העליתם יצירה לרשת וחוששים מהעתקה? חוק זכויות היוצרים באינטרנט אושר

החוק מסדיר מנגנונים שיאפשרו לבעלי זכויות יוצרים גישה לבתי המשפט וכלי אכיפה מתקדמים לצורך שמירה על קניינם הרוחני, בעיקר מפני הפרות ברשת האינטרנט

02/01/2019 16:54
שרת המשפטים, איילת שקד. צילום ארכיון: חן גלילי

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק זכות היוצרים התשע"ט-2019.

בהודעת משרד המשפטים, מקדם החוק, נמסר כי החוק מסדיר מנגנונים שיאפשרו לבעלי זכויות יוצרים גישה לבתי המשפט וכלי אכיפה מתקדמים לצורך שמירה על קניינם הרוחני, בעיקר מפני הפרות ברשת האינטרנט.

בין היתר, נאמר בהודעה, יוכלו כעת בעלי הזכויות לפנות לבית המשפט ולקבל סעד של צווי הגבלת גישה לאתרי אינטרנט פיראטיים המפרים זכויות יוצרים. החוק קובע הליך סדור ושיקולים שעל בית המשפט לשקול בעת שהוא בוחן הוצאת צו הגבלת גישה, ובין היתר את נחיצות הצו, חומרת ההפרה, הפגיעה בפרטיות של המשתמשים והחשש להגבלת גישה לאתרים אחרים. בנוסף, אם המטרה של מניעת הפרת זכות היוצרים תושג באמצעות הסרת התכנים המפרים, יש להעדיף אמצעי זה על פני הגבלת גישה לאתר כולו.

החוק אף מסדיר הליך מובנה שיאפשר לאדם שזכות היוצרים שלו הופרה באמצעות רשת האינטרנט, לפנות לבית המשפט בבקשה לחשוף את פרטי המפר וכן קובע עבירות פליליות חדשות של העלאת תכנים מפרים לאינטרנט על דרך עיסוק ובמטרה להפיק רווח מאותם תכנים מפרים.

בהודעת המשרד נמסר עוד כי בנוסף לכלי האכיפה החדשים ובהמלצת חברי הכנסת, החוק קובע הסדרים שיקלו על נגישות למידע באינטרנט. כך, יתאפשר השימוש ב"יצירות יתומות" שהן יצירות שלא ניתן לדעת או לאתר את בעלי הזכויות בהן. במקרה כזה, בו לא ניתן לבקש רשות עבור השימוש ביצירות, החשש הוא שהיצירות יישכחו וכעת אנו מבטיחים שניתן יהיה להשאיר יצירות אלה בתודעה הציבורית.

החוק קובע עוד כי "לא יושתו פיצויים ללא הוכחת נזק על שימוש לא מסחרי על ידי מפרים תמימים שעושים שימוש בתמונות, ציורים וכדומה שמצאו באינטרנט, וכן גופים שמטרתם היא הנגשת מידע ותרבות לציבור כגון ספריות וארכיונים, שלא יצטרכו לחשוש מהאפקט המצנן בדמות הפיצוי ללא הוכחת נזק".

שרת המשפטים, איילת שקד, אמרה כי "הכנסת אישרה חוק חשוב שהובלנו, שיעזור ליוצרים במדינת ישראל. נעשה היום צעד חשוב ואמיץ לצורך הגנה על זכויות יוצרים ומניעת תופעת הפיראטיות".

ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בתחומי המשפט האזרחי, אמר כי "החוק יביא מצד אחד להקלה על גופים ציבוריים ועל משתמשים תמימים בהתנהלות השוטפת ברשת האינטרנט, ומצד שני צפוי לסייע במיגור התופעה הנרחבת של הפרת זכויות יוצרים באינטרנט. הטיפול בתופעת הפיראטיות חייב להיות משולב: קיומם של כלי אכיפה בחוק, כפי שעשינו היום, יחד עם הגברת היצע חוקי, איכותי יעיל ונגיש. כבר היום ישנן חלופות לצריכה של תכנים אודיו-ויזואליים ומוזיקה כדין, ואנו מקווים ומצפים כי בעלי התכנים ישכילו להתאים את עצמם ואת המודלים העסקיים שלהם למציאות המודרנית ולהעדפות צריכת התכנים של הצופה הישראלי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דניאל הצלם

    לטובת היוצרים זה לא.. להוכיח נזק בבית משפט מאוד מאוד קשה ונוסיף על זה שיצירות שנושא היצירות היתומות עדין אפור בעיני.. אני צריך להתחיל להתרוצץ בכל האינטרנט לחפש את היצירות שלי בתקווה שלא משתמשים לי בהם וגם אם אמצא שימוש אני צריך להוכיח נזק.. אני במקומם כל המפרסמים הייתי משתמש בשיטת מצליח... עלו עלי? אשלם להם.. לא עלו עלי? אהה לא ידעתי של מי היצירה חשבתי שהיא יתומה..

אירועים קרובים