גרטנר חוזה: האטה בעלייה של שוק ה-IT בישראל

השוק המקומי יצמח השנה ב-5% ל-10 מיליארד דולר – חוזה חברת המחקר ● שלומית הרט, מנכ"לית גרטנר ישראל: "מדובר בגידול קטן יותר מזה של 2018, ועדיין - מצב ה-IT המקומי טוב יותר מהעולמי"

שוק ה-IT הישראלי יעלה, אבל פחות. צילום אילוסטרציה: BigStock

שוק המחשוב הארגוני בישראל צפוי לחוות השנה צמיחה של 5.27% ולעמוד על 9.701 מיליארד דולר – כך לפי גרטנר. מדובר בגידול קטן בכ-15% מזה שחווה השוק בשנה החולפת, שבה הוא עלה ב-6.25% ל-9.215 מיליארד.

למרות ההאטה, עדיין מצבו של שוק המחשוב הישראלי טוב יותר מזה העולמי: הוצאות המחשוב הגלובליות צפויות לעמוד השנה על 2.962 טריליון דולר, המשקפות גידול של 3.66%. מצב השוק הישראלי היה טוב יותר גם בשנה החולפת: הוצאות ה-IT בעולם עמדו בה על 2.857 טריליון דולר – נתון המשקף עלייה של 4.92%. בכל שלוש השנים 2017-2019, היקף הצמיחה של השוק המקומי צפוי להיות גדול יותר מזה העולמי.

בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים אמרה שלומית הרט, מנכ"לית גרטנר ישראל, כי "ישראל היא מהמובילות בעולם בהיקף החדשנות ובכמות הסטארט-אפים – עם דריסת רגל בעולם הסייבר, חדשנות רבה וחברות מצליחות. למרות האפיל התקשורתי של הסייבר, יש עוד תחומים שיש בהם לישראל נוכחות בולטת: בתוכנה, בתשתיות ובאחסון".

"אין ארגון שעשה את מלוא הטרנספורמציה הדיגיטלית"

בהתייחסה למגמת הטרנספורמציה הדיגיטלית ציינה הרט כי "אנחנו רואים שקיימת מודעות לכך וארגונים מתחילים במסע. הטרנספורמציה הדיגיטלית בולטת בעיקר במגזר הפיננסי: הבנקים עושים מאמצים, משקיעים רבות. קשה להם – אבל יש מודעות. זה לא פשוט: מדובר בארגונים מורכבים, עם מערכות לגאסי ומיינפריים. ככלל, המיינפריים לא ימות, אבל הוא גורם לחלק מהבעייתיות. אנחנו רואים ניצני עשייה – אך אין ארגון שעשה את כלל המסע".

שלומית הרט, מנכ"לית גרטנר ישראל. צילום: יח"צ

שלומית הרט, מנכ"לית גרטנר ישראל. צילום: יח"צ

"עצת גרטנר למנמ"רים", אמרה, "כוללת שלושה מישורי פעולה. האחד, עליהם להפנים שה-IT השתנה לאורך השנים: ממחשוב מבוסס שירותים, פתרונות ויעילות תפעולית – הוא עבר להיות בדגש עסקי. זה מחייב את המנמ"ר לשינוי של המודל התפעולי שלו". הרט ציטטה מחקר של גרטנר, לפיו 49% מהמנמ"רים דווחו כבר על שינוי המודל העסקי של הארגון שלהם – מה שמחייב שינוי במודל פעילות המחשוב.

הידוק הקשר עם הלקוחות החיצוניים והפנימיים

כמישור שני היא ציינה את הקשר של המנמ"רים עם הסביבה. "בעבר", אמרה, "היה למנמ"רים קשר עם הלקוחות הפנים ארגוניים ולא היה להם קשר עם הלקוחות החיצוניים. כיום, ה-IT נדרש להיות ממוקד לקוח: פנימי וגם חיצוני, כשהקשר עם כולם נעשה בגישה מאובטחת".

לדבריה, "ארגונים מובילים בוחנים מדדים של ערך לצרכנים, ללקוחות הסופיים: לדוגמה, שימוש באפליקציות המודדות כמה הורידו אותן. הם בודקים האם השירות, האפליקציה או הערוץ החדש חסכו זמן, קיצרו תהליכים תפעוליים או הניבו ערך עסקי חדש לארגון. ארגונים שמובילים בדיגיטל מכניסים שינויים ומשפרים. הם עושים זאת גם ב-'משרד האחורי' וגם בזה הקדמי, שהופך למשמעותי יותר מבעבר".

"ההנהלה היא האחראית להגנת הסייבר"

הרט ציטטה מחקר של גרטנר שלפיו 95% מהמנמ"רים צופים שאיומי הסייבר יגדלו ויהפכו קשים יותר. "24% מהארגונים המצליחים בעולם החדש מדברים על כך שההנהלה היא האחראית לתחום סייבר – ולא המנמ"ר, זה האידיאל", ציינה.

לדבריה, "המישור השלישי הוא במעבר מניהול של IT, פרויקטים ושירותים – לניהול מוצר. זה יביא לקיצור זמן ההגעה לשוק, לצמצום ההוצאות ולפיתוח רחב של תפיסת ה-DevOps. בעבר, פרויקטים ארכו זמן רב, עם מועדי התחלה וסיום – כעת זה תהליך מתגלגל ונמשך". הרט ציטטה מחקר של גרטנר שמעלה של-75% מהארגונים המובילים יש מיקוד רב יותר בהגעה לשוק ובשחרור מהיר של גרסאות חדשות ואמרה כי "מצב זה מאפשר עבודה צמודה יותר לביזנס, עבודה ממוקדת לקוח ומסירה זריזה של רכיבים. ככה קל יותר לעבוד. יש להשקיע ב-DevOps, לשנות מודל ארכיטקטוני ולאמץ כלים חדשים. צריך לדאוג שהעובדים ילמדו יכולות חדשות. כך ניתן יהיה לערוך את השינוי הנדרש".

עוד היא אמרה ש-"המיקוד עובר מהתהליכים למיקוד בהנגשה טכנולוגית התומכת בישות עסקית. יש לעשות שימוש בטכנולוגיות משבשות חיובית, דוגמת בינה מלאכותית, הדפסה בתלת ממד ושימוש בבוטים בקשר עם הלקוחות – כדי לסייע להקמת קווי עסקים חדשים בארגון".

הרט סיכמה באמרה כי "בתוך הטרנספורמציה הדיגיטלית יש כמה תחומים: BI וניתוח נתונים, סייבר ואבטחת מידע, שירותי ענן, תוכנה כשירות (SaaS), פלטפורמה כשירות (PaaS), שיפור מערכות ליבה, שיווק דיגיטלי, שיפור חוויית המשתמש של הלקוחות, בינה מלאכותית ולימוד מכונה. הטמעת טכנולוגיות אלה תביא לקפיצת מדרגה של ארגונים במסע הדיגיטלי שלהם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים