טאטא זכתה במכרז להקמת לשכת שירותי מחשוב בנקאיים

זאת, באמצעות הנציגות שלה בישראל TCS ● הייתה אחת הקבוצות שניגשה למכרז האסטרטגי, שנועד להגביר את התחרות בשוק הבנקאי ולאפשר אספקת שירותי IT לבנקים חדשים וקטנים ● ניגשה למכרז עם שני בנקים דיגיטליים שהגישו בקשה לרישיון בנק בקבוצה בהובלת מריוס נכט והבנק החברתי אופק

טאטא, באמצעות חברה-הבת שלה לנושאי שירותי מחשוב של קונצרן טאטא, טאטא קונסלטינג סרביסז, TCS, היא הזוכה במכרז להקמת לשכה לשירותי מיחשוב בנקאיים. כך נודע לאנשים ומחשבים

טאטא הייתה אחת הקבוצות שניגשה למכרז האסטרטגי, שנועד להגביר את התחרות בשוק הבנקאי ולאפשר אספקת שירותי IT לבנקים חדשים וקטנים.. היא ניגשה למכרז עם שני בנקים דיגיטליים שהגישו בקשה לרישיון בנק בקבוצה בהובלת מריוס נכט והבנק החברתי אופק.

במכרז התעניינו כמה קבוצות ביניהן מטריקס, אמן (שלא נגשו למכרז בסופו של דבר) וחברות אחרות. "TCS" היא חברה-בת של תאגיד "טאטא" ההודי. החברה עוסקת בטכנולוגיות מידע, ומתמחה בתחום השירותים, הפיתוח והתחזוקה של מערכות תוכנה וחומרה.

בשלב הראשון תקבל TCS, בכפוף לעמידה באבני הדרך, מענק של 105 מיליון שקלים. יצוין כי במסגרת הכללים למתן המענק ישנו תמריץ לספק הזוכה לחתום עם גופים פיננסיים נוספים על הסכם לאספקת שירותי מחשוב, שכן כך יגדל המענק עד לסכום מקסימלי של 200 מיליון ₪.

בחירת הזוכים נדחתה כמה פעמים, בגלל טענות של המתמודדים על תנאים בלתי סבירים בחלקים של המכרז שהגדילו את הסיכונים. בסופו של דבר נקבע כי המועד האחרון לבחירת הספק היה בשבוע שעבר ואמש הוציא משרד האוצר הודעה לחברה הזוכה.

TCS יחד עם טאטא ביצעה בארץ את פרויקט המחשוב הגדול של בנק יהב. בטקס השקת הפרויקט העלה שר האוצר כחלון אתה הרעיון של הקמת לשכת שירות משותפת ואף פנה לנציגי טאטא והציע להם להרים את הכפפה.

פרטים נוספים בהמשך

 שר האוצר, משה כחלון. צילום ארכיון: דקלה בסיסט שפריר

שר האוצר, משה כחלון. צילום ארכיון: דקלה בסיסט שפריר

מאז שנות ה-70' לא קם בנק חדש בישראל

משרד האוצר ובנק ישראל החלו בשנים האחרונות לפעול להגברת התחרות בסקטור הבנקאי ולהפחתת החסמים לכניסת בנקים חדשים. זאת מאחר ומאז שנות ה-70' לא קם בנק חדש בישראל. ניסיונות קודמים שנעשו בתחילת שנות ה-2000 להקים בנקים חדשים לא צלחו בעיקר בגלל העלות הגבוהה של הקמת מערכות מיחשוב ותשתיות שעליהם מבוסס הבנק ותנאי סף הוניים בלתי סבירים.

לאור זאת העלה שר האוצר משה כחלון לפני שנתיים את הרעיון להקים לשכת שירות מרכזית שתיתן את כל שירותי המיחשוב לבנקים חדשים כמו גם קטנים, מתוך הנחה שבמרבית הבנקים התשתיות זהות והבנקים הגדולים תקועים עם מאות עובדי מיחשוב שמתחזקים רק את המחשבים שלהם.

הנחת היסוד במכרז זה היא שהקמת הלשכה תיעשה על ידי אחת מהחברות הבינלאומיות שמתמחות בהקמת מערכות ליבה, כמו למשל טאטא ההודית שעשתה את פרויקט בנק יהב בהובלת המנמר גדי דודיאן וחברות נוספות, שחלקן התמודדו על מכרז דומה בבנק איגוד. מכרז שבסופו של דבר נעצר בעקבות מכירת הבנק.

"יום גדול לקידום התחרות בבנקאות"

הכלל שנקבע הוא שלצד החברה הזרה יהיה אינטגרטור מקומי מטעמי רגולציה ושמירה על הסודיות הבנקאית. כחלון הציג את המכרז במסיבת עיתונאים במסגרת מספר מהלכים אשר נועדו לפתוח את השוק הבנקאי לתחרות.

על פי מסמך הכללים שנמסר לספקים המתעניינים במכרז, תנאי הכרחי לקבלת המענק הוא הסכם התקשרות בין ספק שירותי מחשוב לבין בנק חדש או בנק קיים (ששווי נכסיו אינו עולה על 5% משווי הנכסים של כלל הבנקים בישראל), אחד לפחות.

שר האוצר כחלון, אמר כי "זהו יום גדול לקידום התחרות בבנקאות, לאחר עשרות שנים שלא קם בנק חדש בישראל. כעת משהסרנו את אחד החסמים המרכזיים לכניסת מתחרה, אני בטוח שנתחיל לראות תחרות על משקי הבית והעסקים הקטנים. אני מברך את כל מי שעבד על המהלך ממשרד האוצר ובנק ישראל".

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "הקמת לשכת מחשוב היא צעד משמעותי לקידום התחרות בתחומי הבנקאות בישראל. לאחר שנים שלא קם בנק חדש בישראל, אנו בוחנים ומלווים את הגופים שמבקשים להקים בנק ושמחים מאוד על ההתקדמות החשובה שנרשמה היום".

יוגב גרדוס, סגן הממונה על התקציבים ויו"ר הצוות המקצועי שגיבש את הכללים למתן המענק: "אני שמח שהצלחנו להסיר את אחד מחסמי הכניסה המשמעותיים ביותר למערכת הבנקאית, ומאמין שהצעד יסייע לכניסת שחקנים לענף וליצירת שוק בנקאי תחרותי לטובת הצרכנים בישראל".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים