפות מנכ"לי ארגונים מובילים במשק, סמנכ"לי חדשנות בארגונים ומנמ"רים. את הכנס הנחה פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

מנור, פתח את דבריו בציטוט של מייקל דל, מנכ"ל החברה הנושאת את שמו, אשר אמר בכנס עובדים כי "הראל משקיעה משאבים רבים לטובת הטרנספורמציה הדיגיטלית אותה היא עוברת, וזו כוללת הטמעת טכנולוגיות חדשות". הוא ציין כי "היום עלינו לברור באיזו מסביבות העבודה שלנו אנו נוהגים באופן שדורש את החלפתן והיכן יש להמשיך ולהשתמש במערכות הוותיקות. רק בדרך זו, של שילוב, ניתן להוביל את החברה לעולם החדש. הסביבה יוצאת הדופן אשר נבנתה במהלך השנים, הייתה אחד הגורמים אשר אפשרו לחברה להיכנס לעידן החדש".

זמן הדיגיטל, אמר מנור, "מבטא את קוצר הרוח של הלקוחות בבואם לקבל שירות או מוצר. קצב סיבוב מחוג השעון אינו דומה למה שהכרנו בעבר. עלינו להתאים את עצמנו לקצב המצופה מאתנו. הקצב יילך ויגבר, והוא אף יכול להיות שלילי. ההתמודדות עם הזמן הדיגיטלי דורשת פיתוח של תפיסה, מימוש נהלים ודרכים למניעת תקלות. דיגיטל הוא תפיסת עולם, אופן חשיבה מעמיק למתן שירות באורח חיים חדש. את הדיגיטל יש ליישם בכל תהליך – מאל"ף ועד ת"ו".

לדברי מנור, הוא "כופר במשפט 'ידע הוא כוח'. הכוח לא נובע מהיותך הבעלים בלבד של הנתונים, אלא הטיפול בהם: היכולת שלנו כארגון לאסוף את הנתונים, לנתחם, לזקקם ולהופכם למסייעים למימוש יעדים עסקיים". מנור סיים באומרו כי "נעשה עוד הרבה, המלאכה לפנינו עוד רבה. נעשה את העתיד טוב יותר – אם נדע לטפל בנתונים ולהופכם לידע עסקי".

פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא מרכזים רפואיים. צילום: ניב קנטור

פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא מרכזים רפואיים. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

"בריאות דיגיטלית היא רק אמצעי לשיפור הטיפול הרפואי"

פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא מרכזים רפואיים, אמר כי "בריאות דיגיטלית היא רק אמצעי לשיפור הטיפול הרפואי. דמיינו עולם אחר, של בריאות בלא מיטות בפרוזדורים, בלא תורים ארוכים של מטופלים הממתינים למומחים. למה בתי חולים נראים שונה ממשרדי חברות היי-טק? דמיינו עולם בריאות עם חמלה, כבוד ופרטיות למטופל. מדוע זה לא קורה למרות שיש לנו רופאים ואחיות מצויינים?".

לדברי פרופ' שמר, "כל מערכות וארגוני הבריאות סובלים ממחסור כספי חמור מאד. זה קורה בגלל שלושה תהליכים בעייתיים: הגידול באוכלוסיה והזדקנותה, עלויות הטיפול במחלות, והעובדה שאנו, כחברה, איננו משלימים עם טיפולים לא נאותים, ורוצים לקבל את הטיפולים הטובים ביותר".

לפער הזה, בין הרצוי למצוי, אמר, "נכנסות מערכות דיגיטליות בעולם הבריאות, מערכות IT, חיישנים ועוד. בריאות דיגיטלית משמעה טרנספורמציה תרבותית, כי טכנולוגיות דיגיטליות משבשות, ומספקות נתוני דיגיטליים, שהם לטובת המטופלים". בסופו של דבר, ציין פרופ' שמר, "הנתונים צריכים להגיע לנותני השירותים, ואלה יעצימו את יחסי החולים והמטפלים, וישפרו את תהליכי קבלת ההחלטות של המטפלים".

אסותא, אמר, "היא רשת בתי חולים פרטיים, ולה יותר מ-60% מהפעילות שהיא ציבורית. אסותא היא בבעלות מכבי שירותי בריאות, ולה כמה בתי חולים בארץ, כשגולת הכותרת היא בית החולים הציבורי שבנינו באשדוד. אנו לא קוסמים, אבל אפשר לתת רפואה אחרת: אמפטית, בה מכבדים את המטופל ושומרים על צניעותו".

ב-2008, אמר פרופ' שמר, "התחילה המהפכה הדיגיטלית, גם בעולם הבריאות והיא שיבשה את העולם אותו הכרנו. אנו רואים כיום בעולם הבריאות שיש גידול אקספוננציאלי של נתונים. למכבי יש את מאגר הנתונים הרפואיים הגדול במדינה, וניתן לדלות מהם מידע רב".

עתיד הרפואה כולל שלושה מרכיבים, אמר: "אישי, סביבתי וביתי. בממד האישי, הבריאות הופעת להיות יותר מותאמת אישית, עם שימוש בנתונים המופקים מהגוף, כמו כמה רצת ומה הדופק שלך. בתחום הסביבתי אנו מדברים על הבית החכם. בתחום השלישי מדובר בעולם לביש, שתיל ואכיל – אנו נכנסים לעולם הביוני".

"ניתן לנצל אמצעים דיגיטליים לשיפור ולרווחת החולים", סיכם פרופ' שמר, "שיקום לב, טיפול ביתי, ניטור מרחוק, ועוד. טיפול ביתי הוא הרכיב החשוב במהפכה הדיגיטלית, לדוגמה, בניטור חולים סכרתיים מרחוק. פתולוגיה דיגיטלית נותנת מענה לטלה-פתולוגיה ומאפשרת פענוח של מרבית הבדיקות באופן אוטומטי. הגבולות בין העולם הפיסי לזה הדיגיטלי הולכים ומיטשטשים. חשוב לרתום את הטכנולוגיה טוב יותר – ככה נייצר למטופלים בריאות טובה יותר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים