"פריצה לטלפון החכם – דרך טובה מאוד לבסס תשתית ריגול"

ליאור טבנסקי, חוקר במרכז למחקר סייבר באוניברסיטת ת"א: "הפרסום שאיראן עומדת מאחורי הפריצה לנייד של גנץ נועדה לשדר לאיראנים מסר: 'לא רק שאנחנו יודעים שזה הם, אלא שאנחנו יודעים מי מהם ואיך הם עשו זאת'"

ליאור טבנסקי, חוקר במרכז למחקר סייבר באוניברסיטת ת"א. צילום: כפיר זיו

"כיום, עם השימוש הנרחב שכולנו עושים במכשירי הטלפון החכמים, פריצה לסמארטפון היא דרך טובה מאוד לבסס תשתית לריגול. להערכתי, פרסום העובדה שאיראן היא זו עומדת מאחורי הפריצה לטלפון הנייד של בני גנץ, מטרתו לשדר לאיראנים מסר: 'לא רק שאנחנו יודעים שזה הם, אלא שאנחנו יודעים מי מהם ואיך הם עשו זאת'. כך שמדובר במסר המיועד אל האיראנים – יותר מאשר אל אזרחי ישראל", כך אמר לאנשים ומחשבים ליאור טבנסקי, חוקר במרכז למחקר סייבר באוניברסיטת תל אביב.

לדברי טבנסקי, "אני לא מאמין שמישהו מהשב"כ לוקח מכשירים של אנשי ציבור ובודק אותם. יכול להיות שזה מלמד על הצלחה של ריגול נגדי. זה אומר שמישהו מזרועות המודיעין בישראל יודע לראות מה עושים כל אותם גורמים, או מדינות, אשר מרגלות אחרינו – ומהמקור הזה הוא למד שגם המקרה הזה קרה. אם זה אכן המצב – אז זו הצלחה גדולה".

לפרוץ למכשיר הטלפון הסלולרי, ציין טבנסקי, "זו אינה פעולה מסובכת מדי. אלא שבשל סיבות רגולטוריות וסיבות של הגנת הפרטיות, אי אפשר לבדוק מה קורה במכשירים הללו. לכן, אנשים שהיו בתפקידים בכירים, כמו גם כאלה העוסקים במחקר ובתקשורת, שעוברים תדרוכים על ידי גורמים ביטחוניים שונים – הם יעד מועדף לריגול של יותר ממעצמה אחת".

השב"כ, אמר, "הוא הגוף האמון במדינה על מניעת ריגול. למערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה אין משימה בתחום של ריגול, או מניעת ריגול, או מודיעין נגד. מערך הסייבר הלאומי הוא לא גוף הביטחוני. לכן, חשוב לדייק ולא לשרבב ולהכניס את מערך הסייבר – שהוא גוף ייחודי ומתקדם – לתוך הנושא הזה, של ריגול פוליטי/צבאי".

"מדינה זרה מתכוונת להתערב בבחירות הקרובות"

בתחילת 2019 שחרר נדב ארגמן, ראש השב"כ, במפגש סגור אזהרה מטרידה בעניין מערכת הבחירות בישראל, כזו שעלולה להשפיע על תוצאותיהן, ואולם פרסום התוכן המדויק של הדברים נפסל על ידי הצנזורה. במהלך כנס אגודת ידידי אוניברסיטת תל אביב, שבו ארגמן הופיע, הוא סיפר על "מהלך שעלול להשפיע על תוצאות הבחירות" וכי מדינה זרה מתכוונת להתערב בבחירות הקרובות בישראל.

לדבריו, הוא לא יודע לומר בשלב זה לטובת או לרעת מי היא תתערב. "מדינה זרה מתכוונת להתערב בבחירות הקרובות בישראל והיא תתערב. אני לא יודע לומר בשלב זה לטובת או לרעת מי, ואני יודע על מה אני מדבר", אמר ארגמן. הוא הוסיף כי אינו מזהה אינטרסים להתערבות אך היא בוודאות תתרחש: "היא (המדינה) תתערב ואני יודע על מה אני מדבר". לדבריו, ההתערבות צפויה להתבצע באמצעות מתקפות סייבר והאקרים.

"לראייה", אמר טבנסקי, "היא ההתבאות הזו של ארגמן, ראש השב"כ. הוא התבטא לא מזמן בנושא, כיוון שמדובר במניעת חתרנות זרה – שהינה חלק מהמשימות של השב"כ".

"אנחנו נשארים עם אתגר גדול", סיכם טבנסקי, "איך לצמצם את השימוש לרעה של האזרחים בסייבר? בתוך עניין זה ניתן לכלול את הריגול, שמופעל נגד מכשירים פרטיים של אותם אזרחים. כאן נכנס התפקיד של מערך הסייבר הלאומי: לפעול עם כל השותפים למציאה ולהמצאה של דרכים חדשות להתגבר על הקשיים הגדולים בתחום החוק, הטכנולוגיה, המשאבים ועוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים