לא רק גנץ: הסמארטפון של ג'ף בזוס נפרץ על ידי הסעודים

לפי הדיווחים, חלק מהפריטים המאוד אינטימיים שנכללו בחשיפת קשריו של מנכ"ל ומייסד אמזון עם המאהבת שלו הגיעו כתוצאה מהפריצה הזו ● למסקנה הזו הגיע מומחה אבטחה שחקר את העניין מטעם בזוס ● אבל איך, והאם, כל זה קשור לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ולחברת הסייבר הישראלית השנויה במחלוקת NSO?

הפסיד 13.5 מילירד דולר בין לילה. ג'ף בזוס, מייסד אמזון. צילום: סטיב ג'ורבטסון, מתוך ויקיפדיה

ערב הסעודית היא שאחראית לדליפת המידע האישי של ג'ף בזוס, הבעלים של אמזון ושל ה-וושינגטון פוסט, כך לפחות טוען יועץ האבטחה של האיש העשיר בעולם, גאווין דה-בקר.

דה-בקר – שעובד בעבור בזוס ב-22 השנים האחרונות – התבקש לחקור את שאירע בינואר, כשה-National Enquirer חשף הודעות מגה-אינטימיות ששלח בזוס למגישת הטלוויזיה לורן סנצ'ז. כל התקשורת האמריקנית הוצפה בדיווחים צהובים על האסמסים של אייל ההיי-טק למאהבת שלו, שהתגלו באקראי לכאורה ושפוסרמו באינקוויירר. הפרשייה טרפה את חייו של בזוס, והביאה ככל הנראה לגירושיו מאשתו מקנזי אחרי 25 שנים יחד.

העיתון, או יותר נכון הצהובון, לא רק פרסם את האסמסים המביכים והמאוד אישיים של מנכ"ל ענקית הקמעונאות אונליין, אלא גם רכש תמונות אינטימיות של בזוס ואיים לפרסמן. כעת מתגלה, כך לדברי דה-בקר, שעיתון קיבל את החומרים על בזוס מהסעודים.

במאמר שנכתב על ידי דה-בקר ופורסם על ידי ה-Daily Beast אתמול (ש') טוען מומחה האבטחה כי סעודיה פרצה לטלפון של בזוס בתגובה לסיקור של ה-וושינגטון פוסט על רצח ג'מאל חאשוקג'י, העיתונאי הסעודי שנרצח בקונסוליה הסעודית בטורקיה בחודש אוקטובר האחרון, ושנהג לכתוב טור בעבור הפוסט.

החקירה כללה שיחות עם מומחי אבטחה מהמזרח התיכון

מומחה הסייבר של בזוס הגיע למסקנתו זו לאחר חקירה שכללה, לדבריו, "דיונים נרחבים עם מומחים מובילים בקהילת המודיעין מהמזרח התיכון, וגורמים מובילים בתחום אבטחת הסייבר", כך טען ב-Daily Beast, והוסיף שערך בנוסף "דיונים עם יועצים שוטפים ויועצים לנשיא טראמפ, חושפי שחיתות סעודים, אנשים שמכירים באופן אישי את נסיך הכתר, מוחמד בן סלמאן, אנשים שעובדים עם מקורבו, סעוד אל-קאתאני, מתנגדים של סעודיה ומטרות אחרות של פעולות סעודיות, כולל הסופר/הפעיל איאד אל-בגדדי".

"החוקרים מטעמנו ומספר מומחים סיכמו בביטחון רב שלסעודים הייתה גישה לטלפון של בזוס, ושהם השיגו מידע פרטי", כתב דה-בקר והוסיף כי "נכון להיום, לא ברור באיזו מידה, אם בכלל, הייתה ה-AMI (ר"ת ה-American Media Inc, החברה ההורה של ה-National Enquirer) מודעת לפרטים".

האם זו NSO שסיפקה לסעודים את האמצעים החדשים לאיסוף מידע מקיף מניידים?

לדברי המומחים שדה-בקר שוחח עמם, הסעודים זכו באחרונה לאמצעים "לאסוף כמויות עצומות של נתונים שלא היו נגישים בעבר מטלפונים חכמים באוויר מבלי להשאיר עקבות – כולל שיחות טלפון, טקסטים, הודעות דוא"ל". הסעודים השתמשו, כביכול, ביכולות חדשות אלו בכדי להנהיג "מאמצי פיקוח נרחבים", שהובילו בסופו של דבר לרצח העיתונאי חאשוג'י על ידי אנשי בן סלמאן, כך מצאה ה-CIA ודיווחה לסנאט האמריקני.

יצוין כי הדברים עשוים לרמז על המעורבות הישראלית בסיפור הרצח החמור, שהיא תוצר של העובדה שחברת NSO – העוסקת בפיתוח מערכות סייבר התקפיות – היא שמכרה לסעודיה את הרוגלה שלה, אשר מכונה פגסוס, ושביכולתה לאפשר מעקב מלא על כל פעילות בטלפון נייד עליו היא מותקנת. התקשורת העולמית והמקומית כבר הצביעה בהרחבה על כך שתוכנת הריגול הזו, שישראל אישרה למכור לסעודים, הייתה קשורה בעקיפין לרצח העיתונאי ומתנגד המשטר הסעודי חאשוקג'י.

ובחזרה לבזוס – דה-בקר למעשה קשר את הפריצה לנייד של בזוס לסיקור הנרחב מטעם ה-וושינגטון פוסט של רצח חאשצ'וגי בשנה שעברה. "ברור שבן סלמאן סבור שה"וושינגטון פוסט" הוא אויב עיקרי", כתב דה-בקר, בהתייחסו לנסיך ויורש העצר הסעודי.

מאידך, דה-בקר לא פירט איזה גורם בממשלת סעודיה הוא האחראי לגניבת התכנים האישיים של בזוס, וסיפק רק מעט פרטים על החקירה שהובילה אותו למסקנה שערב הסעודית היא שאחראית לפריצה זו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים