IT בדרכים: מנמ"רית נתיבי ישראל בראיון ראשון

כיצד המחשוב מסייע לתכנן, לבצע ולתחזק כבישים באורך 8,500 ק''מ במדינה, בשווי 120 מיליארד שקלים? ● אילונה ברוטמן, מנמ''רית נתיבי ישראל, מספרת על עבודת ה-IT בחברה, שרובו נעשה במיקור חוץ על ידי נס

אילונה ברוטמן, מנמ''רית נתיבי ישראל (נת''י). צילום: יח"צ

"אני שואפת בעבודה לכמה שיותר תהליכים דיגיטליים, עם מקסימום שקיפות, ולייעול תהליכים מבוסס טכנולוגיות חדשות", כך אמרה אילונה ברוטמן, מנמ"רית נתיבי ישראל (נת"י).

ברוטמן החלה את דרכה כתוכניתנית. היא הגיעה לנתיבי ישראל לפני 11 שנים, שימשה מנהלת תחום יישומי IT בחברה ולאחר מכן סגנית המנמ"רית, עד שמונתה למנמ"רית לפני כחצי שנה.

נתיבי ישראל – החברה הלאומית לתשתיות תחבורה, היא חברה ממשלתית האחראית לפיתוח תשתיות התחבורה בישראל. נת"י עוסקת בתכנון, פיתוח ואחזקת מרבית הכבישים הבינעירוניים בישראל, לרבות מחלפים וגשרים וכן פיתוח והקמה של מסילות רכבת, ובניית שדה התעופה הבינלאומי החדש שיהיה משלים לנתב"ג, ומיועד לטיסות לואו קוסט.

החברה הוקמה ב-1921 על ידי המנדט הבריטי ששלט אז בארץ ומ-1948 הייתה ל-מ.ע.צ., מחלקת עבודות ציבוריות. ב-2004 הפכה לחברה ממשלתית, וב-2012 שינתה את שמה לזה הנוכחי. נת"י אחראית לתפעול ותחזוקה של דרכים במדינה בשווי 120 מיליארד שקלים, כבישים באורך 8,500 ק"מ, 115 מחלפים, 1,300 גשרים ומנהרות, 2,200 צמתים ו-100 אלף תמרורים ושלטים, בנוסף ל-100 אלף נקודות מאור.

לדברי ברוטמן, "מהות אגף מערכות מידע היא להפיק ערך מירבי מהטכנולוגיה, על מנת לשרת את החברה והציבור". נת"י היא חברה מנהלת, העובדת בתצורה של שלד-ניהולי, והשאר נעשה במודל מיקור חוץ, גם ב-IT. בנת"י מועסקים פחות מ-20 אנשי IT, והשאר מומחים שונים, בהם יותר מ-70 עובדי נס. לנת"י יש 3 דטה סנטרים, שניים במרכז והשלישי בירושלים, המשמש גם כאתר DR. התקשורת מבוססת סיסקו וג'וניפר, והאבטחה של צ'ק פוינט. תקציבה ל-2019 עומד על כ-5.7 מיליארד שקלים, וזה של ה-IT – עשרות מיליוני שקלים.

ייעול תהליכי ההתקשרויות מול הספקים

בשנים האחרונות, אמרה, "התחלנו להטמיע פרויקטים המסייעים לליבת הארגון. עם זאת, אנו משקיעים המון בממשקי המשתמש. ה-IT מייעל תהליכים פנימיים לקידום פרויקטים, כך, כשהחברה הרחיבה את פעילותה מכבישים למסילות רכבות, ה-IT נדרש לתמוך בשינוי ולשפר את הקמת התהליכים החדשים בחברה. השינויים באים לביטוי בייעול תהליכי ההתקשרויות מול הספקים, ובפלטפורמה שהקמנו לתכנון הפעילות של החטיבות השונות, לרבות מעקב ביצוע".

"כך", סיפרה ברוטמן, "בסיוע נס אנו מפתחים מערכת חדשנית לניהול כלל תהליכי האחזקה. המערכת מבוססת על הטמעה של מודול ניהול אחזקה ב-SAP, בשילוב פתרון ייעודי שלה לניהול נכסים לינאריים. הפתרון כולל ממשק משתמש ייעודי ומתקדם עם טכנולוגיית 5UI. המערכת משלבת דיווחי ביצוע של עובדי קבלן האחזקה מהשטח, חיבור למערכת GIS, מבוססת טכנולוגיית ESRI, ויכולת להעלות תמונות וקבצים מהשטח. כל זאת, עם מעטפת אבטחת מידע נוקשה".

ארגון בלא נייר

פרויקט נוסף, ציינה, "המבוצע אף הוא עם נס, הוא חשבונות ללא נייר. יצרנו חשבונית דיגיטלית: מתכננים ומנהלי פרויקטים מגישים חשבון דרך המחשב, מצרפים את המסמכים הרלוונטיים וחותמים אותם דיגיטלית והתהליך כולו מנוהל בלא צורך בהעברת נייר, מה שמייעל את התהליכים ואת מוסר התשלומים של החברה. השנה נרחיב את המערכת לטובת הקבלנים".

"יישמנו בחברה מערכת לניהול פרויקטים, היא מאפשרת לנו לנהל פרויקטים בצורה יעילה. בנינו מערכת BI של קליק, המספקת להנהלת החברה יכולת לראות בזמן אמת תמונת מצב של הפרויקטים, התקציב וההתקשרויות ומאפשרת לראות היכן ניתן לשחרר צווארי בקבוק". לדבריה, "נקים מערכת לניהול חירום, כך שהחברה תוכל לתפקד, לנהל אירועי חירום ומשאבים הנדרשים לטיפול בעיתות חירום, עם תמונת מצב על כשירות ותפקוד החברה", היא הוסיפה.

ברוטמן ציינה את המרכזיות של נס בפעילות ה-IT. "הם זכו בשני מכרזים. האחד, לפיתוח ותחזוקת יישומים שונים, כך שנס מתפעלת כמעט את כל יישומי נת"י, כולל SAP. השני, לתחזוקת התשתיות. באוגוסט האחרון היא החליפה את בזק בינלאומי. אנשי נס גם מתפעלים את שני מוקדי התמיכה, לתשתיות וליישומים". לדבריה, "המאפיין את האגף הוא שיתופיות של הצוות בלא קשר לזהות המעסיק. נס עונה לצרכים היעודיים של החברה, תורמת לחיזוק תחושת השייכות ללקוח, ומספקת לא רק אנשי מקצוע, אלא גם מעטפת מקצועית רחבה. היא שותף פעיל ביוזמות שונות – ומסייעת לקידום החדשנות בחברה".

השנה, סיכמה ברוטמן, "נעמיק את הפעילות שלנו בעולמות ה-BI, ניכנס לתחומי לימוד מכונה וביג דטה. נקים מערכת לניתוח מבוסס חיזוי. נמשיך להפוך יותר ויותר תהליכים ידניים לאוטומטיים, נשים דגש בכל המערכות שלנו על חוויית משתמש, איכות, נגישות ופשטות של המערכות – לטובת ייעול תהליכים. נמשיך לתת שירות ללקוחות פנימיים וחיצוניים, נדאג שהמערכות ירוצו ביעילות ויותר מהר, וגם – לא נשכח את החדשנות, כי חשוב לי שה-IT יהיה רלוונטי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מוני

    עם כל הכבוד ל IT וניהול פרוייקטים בכל פעם שאתה נוסע בכבישי נת"י אתה מבין שמי שמנהל את העניינים לא מבין שכביש צריך לבנות בשיפוע ניקוז , שאחרי גשם צריך לסתום עשרות אלפי בורות באספלט שנגרמים עקב הצטברות מים בגלל ניקוז גרוע וחיכוך מתמיד עם צמיגים, שבכל תפר בין חדש לישן זה מפגע בטוח ; כיום כשאפשר לשלוח רחפן ולסרוק אלפי קחלומטרים של כביש ולשלוח ניידות תיקון כדי למנוע תאונות ופגיעה בכיוון הפרונט של מאות אלפי רכבים

אירועים קרובים