האם עליבאבא עומדת מאחורי האפליקציה של מפלגת השלטון הקומוניסטי הסיני?

האפליקציה של המפלגה השלטת רק יצאה והיא כבר ממוקמת כראשונה בפופולריות בחנות של אפל סין וסימנים מעידים על יחסי גומלין שלה עם עליבאבא ● אם היא אכן מתוצרת עליבאבא, הדבר מצביע על קשרי הון-שלטון בין שני הגופים, שבקיומם חשדו תמיד אבל הם לא הוכחו עד כה

ג'ק מא, המייסד והבעלים של עליבאבא וקבוצת ANT. צילום: יח"צ

קבוצת עליבאבא היא מי שנצבת מאחורי האפליקציה Xuexi Qiangguo – שפירוש שמה "ללמוד לעשות את סין חזקה" ואשר שייכת למפלגת השלטון הקומוניסטית, ה-CPC – כך על פי דיווח של רויטרס.

הדיווח שפרסמה סוכנות הידיעות טען כי האפליקציה המדוברת פותחה על ידי צוות פרויקט מיוחד של החברה, המכונה Y Business Projects Unit, ואשר מלווה פרויקטי פיתוח מחוץ לקבוצה. אם הדברים נכונים, החשיפה מעידה על הקשרים של ענקית הטכנולוגיה הסינית, שמסתירה את החיבור שלה לאפליקציה, עם הממשלה.

האפליקציה, שככל הנראה מתמקדת בעיקר בתעמולה פוליטית, מאפשרת למשתמשים בה לקרוא חדשות ממשלתיות, לצפות בסרטונים קצרים המציגים את גישת המפלגה, ואפילו להשתתף בחידון על היבטים מרכזיים באידיאולוגיה של המפלגה הקומוניסטית.

למרות ש-Xuexi Qiangguo הושקה לא מזמן, היא להיט – האפליקציה כבר עקפה, וממש במהירות, שירותים פופולריים אחרים בסין, כמו WeChat ו-TikTok (המכונה בסין Douyin), והתברגה בראש טבלת היישומים הנפוצים ביותר בחנות האפליקציות של אפל בסין, עם לא פחות מ-43.7 מיליון הורדות.

למרות שהפרסומים עדיין לא אושרו, על פי רויטרס ישנן ראיות המצביעות על הקשר ההדוק בין ענקית הטכנולוגיה עליבאבא לבין האפליקציה.

כך למשל, על פי הדיווחים, פרט מחשיד אחד הוא מודעה שהתפרסמה ביוני 2018 באתר גיוס כוח האדם של עליבאבא, שבה הודיעה הקבוצה שהיא מחפשת מפתח אינטרנט בעבור "פרויקט אסטרטגי של חברה".

במודעת הדרושים נכתב שעליבאבא, יחד עם המשרדים והוועדות הארציות, יפתחו פלטפורמה חינוכית בעבור כמעט 90 מיליון חברי מפלגה.

אבל בעיקר ניתן היה להצביע על החיבור בין החברה למפלגה בשל העובדה שמשתמשים בעלי הרשאות לשימוש ב-DingTalk של עליבאבא – אפליקציית צ'אט שהשיקה ענקית הקמעונות ושמשמשת כפלטפורמת תקשורת ושיתוף פעולה חינמית ליותר מ-7 מיליוני ארגונים ברחבי העולם – גילו שהם יכולים להשתמש בחשבונות שלהם בכדי להיכנס ל-Xuexi Qiangguo, ולסנכרן את שיחותיהם ב-DingTalk עם תכונת הצ'אט של אפליקציית המפלגה.

עליבאבא: "Xuexi Qiangguo היא רק אחת ממספר גדול של שותפים"

בתגובה לפניות התקשורת ותהיה על החיבור הזה הדגישה עליבאבא את טבעה הפתוח של פלטפורמת הצ'אט שלה והסבירה כי Xuexi Qiangguo היא "רק אחת ממספר גדול של שותפים".

"DingTalk היא פלטפורמה טכנולוגית פתוחה ומחויבת לספק תמיכה טכנית יציבה, בטוחה ויעילה בכדי לענות על הצרכים של הלקוחות שלנו. עשרות אלפי חברות וארגונים פיתחו ומפתחים יישומים על בסיס פלטפורמת DingTalk. זוהי עדות לתשתית החזקה והאמינה שלה ולקלות השימוש בה", נכתב בהצהרה של DingTalk.

יצוין כי בשלהי נובמבר האחרון החלו תהיות רבות בנוגע לקשריה של ענקית הטכנולוגיה הסינית עם הממשל. זה קרה אחרי שההיומון הרשמי של המפלגה, ה-People's Daily, עשה אאוטינג למייסד המיתולוגי של עליבאבא, ג'ק מא, וטען שהוא קומוניסט וחבר המפלגה, וששמו מופיע ברשימת תורמים שהשקיעו באופן יוצא דופן בפיתוח המדינה ב-40 השנים האחרונות.

השערות על קשריו של מא עם השלטונות היו תמיד בשטח. ביל בישופ, המוציא לאור של Sinocism – ניוזלטר העוסק בהרחבה בסין – אמר לביזנס אינסיידר כי חשיפת מא כחבר המפלגה לא מפתיעה רבים שעקבו אחר הצלחתה המסחררת של עליבאבא, שאותה ייסד מא ממש מאפס.

"אף אחד לא הטיל ספק בכך שעליבאבא צריכה להיות קרובת ל-CPC בכדי לשרוד", טען בישופ, אם כי דאג לציין בדבריו את העובדה שיש בנמצא חברות טכנולוגיה סיניות אחרות הצליחו לבנות הצלחה גדולה מבלי להתחייב למפלגה השלטת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים