דלויט: "ה-5G מקבל דגש רב מדי; ה-AI לא יחליף אותנו"

פריצת הדור החמישי קרובה, אבל לא מאוד; הבינה המלאכותית ולימודי המכונה יהיו, עבור ארגונים, שאלה של להיות או לחדול; וה-PC לא גוסס - ופופולרי, בתחומים מסוימים, אפילו אצל צעירים ● דלויט פרסמה את דו"ח התחזיות השנתי, עם כמה תובנות מעניינות במיוחד

דנקן סטיוארט, דנקן סטיוארט, ממובילי צוות המחקר הטכנולוגי של דלויט. צילום: עדי כהן צדק

אתם חוששים שהבינה המלאכותית תחליף אותנו? מצפים בכיליון עיניים לדור החמישי בכל מקום? חושבים שיהיו שינויים דרמטיים בשנה הקרובה? כדאי שתחשבו שוב – לפחות על פי פירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט. החברה פרסמה תחזיות שמזימות הערכות פופולריות ועשויות לגרום לשותפים להן לנקודת מבט אחרת על מה שצפוי בעולם הטכנולוגיה.

הדו"ח הושק בישראל אתמול (א') באירוע משותף לדלויט ולבנק הפועלים, במהלך הרצאתו השנתית של דנקן סטיוארט, ממובילי צוות המחקר הטכנולוגי של החברה ואחד המרצים היותר בולטים בעולם הטכנולוגיה. סטיוארט ציטט את גרטנר, שחוזה כי "עולם הטכנולוגיה של 2028 יהיה מאוד שונה מהיום וזה של 2023 יהיה די שונה מהיום, אבל בשנה הקרובה וב-2020 הוא יהיה פחות או יותר כמו היום".

סטיוארט ציין במהלך דבריו הרבה מאוד נתונים, רובם מעניינים. כך, הוא דיבר על הירידה התלולה למדי בעולם החומרה וציטט תחזיות שלפיהן המכירות שלה יעמדו השנה על 890 מיליארד דולר – 15% פחות מאשר ב-2013. מרבית תחום החומרה עדיין נשען על סמארטפונים: ב-2018 הם היוו 550 מיליארד דולר מהסך הכולל של 930 מיליארד, כשלאחר מכן ה-PC עם 160 מיליארד והטלוויזיות עם 100 מיליארד. הנתח של "כל השאר" הוא 120 מיליארד דולר.

המחשוב האישי, כפי שניתן לראות ובניגוד להערכות, לא מראה סימני גסיסה. יתרה מזאת, ייתכן שתופתעו לקרוא שה-PC פופולרי לרכישות אונליין ולביצוע פעולות בנקאיות, בפרט בקרב צעירים בני 18-24.

לפי סטיוארט, יש יותר מדי דגש על הדור החמישי הסלולרי. "ה-5G יהיה רק בערים הגדולות וגם שם, לפחות בהתחלה, הכיסוי יהיה גרוע", אמר. "מה גם שהמכשירים הראשונים של ה-5G יתחממו יותר מהר ויזללו יותר סוללה". עם זאת, דלויט חוזה שהשוק הזה יחווה פריצה גדולה ב-2020. סטיוארט ציין בהקשר זה שהדור הרביעי יגיע לכיסוי של מחצית בלבד מהקישוריות בעולם רק ב-2023. "לכן", אמר, "הדור החמישי צריך להיות ברשימה שלנו, אבל לא גבוה. במקומו צריכים להיות שם לימודי מכונה ובינה מלאכותית. המכירות של שבבי לימודי המכונה בדטה סנטרים עלו ב-2018 פי שמונה לעומת 2016".

"להיות בלי לימודי מכונה ב-2020 – כמו להיות בלי חשמל ב-1930"

הוא דיבר על יישום הענן והבינה המלאכותית בארגונים מבחינת התוכנה ואמר כי בעוד שבשנה שעברה, 58% מהארגונים עשו זאת, בתום השנה הנוכחית יגיע הנתון ל-70% ובסוף 2020 – ל-87%. באשר לשירותי פיתוח של ענן ובינה מלאכותית – אלה היו ב-2018 מנת חלקם של מחצית מהארגונים, כאשר השנה הנתון יעלה ל-65% ובשנה הבאה הוא יעמוד על 83%.

בדלויט ערכו סקר בקרב מנהלים טכנולוגיים בארגונים, ממנו עולה כי 53% מהם סבורים שלימודי המכונה והבינה המלאכותית יהיו חשובים מאוד ב-2020 ו-43% – כבר השנה. "להיות בלי לימודי מכונה ב-2020 זה כמו להיות בלי סמארטפון ב-2015, בלי ווב ב-2010, בלי מחשב אישי ב-1990 ובלי חשמל ב-1930", אמר סטיוארט. "זה יהיה הדבר השולט ב-20 השנים הבאות וארגונים שלא יהיו שם – ימותו".

טכנולוגיה נוספת שמוזכרת בדו"ח של דלויט היא הרמקולים החכמים והעוזרים הקוליים המוטמעים בהם – סירי, אלקסה ואחרים. החברה ציינה שב-2018 חל זינוק של 67% במכירות שלהם, כאשר ארצות הברית מהווה חמישית מהשוק וסין – 22%. השימוש הפופולרי ביותר ברמקולים חכמים הוא האזנה למוזיקה, עם 60%, כשלאחר מכן עדכוני מזג האוויר – 52%, תזכורות ושעון מעורר – 39%, חיפוש מידע – 39%, ובידור – 38%. ואם כבר בבידור עסקינן, תעשייה נוספת שעולה, ואף עומדת להיות חלק מהאולימפיאדה, היא ה-e-Sport. עם זאת, סטיוארט לא חוזה שהיא תתפשט ותהיה פופולרית גם בקרב אנשים בני 24 ומעלה.

חדשנות? כדאי להסתכל קודם כל על סין

סטיוארט דיבר גם על הרדיו – שכמו המחשוב האישי, גם כאן ההערכות נסתרו והוא ממש לא עומד למות, ועל הדפסת תלת הממד בארגונים – תעשייה שאמנם נמצאת בצמיחה (היא צפויה להגיע ל-3.1 מינליארד דולר ב-2020 לעומת 1.8 מיליארד ב-2014), אבל מהווה שוק קטן.

בהמשך הוא הפנה את הזרקור לסין – המדינה המובילה באימוץ העולם הדיגיטלי, עם 825 מיליון משתמשי אינטרנט והשקעות מסיביות בתשתיות. "הסינים בולטים בתעשיות התשלומים והקניות באינטרנט", אמר סטיוארט. "כשמסתכלים על חדשנות בתחומים אלה ובכלל, יש להסתכל קודם כל על סין".

לסיום, הוא דיבר על המחשוב הקוונטי ואמר שכמו שהחששות להחלפת בני האדם ברובוטים לא יתקיימו, גם כאן אין מה להיבהל. "בשנתיים הקרובות נראה הוכחה ראשונה לעליונות של המחשוב הקוונטי, כך שהוא יערוך טוב יותר חישובים מתמטיים מהמחשוב הרגיל. אלא שמדובר רק במשימות מתמטיות ספציפיות, ובשאר המשימות הוא הרבה פחות טוב מהמחשוב הקלאסי", הרגיע סטיוארט.

מתעניינים בדור החמישי? רוצים לשמוע עוד בנושא? הירשמו כאן לכנס ה-5G של אנשים ומחשבים.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים