בינה מלאכותית של אינטל תסייע למנוע ציד חיות בסכנת הכחדה

יכולות המצלמות הזעירות מבוססות ה-AI של ענקית הטכנולוגיה אמורות לסייע להגן על חיות בר מצייד לא חוקי ● פילים למשל, הניצודים בגלל התאווה לניבי השנהב שלהם, עלולים להיעלם מהעולם בתוך עשור אם לא יעשה דבר בנדון ● היוזמה היא תוצר של שיתוף פעולה עם הנשיונל ג'יאוגרפיק סוסייטי וקרן לאונרדו דיקפריו

פילים. צילום: BigStock

צייד נחשב עדיין כ"ספורט" לגיטימי בעיניי גורמים שונים, למשל בני המלוכה הבריטים, אבל יותר ויותר מנזקיו נחשפים באחרונה, ומעידים לא רק על אכזריות נוראה כלפי חסרי ישע אלא גם על הפגיעה הקשה שהוא מייצר בחיות בר שנמצאות בסכנת הכחדה – פילים למשל, הניצודים בגלל התאווה לניבי השנהב שלהם, עלולים להיעלם מהעולם בתוך עשור אם לא יעשה דבר בנדון.

יוזמה חדשה שאליה גויס ציוד מתקדם של אינטל יכולה, בתקווה, לסייע ללחום בתופעה המחרידה ובנזקיה.

צילום: ערוץ היוטיוב של אינטל

TrailGuard AI – מצלמות זעירות יזהו ויחליטו אם ציידים חדרו לשטח

לאחרונה ניתן לראות יותר ויותר גיוס של טכנולוגיות מתקדמות שונות לצורך תיקון עוולות בעולם. אינטליגנציה מלאכותית היא דוגמה לטכנולוגיה שכזו, שיכולותיה עתידות לשנות הרבה פנים בעתיד העולם.

כעת מסתבר ששבבים חדשניים שפיתחה אינטל – המבוססים על יכולות הבינה המלאכותית בשילוב מצלמות זעירות מתקדמות, אשר מאומנות לזהות פולשים בעלי כוונות זדוניות – עומדים למלא תפקיד בעצירת הצייד הלא חוקי של זני חיות בר שנמצאים בסכנת היעלמות מהעולם.

המערכת נקראת TrailGuard AI ונבנתה על יסודות פתרון מוקדם יותר, שכונה פשוט TrailGuard, אשר נפרס בעבר על ידי עמותת השימור Resolve במטרה להגן על שמורות טבע באפריקה. גרסת הדור הראשון הייתה מסוגלת לזהות תנועה ולאחר מכן להעביר תמונות לשומריהן של שומרות לצורך בדיקת הסיבה לה והאם היא קשורה לחדירת ציידים לא חוקיים. אבל גישה זו הותירה מקום לשיפור, שכן הדימויים היו צריכים להיות מנותחים על ידי עיניים אנושיות בכדי לקבוע אם האיום הוא אמיתי אם לאו.

עכשיו, כשאינטליגנציה מלאכותית מעורבת בפיתוח החדש, היא מסוגלת לנפות באמצעות תמונות וביעילות רבה יותר את התיעוד של חדירת גורמים חשודים לשמורה, ולמעשה לזהות ממש דמויות הפועלות בשטח ולספק התרעה מיידית ויותר ברורה לפקחים, שמספרם מצומצם ביותר. כך למשל, רק 150 מהם מופקדים על ניטור שטח הסרנגטי – סוואנה אפריקנית עצומת ממדים המשתרעת על כ-60,000 קילומטרים רבועים בטנזניה ובקניה.

 

TrailGuard AI, שיוטמע כצעד ראשון בסרנג'טי, נועד לסייע בעיקר מול הקושי של כוח האדם המועט הזה – המערכת היא בערך בגודל של עיפרון, ועתידה להיות משולבת בתוך עצים או שיחים, ולצלם תמונות באופן אוטומטי. אלא שבאמצעות השבב שפותח על ידי Movidius של אינטל, רשת עצבית עמוקה עושה את רוב העבודה הקשה של זיהוי התנועה ופענוחה. אלגוריתמים אלו של למידה עמוקה אמורים לזהות בני אדם וכלי רכב ב"רמה גבוהה של דיוק", והתקווה היא שהם יעזרו להימנע ממספר רב של התראות-שווא ומבזבוז הזמן היקר של שומרי השמורות.

כלי ה-TrailGuard AI יפרס ב-100 שמורות ברחבי אפריקה במהלך שנת 2019, עם תכניות להרחיב את השימוש בו לאסיה ודרום אמריקה לאחר מכן.

יצוין כי כלי AI לעיבוד וניתוח תמונה כבר הוכיחו את יכולותיהם המוצלחות בעבור ארגונים נוספים לשימור חיות בר. בשנת 2017 החלה החברה הזואולוגית בלונדון בפרויקט שבו שיתפה פעולה עם Google Cloud, בכדי להשתמש במודלים של למידה ממוחשבת כדי לפקח על יערות הגשם בבורנאו שבאסיה. המודלים הניבו תוצאות מפתיעות, עם 91 אחוזי דיוק בעבור סיווג של 34 מינים ולמידת המכונה האוטומטית האיצה את עבודת השימור של החברה הזואולוגית מחודשים לימים בלבד.

"פתרון נגד-הסגת-הגבול שיעשה הבדל אמיתי בהצלת בעלי חיים"

"Intel Movidius VPU אפשר לנו לחולל מהפכה ב-TrailGuard AI על ידי הוספת אינטליגנציה מלאכותית לפתרון מקצה לקצה, כדי לעצור את הצייד הבלתי חוקי ברחבי העולם", אמר אריק דינרשטיין, מנהל המגוון הביולוגי וחיות הבר בארגון Resolve. "בנוסף לטכנולוגיית AI, מהנדסי אינטל עבדו בשיתוף פעולה הדוק איתנו כדי לבנות, לבחון ולבצע אופטימיזציה לפתרון נגד-הסגת-הגבול המדהים הזה, שיעשה הבדל אמיתי בהצלת בעלי חיים".

פיתוח האבטיפוס של TrailGuard AI מומן על ידי קרן ליאונרדו דיקפריו, ה-LDF, והנשיונל גיאוגרפיק סוסייטי.

"מחויבות להגנה על חיות הבר נמצאת בלב ליבה של עבודת LDF מההתחלה, ואנו נרגשים לשתף פעולה עם אינטל ו-Resolve על טכנולוגיית בינה מלאכותית פורצת דרך זו, אשר אמורה לשנות את המשחק בעבור פקחי הפארקים בשמירה על מינים שנמצאים בסכנת הכחדה ברחבי העולם", אמר ג'סטין וינטרס, מנכ"ל קרן לאונרדו דיקפריו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים