2018: ירידה בביקושים לעובדים בהיי-טק הישראלי

הנתון ירד בשנה האחרונה, ובפרט ברבעון האחרון שלה, ב-6% - כך לפי אתוסיה ● לעומת זאת, הביקוש לאנשי IT עלה ב-14% ● בשנה הבאה חוזים בחברה עלייה במיזוגים וברכישות, באפליה על פי גיל, במספר הפרילאנסרים ובחברות שיעברו לעבוד במתחמים המשותפים

עובדים בהיי-טק: פחות ביקושים, שכר גבוה יותר - אם כי בצורה מתונה. צילום אילוסטרציה: BigStock

הביקושים לעובדים בהיי-טק הישראלי ירדו בשנה האחרונה ב-6%. השנה אמנם החלה עם עלייה של 12% במספר המשרות שנפתחו בהיי-טק, אך מסתיימת בקול ענות חלושה. מנגד, הביקוש לאנשי IT עלה השנה ב-11%. יצוין כי יש עדיין בתעשייה 14,500 משרות פתוחות של מהנדסים – כך עולה מנתונים שפרסמה אתמול (א') חברת ההשמה אתוסיה, שמתמחה בענף.

באתוסיה מעלים את השאלה האם אנחנו עומדים לחזור למה שהיה במשבר הכלכלי שהחל ב-2008. לדברי אייל סולומון, מנכ"ל החברה, "הירידה בביקוש לעובדים היא תגובה מידית לצניחה בוול-סטריט, ולחשש ממלחמת הסחר המאיימת לפרוץ בין ארצות הברית לסין. דצמבר צפוי להסתיים באופן הגרוע ביותר עבור מדד S&P 500 מאז 1931. לאור הנתונים האלה, אין פלא שהחברות הרב לאומיות שמגייסות בישראל מעדיפות לנהוג בזהירות, כשחלקן אף הודיעו על הקפאת גיוסים, וששוק התעסוקה הישראלי כולו מושפע. מעבר לכך, עליית הריבית בארצות הברית והתגובה של השוק לכך עלולות ליצור כדור שלג שיביא להאטה כלכלית, וקיים חשש משמעותי שנגלוש למיתון בשנתיים הקרובות".

בחברת ההשמה רואים מגמה של פיטורים בענף. הם מציינים בהקשר זה את MultiPhy, ששלחה באחרונה הביתה 40 עובדים; סירס ישראל, שסגרה את מרכז הפיתוח שלה ופיטרה 80 עובדים; מארוול ישראל, שפיטרה כ-90 איש; חברת הרחפנים הישראלית אירובוטיקס – 25; ואמדוקס, שפיטרה עשרות עובדים בישראל. מרבית הפיטורים היו ברבעון האחרון של השנה. לעומת זאת, חלה ירידה בשיעור המתפטרים – מ-16% ב-2017 ל-13% השנה. אגב, מדובר בנתון גבוה הרבה יותר מזה שנרשם ב-2009, שעמד על 2.2% בלבד.

הסיבה העיקרית לעזיבה של עובדים מרצון השנה היא האתגר הטכנולוגי, או יותר נכון היעדרו, עם 19%, לאחר מכן מיצוי (15%), ושכר ותנאים סוציאליים (13%). ככלל, גם השנה נרשמו עליות בשכר, אם כי לא בולטות במיוחד. בראש ניצבים כמובן הבכירים, ששכרם גדל בכ-4% ל-44,500 שקלים בחודש, בממוצע. אחריהם מגיעים אנשי פיתוח החומרה עם עלייה של כ-2.5% ל-31,900 שקלים והעוסקים בפיתוח לצד שרת, שרשמו עלייה של 5% בתלוש שלהם ל-27,500 שקלים. אנשי ה-IT מרוויחים 24,800 שקלים בממוצע – גידול של 3% לעומת 2017. במקום האחרון נמצאים אנשי ה-QA עם שכר חודשי ממוצע של 17,900 שקלים.

2019 לאן?

באתוסיה מעריכים כי בשנה הקרובה, יותר ויותר עובדים בתעשיית ההיי-טק יהפכו לפרילאנסרים ומספר עובדי ההנהלה בני פחות מ-30 יגדל באופן משמעותי. "המהנדסים הזוטרים של היום נולדו בסביבות 1993 והם שייכים לדור שכבר כעת מעלה את שיעור התחלופה במקומות עבודה לשיאים חדשים. לא מעט מהם עוברים מספסל הלימודים היישר להקמת סטארט-אפים ואחרים מעדיפים להתחיל את הקריירה כעצמאיים, שעובדים בחללי העבודה המשותפים", אמר סולומון. ככלל, לדבריו, עוד ועוד חברות יעברו השנה לחללי העבודה המשותפים.

בחברה חוזים כי מגמה נוספת שצפויה לבלוט השנה היא עלייה במספר המובטלים, כאשר שיעורם של בני 45 ומעלה בתעשיית ההיי-טק עולה והולך, והם מתקשים להמשיך להשתלב בה – במיוחד כשמדובר במהנדסים. "אולי זו מעין נבואה שמגשימה את עצמה", הסביר סולומון. "45 זה גיל שנצרב בתודעה של המעסיקים והמועסקים כרף עליון בתעשייה, אף שאין לו כל קשר ליכולות ולניסיון הייחודי של המהנדסים הללו. לצערי, אני מעריך שנראה יותר אפליה מבוססת גיל בשנה הבאה, וייתכן שאפילו נראה אותה מתחילה בגילאים צעירים מ-45".

לעומת זאת, באתוסיה מעריכים כי כדי לפתור את המחסור המתמשך בכוח אדם מקצועי, יותר ויותר חברות יגייסו לשורותיהן חרדים "ובני מיעוטים אחרים" (הם לא מציינים במפורש את הערבים). "פתרון אחר יהיה הסבה מקצועית מהנדסה לפיתוח תוכנה, בקנה מידה גדול יותר מאשר בעבר", אמר סולומון.

עוד הם מעריכים כי השנה נראה יותר מיזוגים ורכישות בענף, כאשר אחת מהן תהיה, ככל הנראה, רכישת מלאנוקס. בסוף השנה הנוכחית נרשמה התעניינות ברכישתה מצד כמה חברות, כאשר הרצינית שבהן היא מיקרוסופט.

ומה לגבי הטכנולוגיות שיניעו השנה את עולם ההיי-טק, ובפרט הסטארט-אפים? גם באתוסיה מציינים בהקשר זה את ה-Big Data, הבינה המלאכותית והאינטרנט של הדברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים