"ה-IT מייצר ודאות וערך בסביבה של אי-ודאות"

טל נתנוביץ', סמנכ''ל בקרה, תפעול ומערכות מידע בסולל בונה: "היום עדיין בונים עם פטיש ומסמר. ענף הבנייה מפגר אחר תעשיות אחרות. אבל אנו מבינים שהחדשנות היא כאן, והיא עשויה לתת ערך עסקי והחזר השקעה"

טל נתנוביץ', סמנכ"ל מערכות מידע, בקרה ותפעול בשיכון ובינוי - סולל בונה. צילום: פלי הנמר

"אנו פועלים בסביבת עבודה המתאפיינת באי ודאות. ה-IT הוא אחד הכלים המפוגגים את אותה אי-ודאות. מערכות המידע משמשות אותנו כבסיס לבקרה תקציבית – ולמתן ערך עסקי", כך אמר טל נתנוביץ', סמנכ"ל בקרה, תפעול ומערכות מידע בסולל בונה.

נתנוביץ' דיבר במסגרת סיור שערך מועדון 3C מבית אנשים ומחשבים במשרדי שיכון ובינוי בקריית שדה התעופה. הסיור התקיים אתמול (ג') והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

לדברי נתנוביץ', סולל בונה היא הזרוע הקבלנית של שיכון ובינוי לביצוע פרויקטים של הנדסה אזרחית ובנייה בישראל. סולל בונה, אמר, "היא הוותיקה בחברות קבוצת שיכון ובינוי. החברה נוסדה בשנת 1920 בשם המשרד לעבודות ציבוריות, ומאז שנת 1924 היא פועלת בשם סולל בונה".

מחזור שנתי של כשלושה מיליארד שקלים

הקבוצה, אמר, מונה יותר מאלף עובדים, בהם מאות מהנדסים, היא בעלת מחזור שנתי של כשלושה מיליארד שקלים, ואת 2017 היא סיימה עם יותר ממאה מיליון שקלים רווח נקי. בין מאות המבנים והפרויקטים שהקבוצה בנתה, ציין נתנוביץ' את מלון הילטון ובניין הקריה בתל אביב, משכן הכנסת בירושלים, הטכניון וחלק מהכרמלית בחיפה, בית החולים סורוקה בבאר שבע, נמל אשדוד, תחנת כח התרמו-סולארית באשלים, חלק מכביש 6, וכן את הפרויקט לבניית מכשול המונע את חפירת המנהרות של החמאס בגבול רצועת עזה.

המודל העסקי של סולל בונה, אמר נתנוביץ', "הוא במתן פתרון מלא וכולל מ-א' ועד ת' – ליזם. יש מולנו אתגרים רבים: סביבנו יש לא מעט חברות בניה, ספקיות וחברות קבלנות – שנופלות. אנו מממנים פרויקטים בעשרות ובמאות מיליוני שקלים. מתח הרווחים שלנו עומד על 2-3%, זהו סיכון אדיר, בעולם של תחרות מטורפת".

הוא שרטט פירמידה של מטרות ה-IT בארגון: תפקוד תקין של מערכות המידע; תפעול יעיל של תהליכי הארגון; התייעלות תפעולית; צמצום העלויות. "הכי חשוב זה להעלות את הערך העסקי של החברה. זה השיח, זה הכיוון, הטכנולוגיה מסייעת, זה ברור – אבל נדרש מעבר לזה", אמר נתנוביץ'.

לדבריו, "היתרון הכי גדול שיש במערכות המידע הוא שאנו מגיעים להכל כי יש לנו גישה. אנו רואים את כל התהליכים העסקיים, ופה מגיע אחד היתרונות מזה שאני חובש 2 כובעים, בקרה תקציבית ו-IT: החברה לא יכולה להתנהל בלא מערך בקרה תקציבית תקין. לבקרה התקציבית יש שלבים: התנעה, איסוף נתונים, פגישה עם צוות הפרויקט, הכנת דו"ח, ודיון מנכ"ל. לצד מתודולוגית הבקרה, נמצאות מערכות המידע, העוזרות להן".

הוא הוסיף ואמר כי "ככל שאנו מכניסים את מרכיבי הבקרה יותר מוקדם בפרויקט, כך גדלה השפעתו. אנו עסוקים באיסוף מידע מגורמים שונים – יזם, קבלנים, חוזים, צוות ניהול הפרויקט, רכש, נתוני איכות ועוד. אנו מבינים שהתקציב הוא לא אינסופי, וכי כל פרויקט נדרש להחזר השקעה". מנגד, אמר, "אנו מבינים שעלינו להיות חדשנים. עלינו להיות במצב בו המידע אמין, מצוי בכל מקום, בכל זמן – ומהווה בסיס לקבלת החלטות בזמן אמת".

"הבאנו לקיצורים של זמני התגובה לאירועים עסקיים בפרויקטים בנינו מערכות התומכות בהחלטות בזמן אמת. יצרנו שפה אחידה בין השטח להנהלה. הבאנו להנעה של תהליכים עסקיים ולקיצור הזמן של תהליכים עסקיים. השגנו בקרה בזמן אמת. יצרנו ארגז כלים דיגיטלי למנהל פרויקט למול ההנהלה. כך, ה-IT והבקרה הניבו כמה תועלות וערכים עסקיים: שיפור הרווחיות של הפרויקט, שיפור תזרים המזומנים, שיפור גביית חובות של לקוחות, שיפור שביעות רצון הלקוחות, חיסכון בזמן, טיוב נתונים בזמן אמת, ובנייה של אמת אחת"", אמר נתנוביץ'.

"היום עדיין בונים עם פטיש ומסמר ענף הבנייה מפגר אחר תעשיות אחרות. אבל אנו מבינים שהחדשנות היא כאן, והיא עשויה לתת ערך עסקי והחזר השקעה", הוא סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים