גרטנר: היקף השימוש בבינה מלאכותית הוכפל פי שלושה בשנה

לטענת חוקרי גרטנר, האנושות הולכת ומקבלת בברכה את הטכנולוגיה החדשנית על אף החששות מיכולותיה העצומות ● המסקנות הן על סמך תוצאות סקר המנמ"רים החדש שערכה החברה

בינה מלאכותית. אילוסטרציה: BigStock

הבינה המלאכותית היא טכנולוגיה עוצמתית ומשבשת שנמצאת כאן לא רק כדי להישאר אלא גם על מנת לשנות עד לבלי הכר כמעט כל תחום שהכרנו. כמו כל חידוש, ובמיוחד ככזה דרמטי, בני האדם והארגונים השונים מקבלים את הדברים עם לא מעט רתיעה וחששות. אבל על הנטייה הטבעית הזאת, יותר ויותר הופכת הבינה המלאכותית למקובלת ולמוערכת.

"לפני ארבע שנים, יישום בינה מלאכותית היה נדיר, רק 10% מהמשיבים בסקר דיווחו כי המפעלים שלהם פרסו בינה מלאכותית או יעשו זאת בקרוב", כך לדברי כריס הווארד מחברת המחקר גרטנר.

"ב-2019, מספר זה זינק ל-37% – עלייה של 270% בארבע שנים", הבהיר הווארד את היקף אימוץ הטכנולוגיה כיום.

הממצאים החדשים מבוססים על סקר המנמ"רים לשנת 2019, שנערך בסתיו האחרון וסקר 3,000 מנמ"רים מ-89 ארצות ומכל הענפים העיקריים. המנמ"רים ייצגו עסקים בשווי כולל של כ-15 טריליון דולרים, ו-284 מיליארד דולר בהוצאות IT.

"אנחנו עדיין נשארים מרוחקים מבינה מלאכותית כללית, שיכולה להשתלט על משימות מורכבות, אבל עכשיו נכנסנו לתחום העבודה של AI augmented work and decision science (עבודת בינה מלאכותית מרובדת ומדע ההחלטות – ג"פ), מה שאנחנו מכנים אינטליגנציה רבודה", סיפר הווארד. זירה זו היא המקום שבו חלק מהיתרונות הגדולים ביותר של AI יכולים לבוא לידי ביטוי, כך על פי גרטנר.

העובדים יוחלפו בבינה מלאכותית

לנוכח מחסור מתמשך במיומנויות ובאנשי IT מקצועיים ברחבי העולם, בינה מלאכותית יכולה להיכנס לפעולה בכדי לגשר על הפער ולמנוע את השפעתו לרעה על הכנסות של ארגונים.

המחקר מציין כי 52% מחברות הטלקום הכניסו צ'אט-בוטים לפעולה, בכדי לסייע בפעילות שירות הלקוחות, בעוד ש-38% מספקי שירותי הבריאות מסתמכים כיום על אבחון בעזרת יכולות בינה מלאכותית ולמידת מחשב. זיהוי הונאות ואבטחת IT הם תחומים אחרים אשר בהם הוכנסה בינה מלאכותית לפעולה ביתר שאת.

גרטנר הסבירה כי היא מפרסמת את הדו"ח בכדי לסייע למנהלי מערכות מידע ולמנהלי IT אחרים לקבוע ולעדכן את סדר היום הניהולי בשנה החדשה, אבל הממצאים יכולים לשמש גם כהנחייה למנהלי פיתוח תוכנה ומקודדים המתכננים את מאמצי הפיתוח שלהם ואת תכניות המיומנות וההכשרה שלהם.

לפי גרטנר, מומחים בעלי מיומנויות בינה מלאכותית הופכים לבעלי מקצוע מבוקשים יותר ויותר. 54% מהנשאלים בסקר טענו שלדידם המחסור במיומנויות אלו הוא האתגר הגדול ביותר העומד בפני הארגון שלהם.

"כדי להתקדם, מנמ"רים צריכים להיות יצירתיים", אמר הווארד. "אם אין כישרון בינה מלאכותית זמין, אפשרות נוספת היא להשקיע בתכניות הכשרה לעובדים עם רקע בסטטיסטיקה וניהול נתונים. ארגונים מסוימים גם יוצרים שיתופי משרות עם המערכת האקולוגית ועם שותפים עסקיים", הוא הסביר.

משרד הסטטיסטיקה הלאומי הבריטי חשף באחרונה כי מספר האנשים המועסקים כיום בבריטניה הגיע לשיא של כל הזמנים ועומד על 32.54 מיליון בני אדם, אבל מנגד מספר המשרות הפנויות עלה גם הוא, ב-10,000, וטיפס לשיא של 853,000 משרות לא מאוישות בממלכה המאוחדת.

הטמעת יכולות בינה מלאכותית, כך על פי גרטנר, תספק ערך מוסף גדול לכוח העבודה, ומי שישכילו לעשות שימוש בבינה מלאכותית עשויים לחוות פריצת דרך במאמץ לצמצם את מספר העובדים בני האנוש בארגוניהם.

וזוהי המציאות של תחום הבינה המלאכותית שהעולם יצטרך להכיר בה ולהוקיר אותה – מחד, משרות של בני אדם יוחלפו על ידי אוטומציה ותוכנה, משמע שעיסוקם של חלק מהעובדים יהיה למיותר ופרנסתם תעמוד בסיכון. אבל מאידך, תמיד קיימת האפשרות לחשיבה מחודשת ולהסבה מקצועית, כשאיפה מציאותית ראשונה, שיאפשרו לדחוק את ההשלכות השליליות של הבינה המלאכותית, ולהתמקד באלו החיוביות והאדירות שבאות איתה, ושמביאות לאמץ אותה ביתר שאת כבר כיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים