"יש בציבור החרדי רצון עז להצטרף להיי-טק"

"התעשייה צריכה להרים את הכפפה והממשלה - לסייע לכך", אמר ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ברב שיח שעסק בתעסוקת חרדים בהיי-טק

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), לשעבר יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. צילום: פלי הנמר

"יש ציבור גדול מאוד, כולל במגזר החרדי, שיש לו את הרצון העז ואת היכולות להשתלב בתעשיית ההיי-טק. האתגר של התעשייה הוא להרים את הכפפה, להגיע אליו ולממש את הפוטנציאל. על הממשלה לסייע לענף לעשות את זה", כך אמר ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה.

ח"כ מקלב, שמתמודד בימים אלה לקדנציה נוספת בכנסת מטעם מפלגת יהדות התורה, אמר את הדברים ברב שיח שהתקיים באחרונה בבית אנשים ומחשבים ועסק בתעסוקת חרדים בהיי-טק, בהנחיית עמי אפלבוים ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים. ברב שיח השתתפו גורמים שונים שעוסקים בנושא – מהממשלה, מהמגזר הפרטי ומגופים שעוסקים בנושא באופן ספציפי.

לדברי ח"כ מקלב, "יש מחסור גדול בכוח אדם בהיי-טק, וחלק מהדיונים שלנו, בוועדת המדע והטכנולוגיה, עסקו בלמנוע יבוא של אנשים מבחוץ ובמקום זאת לעודד שימוש בחומר המצוין שיש כאן, בין היתר במגזר החרדי. יש למצות את יכולת ההעסקה שלהם – דבר שלא נעשה כיום. הבסיס לעשות את זה קיים, אנחנו לא מייצרים יש מאין, אבל יש חסמים, למשל בדמות סטיגמות, שמונעים מהתעשייה ללכת לשם. את החסמים האלה יש לזהות ולפרק".

הוא קרא לחברות בתעשייה להתחשב בציבור החרדי ולאפשר לעובדים ולעובדות ממנו סביבת עבודה שתתאים לאורח החיים שלו. "נכון שיש אורח חיים שונה בין החרדים לעובדים האחרים, אבל מקצועית זה לא צריך להפריע. יש מספיק מקומות שידעו לגשר על הפער הזה, וזה נותן גיוון", אמר.

האחות והרופא כמשל

בתשובה לשאלה כיצד מגשרים על הפער בהשכלה האקדמית אמר ח"כ מקלב כי "צריך לשים את הדגש על הכשרה מקצועית מתאימה וממוקדת, למשל לימודי תעודה. יש לממשלה את הרצון והיכולת לעשות את זה". הוא המשיל את העובדים והעובדים הפוטנציאליים בהיי-טק מהציבור החרדי לאחיות ואמר כי "כמו שאת הדם לוקחת האחות ולא הרופא, כך יש דברים בהיי-טק שאנשים חסרי תואר אקדמי יכולים לעשות. לפעמים לא מחפשים את התואר האקדמי אלא את ההכשרה והניסיון, אם כי גם הוא חסם כשזה נוגע לציבור החרדי".

מה לגבי המגזר הציבורי?
"זה בהחלט רלוונטי גם למגזר הציבורי, וכבר נעשו דברים: חוקקנו את חוק ייצוג הולם והעדפה מתקנת, קבענו יעד של 7% עובדים חרדים. כמו כן, נכניס גם את המגזר החרדי להשתלבות במכרזים ממשלתיים ונפתח משרות שאפשר יהיה לשלב בהן גם חרדים".

היעדים האלה כבר נקבעו בקשר לציבור הערבי, והממשלה לא עומדת בהם.
"נכון שזה לא מגיע ליעדים, אבל יש התקדמות גדולה בכל הנוגע לשילוב הערבים במגזר הציבורי. כך יהיה גם עם הציבור החרדי".

מה הממשלה הבאה יכולה לעשות כדי לקדם את שילוב החרדים בהיי-טק?
"מספיק שהיא תיישם את מה שהיא החליטה. משרדי הממשלה יודעים מה לעשות ויש שיתוף פעולה מסוים ביניהם, העניין הוא רק להחליט לבצע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים