הברירה שעמדה בפני Nvidia: להיות – או להיות בבעיה

ענקית המעבדים הבינה שתיפגע קשות אם אינטל תהיה זו שבסופו של דבר תרכוש את מלאנוקס, ולכן הציעה את הסכום הנכבד ● נראה שהשילוב בין יכולותיה לאלה של הנרכשת ישפיעו על השורה התחתונה שלה כמעט באופן מידי ● פרשנות

האם הרגולטורים יתערבו? אנבידיה

שוק המחשוב ממשיך, פעם אחר פעם, להניב עסקות ענק, וכשחברה ישראלית מובילה נמצאת בלב המהומה, כמובן שזה מעניין יותר – הרי כולנו אוהבים קודם כל את הרכילות שרוחשת ובוחשת בשכונה. המהלך שבו Nvidia נכנסה חזק ומהר למשא ומתן עם מלאנוקס, כשהחברה כבר נמצאת במגעים עם תג מחיר גבוה מול אינטל, וסחפה אותה במהרה לחתימה על המסמכים, הוא בהחלט רועש ומרעיד שוק – ולו רק בגלל הסכום. הרכישה בוצעה תמורת 125 דולר למנייה שיקבל כל אחד מבעלי המניות של מלאנוקס, שמסתכמים לסכום אדיר של 6.9 מיליארד דולר עם פרמיה של כ-14% על מחיר המניה בסוף השבוע של לפני החתימה.

האם ל-Nvidia הייתה ברירה? כנראה שלא. כמה גורמים עמדו לנגד עיני בעליה כשהיא הבינה שאם היא לא תעשה מעשה, ותאפשר לחברה להירכש בידי אינטל בכשישה מיליארד דולר, היא כנראה תהיה בבעיה.

הסיבה הראשונה היא שעל אף שהיא חברה שידועה בעיקר בזכות כרטיסי המסך הצרכניים שלה, ההיבט העסקי מאוד רחב בפורטפוליו הפתרונות של Nvidia. אנחנו כבר מזמן נמצאים בעידן בו שבבים גרפיים משתלבים במערכות השרתים הגדולות, כולל במחשבי על. הם מורידים את העומס מצמתי המחשוב המסורתיים, ולעתים קרובות אף עוזרים לבצע חישובים מורכבים במהירות רבה יותר.

Nvidia לא יכולה לוותר על פסיק

כששליש מהכנסות החברה מגיעות ממכירות שמקושרות לדטה סנטרים. בסביבה בה ארגונים הולכים יותר ויותר לספקיות שירותי ענן, שזקוקות לעוד ועוד מרכזי נתונים, Nvidia לא יכולה לוותר על פסיק, והיא אף רוצה יותר, לאור הפיאסקו שעברה בגלל שוק המטבעות הקריפטוגרפיים.

החברה סבלה מנפילה במכירות ובעקבות כך גם מירידה חדה בערך, בגלל ההיחלשות הדרמטית של שוק המטבעות הווירטואליים. לאחר תקופה לא קצרה שבה כמעט ולא ניתן היה להשיג כרטיסי תצוגה שלה בשוק הפרטי, כי כמעט כולם נחטפו בידי מפעילי חוות לכריית כסף וירטואלי, בבת אחת הוצף השוק בכרטיסים משומשים. תופעה זו, שגרמה כמעט לעצירת המכירות של Nvidia בהיבט הזה, וכן לפגיעה בהשקת הדור החדש של כרטיסי ה-RTX שלה ולמחסנים שהיא לא מצליחה לרוקן מהם לחלוטין את כרטיסי הדור הקודם, אף הובילה לתביעה של בעלי מניות נגד התנהלות החברה.

היא לא יכולה להרשות לעצמה שזה יקרה שוב, ומכיוון שכך, היא רוצה להגדיל את המכירות שלה לשוק העסקי. גם ההיבט הזה היה יכול להיפגע אם מלאנוקס הייתה נמכרת לאינטל.

איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס. צילום: יח"צ

איל וולדמן, מנכ"ל מלאנוקס. צילום: יח"צ צילום: יח"צ

עוד היבט של ביצוע הרכישה הוא לא רק מאחר שגם כך שתי החברות נמצאות בשיתוף פעולה נרחב, ולא רק מאחר שהן, לפי איל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס, "חולקות אותו חזון למחושב מואץ", ואפילו לא מאחר שהן כבר שיתפו פעולה בבניית שני מחשבי על מתקדמים במיוחד, שמוגדרים בידיהן כמהירים ביותר בעולם. זה בעיקר מאחר שלשתיהן יש לקוחות משותפים, כאלה שבוחרים לקחת מכל אחת מהן ולחבר את הכל ביחד כדי ליצור מערכת מחשוב מתקדמת.

בעולם העסקי נחשב השילוב בין Nvidia למלאנוקס כמוצלח וטבעי, אבל הוא לא יכול היה להישאר כזה אם היצרנית הישראלית הייתה עוברת לידיה של אינטל. למה שאינטל תציע את פתרונות הרשת עם המעבדים של Nvidia ולא עם אלה שלה? איזו סיבה יש לה?

יכול להיות שב-Nvidia הבינו שהמכירה לאינטל, או לזילינקס, תפגע בה – אם לא בטווח הקצר, אז בזה הבינוני עד הארוך. היא לא הייתה יכולה להרשות לעצמה פגיעה גם בהכנסות מעסקי הדטה סנטרים, במיוחד לאור מה שקרה בשוק כריית המטבעות. מכיוון שהיה לה כסף בקופה, והיא לא זקוקה להלוואה כדי לקנות את מלאנוקס במזומן, היא עשתה את המהלך שהיא הייתה חייבת לעשות כדי להבטיח את המשך הרווחיות שלה.

עכשיו Nvidia תוכל להציע פתרון כולל – מהליבה של מרכזי הנתונים ועד לקצה הרשת. בשילוב שבין היכולות של שתי החברות, יהיה זה פתרון איכותי במיוחד, שנראה שיתרום למכירות שלה באופן כמעט מידי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Ofek

    בכותרת המשנית ממתי Nvidia "ענקית מעבדים"

אירועים קרובים