ניתוח נהלי השכר שלה הפתיע ולימד את גוגל: המקופחים הם גברים

ב-2017 הוגשה נגד הענקית ממאונטיין וויו תביעה ייצוגית על שהיא משלמת מעט מדי לנשים ● כעת, אחרי בדיקה וניתוח של משכורות כלל מועסקיה עקב הטענות לאפליה על רק מגדרי, החברה מצאה שבכדי להתנהל באופן שוויוני יותר עליה להעלות את משכורתם של אלפים מעובדיה שהם דווקא הגברים

פערי שכר. צילום אילוסטרציה: BigStock

גוגל – שבהחלט מבינה כיום שהיא נמצאת תחת זרקור ובחינה ציבורית מתמדת ושעליה להתנהל עם עובדיה באופן הטוב ביותר והאחראי ביותר שניתן – ביצעה באחרונה חקירה פנימית בכל הנוגע באפליה על רקע מגדרי בקרב עובדיה. התוצאה מפתיעה – בגוגל גילו כי הענקית נאלצה לפצות על שכר לא הוגן ונמוך מדי דווקא את עובדיה הגברים, שקופחו על ידה לעומת הנשים.

על פי דיווח של הניו-יורק טיימס, ובהתבסס על פוסט שפרסמה החברה בבלוג שלה אתמול (ב'), ענקית הטכנולוגיה הבינה בחקירתה את שכרן של נשים ושל עובדים מקבוצות מיעוט בהשוואה לזה של העובדים הזכרים שלה, כי דווקא השני הוא שנמוך מדי, כשמדובר על אותן משרות במדויק.

בעקבות תוצאות המחקר השנתי על איזון השכר שלה ב-2018, העניקה גוגל כבר ל-10,677 עובדים פיצויים נוספים בסך 9.7 מיליון דולר. לא ברור כמה מהמפוצים היו גברים (ככל הנראה חלקם גם עובדי מיעוט), אבל מה שכן ידוע הוא שהצורך לתשלום מאוזן יותר מגדרית גדל בצורה מסיבית מאז השנה שעברה, אז שילמה גוגל "רק" 270,000 דולרים בכדי לצמצם את פער השכר בעבור 228 עובדים.

לפי הפוסט, בניתוח שלה גוגל בחנה הענקית הבדלים בלתי מוסברים בסך הגמול הכללי לעובדים, בין קבוצות דמוגרפיות ונכללו בו 91% מהעובדים.

כותבת הפוסט, לורן ברבטו, אנליסטית בכירה בגוגל לתחום השוויון בשכר, ציינה כי "אנחנו יודעים שזה רק חלק מהסיפור", והבהירה כי החברה לוקחת בחשבון גם פרמטרים נוספים כמו קידום ותגמולים על ביצועים, ולכן מבצעת "בדיקה מקיפה של תהליכים אלה כדי לוודא שהתוצאות הוגנות ושוות לכל העובדים".

מטה גוגל במאונטיין וויו. צילום: BigStock

מטה גוגל במאונטיין וויו. צילום: BigStock

ממצאים לנוכח תביעה ייצוגית של 8,300 עובדות החברה

לפני חקר הנושא, הכחישה גוגל כי יש לה פערי שכר מגדריים למרות טענות רבות כנגדה לקיפוח נשים. עם זאת המחקר והדו"ח שהוא סיפק – שהגיעו על רקע תביעה ייצוגית שהוגשה בשנת 2017 מטעם 8,300 נשים עובדות גוגל, ושטענה לקיפוח בנות המין הנשי – הוכיחו לטענת החברה כי ההפך הוא הנכון, וישמשו ככל הנראה את הענקית בבית המשפט.

גוגל "מפלה באופן שיטתי" נשים בשכר לעומת הגברים – טענה ב-2017 רשות העבודה הפדרלית של ארצות הברית במסגרת התביעה שלה מטעם הנשים כנגד החברה. ואילו הגרדיאן דיווח כי ג'נט וויפר, המנהלת האזורית של הרשות, אמרה בעדותה בעניין בבית המשפט בסן פרנסיסקו כי גילתה "פערי שכר שיטתיים נגד נשים לכל אורך כוח העבודה של החברה".

אבל כעת גוגל, כאמור,  טוענת שהפריכה זאת בממצאיה.

גיוון והכלה עדיין נדרשים

גוגל עדיין מאמינה שעליה לעבוד קשה יותר בכדי לספק הזדמנויות לעובדות שלה, וזאת למרות ממצאי המחקר.

החברה הבהירה כי למרות שנשים זכו במשכורות גבוהות יותר לפי ממצאיה, לא הוצעו להן מטעמה הזדמנויות רבות מספיק, למשל לקידום. ובנוסף, העובדות מדברות בעד עצמן המוכיחות שהיא פשוט לא מעסיקה מספיק נשים – לפי הטיימס, 69% מהעובדים של גוגל הם גברים.

בנוגע למצבת העובדות הנשים בחברה, כך לפי גוגל – ב-2018 היוו 21.4% מסך המשרות הטכניות בכוח העבודה העולמי שלה, ואיישו 25.5% מתפקידי ההנהגה הבכירה. מדובר בעלייה פעוטה של כאחוז בכל אחת מהקטגוריות בהשוואה לנתוני השנה הקודמת.

כמו כן, למרות מה שלכאורה נראה כניסיונות לגיון והכלה – כוח העבודה הטכנולוגי של החברה נותר לבן ואסייתי, עם רק 1.5% עובדים שחורים ו-2.8% עובדים ממוצא לטיני. המצב החמור הזה דומה גם בכל הקשור לבכירים בגוגל – ב-2018 אלו כללו 66.9% מנהלים לבנים, 26.3% אסיאתיים, 2% שחורים, ו-1.8% לטינים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים