הסנאטורית אליזבת וורן מתכננת לשבור גם את אפל

המתמודדת להובלת הדמוקרטים בבחירות הבאות כבר הודיעה כי אם תבחר לנשיאות תטפל בפייסבוק, גוגל ואמזון, ותנהיג מדיניות שתמנע מהן ריכוזיות וכוח מופרז ● כעת היא מצרפת גם את אפל לאיום ומבטיחה שבכהונתה תצטרך הענקית מקופרטינו להפסיק לנהל את עסקיה בתוך קיום אינטרסים לא הולמים

טים קוק, מנכ"ל אפל.

אחרי שהכריזה על כוונותיה לעתיד, אם תבחר לנשיאות, לפרק את ענקיות ההיי-טק פייסבוק, גוגל ואמזון, הוסיפה אליזבת וורן, הסנאטורית ממסצ'וסטס, את אפל למשוואה, וזאת בשיחה שקיימה עם The Verge.

מנכ"לי עמק הסיליקון, ובראשם טים קוק מאפל, תומכים מזה שנים ובגלוי בצד השמאלי והדמוקרטי של המפה הפוליטית בארצות הברית. הם לבטח הופתעו לשמוע את החדשות הדמוקרטיות מסוף השבוע.

זה התחיל ביום ו', אחרי פוסט שפרסמה, ואז ביום ש' הדהד שוב בראיון שהעניקה באירוע SXSW. וורן – שנחשבת כמועמדת מובילה שעתידה להתמודד מטעם המפלגה לנשיאות ארצות הברית בבחירות הבאות – בישרה לאמריקנים שאם תיבחר, בכוונתה "לשבור" את ענקיות הטכנולוגיה של עמק הסיליקון.

"לחברות הטכנולוגיה הגדולות של היום יש יותר מדי כוח בכלכלה שלנו, בחברה שלנו ובדמוקרטיה שלנו", כתבה וורן בפוסט שלה מיום ו'. היא הוסיפה כי "הן דחפו בבולדוזר את התחרות, השתמשו במידע הפרטי שלנו למטרות רווח והפכו את המגרש לכזה שהוא נגד כל האחרים. בתוך כך הן פגעו בעסקים קטנים וחנקו את החדשנות".

לפי התכנית של וורן, כל חברה שמנהלת עסקים ושהכנסותיה הגלובליות עומדות על יותר מ-25 מיליארד דולר בשנה תוגדר כ-"תשתיות פלטפורמה" וייאסר עליה להשתמש בפלטפורמות האלה למכירת מוצרים משלה", כך הבהירה וורן בראיון ל-The Verge, שנערך אחרי שהופיעה על הבמה ב-SXSW באוסטין שבטקסס בשבת.

או מפיצת אפליקציות – או בעלת החנות שלהן

בראיון הנוסף הזה החליטה וורן להוסיף גם את שמה של ענקית אחרת, שטרם צוינה עד כה בין החברות שעל הכוונת שלה, ואמרה במפורש שהיא חושבת שצריך לפרק גם את אפל.

את הדברים אמרה וורן בתוך שהיא מדגישה במיוחד שהענקית מקופרטינו לא צריכה להחזיק בידיה גם את חנות היישומים, ה-App Store, ולהיות זו שמפיצה דרכה את האפליקציות לעולם. "זה חייב להיות האחד או האחר", אמרה וורן. "או שהם מנהלים את הפלטפורמה או שהם גורם שמשחק בחנות. הם לא עושים את שניהם באותו הזמן".

כיום, הקולות הרמים ביותר במפלגה הדמוקרטית, הזוכים גם לתהודה הרבה ביותר במדיה, הם אלה המקדמים תכניות ומדיניות סוציאליסטית, ככל הנראה כקונטרה למדיניותו של העומד בראש הממשל הנוכחי, דונלד טראמפ. עמדתה האחרונה של וורן נגד ענקיות הטכנולוגיה האמריקניות מפתיעה, משום שהסנאטורית עצמה טוענת שהיא לא סוציאל-דמוקרטית אלא מייצגת תפישה יותר מרכזית מבחינה כלכלית. מנגד, המלחמה במונופולים היא שמאלית במיוחד, קונספטואלית, ולפיכך לא בטוח שתאפשר לה לנצח את הבחירות בארצות הברית, גם לו תכבוש את המפלגה הדמוקרטית.

על פי בלומברג, ובהתבסס על דברי קבוצת המחקר ITIF – ארגון ללא מטרות רווח שקיבל בין השאר מימון מכמה חברות טכנולוגיה גדולות – התעשייה לא מרוצה מהצהרותיה של וורן.

ביום ו' הצהירה הקבוצה כי ההצעה של וורן משקפת ש"גדול הוא רע, וקטן זה יפה" – אידיאולוגיה מיושנת משהו שלא רבים יתחברו אליה בזמנים הנוכחיים.

נשיא ITIF, רוב אטקינסון, אמר כי "ההצעה מתעלמת מהעובדה שרבים מהשירותים שהחברות הטכנולוגיות הגדולות מספקות כיום בחינם עלו פעם כסף לצרכנים". לדבריו, "שבירת חברות האינטרנט הגדולות רק בגלל שהן גדולות לא תעזור לצרכנים. הדבר יפגע בהם בשל הפחתת נוחות, הפחתת איכות השירות והחדשנות, ובמקרים מסוימים יוביל להצגה של שירותים בתשלום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים