מצעד הפאדיחות: ממנכ"ל אינטל שאולץ להתפטר – עד התביעות נגד NSO הישראלית

גם השנה לא חסרו מנוולים, בוגדים בנשותיהם וסתם תאבי בצע ● מצעד הפאדיחות של 2018 - חלק שני משניים

פאדיחות. צילום אילוסטרציה: BigStock

ישראל, במידה לא מעטה בסיוע של בנימין נתניהו, ראש הממשלה, מובילה בסצנת הסייבר העולמית, אך יש לכך גם היבט שלילי. החודש פורסם כי ממשלת ישראל אישרה ל-NSO, העוסקת בפיתוח מערכות סייבר התקפיות, למכור לסעודיה את הרוגלה שלה פגסוס – הקשורה בעקיפין לרצח העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חאשוקג'י.

החברה טענה כי היא פעלה ופועלת אך ורק בכפוף לחוקי היצוא הביטחוני ובפיקוח צמוד של גורמי הביטחון. את התביעה הגיש עומר עבדול עזיז, פעיל חברתי סעודי המתגורר בקנדה. לטענתו, הרוגלה שהושתלה בטלפון הנייד שלו – שאבה מידע על שיחותיו הרבות עם חאשוקג'י.

השנה גם דווח כי השלטון באיחוד האמירויות במפרץ משתמש ברוגלה של NSO כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר. המעקב נעשה גם אחר סעד אל חרירי, ראש ממשלת לבנון, ופקידי ממשל בכירים בארצות ערב, אחד מנסיכי סעודיה, מנהיגי קטאר ועיתונאים מקטאר. המעקב הטלפוני נמשך יותר משנה.

NSO

NSO

לפי תביעות משפטיות נגד החברה הישראלית, המתקיימות בישראל ובקפריסין, הרוגלה נוצלה למעקב אחר יריבים פוליטיים מבית ומחוץ. את התביעות הגישו אזרח קטארי ועיתונאים ופעילי זכויות אדם ממקסיקו, כולם קורבנות של מעקב וריגול של NSO. לפי המגזין פוריין פוליסי, המעקב של NSO נעשה על יותר מ-175 בני אדם בעולם, מאז 2016.

ביוני פורסם כי עורכי דין בכירים לזכויות אדם, עיתונאים ופעילים הנאבקים בשחיתות במקסיקו היו נתונים למעקב ברוגלת NSO, שנמכרה על ידי הממשלה המקומית. גם ממשלת פנמה רכשה את הרוגלה, והנשיא עשה בה שימוש נגד מתנגדים פוליטיים.

כן, נו, צנזורה באינטרנט

ב-1996 ביקש השדר רזי ברקאי בשידור חי ממפיקת תוכניתו להשיג לו בטלפון את "האחראי על האינטרנט", אמירה שהפכה לקאלט. עברו שני עשורים והחודש – הח"כים מיקי זוהר ושולי מועלם-רפאלי עשו לנו "כבוד" עם חוק הפורנו שעבר בנוסח מרוכך, בוועדת הכנסת, שבראשה עומד ח"כ זוהר עצמו. למזלנו, הכנסת התפזרה וגורל החוק השנוי במחלוקת לא ברור.

בריאן קרזניץ', מנכ"ל אינטל, בתערוכת CES 2018. צילום: יח"צ

בריאן קרזניץ', מנכ"ל אינטל, בתערוכת CES 2018. צילום: יח"צ

ובחזרה לעולם: ביוני בריאן קרזניץ', מנכ"ל אינטל התפוטר מתפקידו "באופן מיידי" – עקב "מערכת יחסים בהסכמה" עם עובדת בחברה ובכך הוא הפר את המדיניות שלה.

אחת הפרשות החמורות באינטל אירעה בתחילת השנה, עת התגלתה פרצת אבטחה חמורה בליבת המעבדים שלה – המעמידה בסכנה כל מחשב שיוצר במהלך העשור האחרון. זאת, כחודש וחצי לאחר שהתגלתה פגיעות מסוכנת בשבב הניהול במעבדיה.

בתחילת השנה דווח כי קרזניץ' מכר בסוף נובמבר מניות של אינטל בשווי של 24 מיליון דולר, מהלך שמוכיח כי גם הוא ידע על הפגיעות החמורה – המהלך הפתיע רבים.

"יבמ מפטרת עובדים מבוגרים"

גם גורלו של הענק הכחול לא שפר השנה. המיליארדר וורן באפט סיים השנה את הרומן עם יבמ ומכר את מניותיה שהיו ברשותו, ועבר לאפל. נגד יבמ נטען שהיא מפלה עובדים על רקע גילם. לפי ProPublica, יבמ פיטרה 20,000 עובדים רק בשל גילם המבוגר "יחסית" – מעל 40 – בשש השנים האחרונות. יבמ הכחישה ואמרה כי מדובר בצורך בכישורים ובהתאמות לדרישות – ולא בגיל.

ביולי השנה הנציבות האירופית קנסה את גוגל בסכום העצום של 5 מיליארד דולרים בגין הפרה של כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי. זאת כי היא אילצה יצרני מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד להתקין את אפליקציית החיפוש של גוגל ואת דפדפן האינטרנט שלה, כרום – כברירת מחדל על מכשיריהם. לטענת הנציבות, החברה מתנה את היכולת לכלול גישה לחנות האפליקציות שלה על ההתקנים, בהתקנה מוקדמת של ה-Google Search והדפדפן. היה זה שיא עולמי חדש לקנסות הגבלים עסקיים.

באוגוסט הוגשה נגד גוגל תביעה ייצוגית, בטענה כי היא עוקבת אחר תנועת משתמשי אנדרואיד ו-iPhone באופן לא חוקי גם כאשר הם חוסמים אפשרות זו בהגדרות האבטחה של מכשיריהם. "החברה מפרה לכאורה את פרטיות המשתמשים בכך שהיא עוקבת אחר תנועתם ואף מתעדת את היסטוריית התנועה. זה נעשה באופן קבוע וללא ידיעה או הסכמת המשתמשים".

מטה גוגל במאונטיין וויו. צילום: BigStock

מטה גוגל במאונטיין וויו. צילום: BigStock

גוגל מתגמלת מטרידים מינית

גוגל עמדה השנה במרכזה של מחאת עובדות, בנוגע לאופן שבו היא מטפלת במקרים של הטרדה מינית ובמי שהואשמו כמטרידים בשורותיה. המנכ"ל סונדר פיצ'אי, הודיע לעובדים בדואר אלקטרוני על שורה של שינויים חדשים בנוגע לאופן שבו הוא מטפל בתלונות על התנהגות מינית לא ראויה. זאת, לאחר ש-20,000 עובדי גוגל, נשים וגברים, יצאו למחות על ההיסטוריה של התנהגות ענקית החיפוש במקרים של הטרדות מיניות במקום העבודה. כך, ממציא האנדרואיד, אנדי רובין, קיבל ממנה פיצוי ענק של 90 מיליון דולרים, לאחר שהואשם בהטרדה מינית בתמורה לכך שיעזוב את החברה בשקט. גוגל, כענקיות הטק האחרות, נכנעה והפסיקה השנה את הליך הבוררות הפנים-ארגונית בנוגע להטרדות מיניות – שמנע הגעה של המתלוננות לבתי המשפט.

גוגל, אחרון: החודש לאחר מסע לחצים אדיר חיצוני ופנימי, החברה החליטה, באופן זמני לבטל את פרויקט Dragonfly – שסימן את רצונה לחזור לשוק מנועי החיפוש הסיני כך שמנוע החיפוש שלה יעמוד בדרישות המחמירות של הממשל. ההחלטה נתקבלה לאחר שמאות עובדים חתמו על עצומה במחאה נגד הפרויקט ונגד הכוונה של גוגל להיענות לדרישות הסיניות שפוגעות, בין השאר, בפרטיות המשתמשים ביכולת הגלישה החופשית, וכן באפשרות לגלוש באופן אנונימי.

על רצפת חדר העריכה, נותרו בצער רב, עוד סיפורים: ההתבטאויות ההזויות של אילון מאסק, התביעה של כי"ל נגד יבמ ביותר ממיליארד שקלים על פרויקט ERP שכשל, וצניחת הביטקוין – הם רק כמה מהם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים