גוגל קוראת לקבוע כללי סחר כנגד צנזורה

בישיבה של ועדת המשנה לזכויות אדם וחקיקה בסנאט האמריקני אמרה ניקול וונג, סגנית נשיא ומשנה ליועץ המשפטי הראשי של חברת גוגל, כי החברה "אינה מוכנה עוד לצנזר את תוצאות החיפוש בסין", וכי היא עדיין שוקלת את המשך הפעילות בסין ● פטריק ליהי, סנטור ממדינת ורמונט שהשתתף בדיון, אמר, כי "הצנזורה של המידע המקוון היא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר ברשת האינטרנט"

נוכח המציאות שבה חלק מחברות ההיי-טק אינן ממהרות לנקוט באמצעים כדי להבטיח שמירה על זכויות אדם, אמר השבוע (ג') דיק דרבין, סנטור ממדינת אילינוי בארה"ב, כי בכוונתו להגיש הצעת חוק שתחייב חברות "לנקוט באמצעים סבירים כדי להגן על זכויות אדם, אחרת יהיה עליהן לשאת באחריות אזרחית או פלילית".

דרבין אמר את הדברים בישיבה של ועדת המשנה לזכויות אדם וחקיקה בסנאט האמריקני, שבה הוא מכהן כיו"ר. בישיבה השתתפו נציגים ממשרדי החוץ והסחר של הממשל האמריקני; רבקה מק'קינון, מומחית למדיניות טכנולוגית מאוניברסיטת פרינסטון; אומיד ממריאן, עורך בלוג מאיראן; וניקול וונג, סגנית נשיא ומשנה ליועץ המשפטי הראשי של חברת גוגל (Google). לישיבה הוזמנו גם חברות נוספות, אך כולן למעט גוגל סירבו לשלוח נציג.

מטרת הישיבה הייתה לדון בגישה החופשית לאינטרנט ברחבי העולם, נושא שזוכה לתשומת לב רבה מאז שהכריזה גוגל בחודש ינואר כי בעקבות מתקפה מקוונת שמקורה ככל הנראה בסין בכוונתה לשקול מחדש את המשך פעילותה במדינה זו.

"הצנזורה של המידע המקוון היא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר ברשת האינטרנט", אמר פטריק ליהי, סנטור ממדינת ורמונט שהשתתף בדיון. "אנו עדים כבר זמן מה לניסיונות מדאיגים של משטרים עריצים – דוגמת אלו של סין, איראן או צפון קוריאה – לצנזר את המידע באינטרנט, או אפילו לשלול כליל מהאזרחים את הגישה לרשת. מרבית האמריקנים כבר נחשפו לדיווחים על כך שממשלת סין פרצה לחשבונות דואר פרטיים של פעילים למען זכויות אדם. אנו חייבים להתמודד עם אתגרים אלה על מנת להבטיח שמירה על חופש הביטוי".

וונג מגוגל שבה והדגישה כי חברת גוגל "אינה מוכנה עוד לצנזר את תוצאות החיפוש בסין", וכי בחברה עדיין שוקלים את המשך הפעילות בסין. עם זאת, דרבין טען, כי הכוונה של גוגל להפסיק ולצנזר את תוצאות החיפוש בסין עדיין לא באה לידי ביטוי בפועל. באתר האינטרנט של גוגל בסין, אשר פועל בכתובת google.cn, עדיין מתקבלות תוצאות מצונזרות לחיפושים שמתבצעים לפי מילות מפתח שקשורות לטבח בכיכר טייננמן בשנת 1989, אמר דרבין – בדיוק כמו בדיון דומה שנערך לפני שנתיים.
דרבין הדגיש, כי גוגל אינה החברה היחידה שמצנזרת את תוצאות החיפוש. הוא ציין, גם במנוע החיפוש בינג (Bing) של מיקרוסופט (Microsoft), ביאהו! (!Yahoo) ובמנוע החיפוש הסיני ביידו (Baidu) מצונזרות תוצאות החיפוש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים