עודד שיחור, HP: "הגבולות מיטשטשים, ומיחשוב הענן מכסה גם את הגריד"

"שירותים מבוססי ענן הם הדבר הבא", אמר שיחור, ארכיטקט תוכנה בכיר ב-HP ישראל, בכנס Cloud & Grid 2010, בו הושקה התשתית הלאומית לגריד ולמיחשוב ענן ● שרון פלג, מנכ"ל פיורפיק: "כיום, רמת אבטחת המידע של הענן הציבורי פחותה מזו של הענן הפרטי"

"גבולות המיחשוב הולכים ומיטשטשים, ומיחשוב הענן מכסה גם את הגריד. הענן הוא חלק מהתפתחות המיחשוב בשנים האחרונות, והוא מספק יכולת של קבלת שירותים שונים ברשת. שירותים מבוססי ענן הם הדבר הבא", כך אמר עודד שיחור, ארכיטקט תוכנה  בכיר ב-HP ישראל. שיחור דיבר בכנס Cloud & Grid 2010, בו הושקה התשתית הלאומית לגריד ולמיחשוב ענן, במסגרת ישראגריד. ישראגריד מציע שירותי מיחשוב למו"פ הישראלי, לארגונים מסחריים, ולמוסדות אקדמיים. את הכנס, שהתקיים במרכז הכנסים אבניו בקרית שדה התעופה והופק על ידי אנשים ומחשבים, הנחה דורון זוהר, מנהל הפיתוח העסקי של ישראגריד.

שיחור הציג בפני משתתפי הכנס דרכים למימוש מיחשוב ענן הלכה למעשה. הוא פתח בהגדרה של מיחשוב ענן, לפיה "מדובר בהפקה של שירותי מיחשוב, שנעשית באופן דינמי, סקלבילי, אלסטי ובר-מדידה – לעיתים בממד וירטואלי". לדברי שיחור, מיחשוב ענן כולל כמה היבטים: שירות עצמי לפי דרישה; רוחב פס גדול; משאבים גדולים שניתן לצרוך ולהחזיר; גמישות המאפשרת יכולת לצרוך יותר ופחות משאבי מיחשוב; ויכולת מדידה לשירות שבאמצעותה ניתן לחייב את כמות הצריכה של האחסון, הרשת וה-CPU.

שיחור עמד על ההבדלים הקיימים בין מיחשוב ענן ובין וירטואליזציה, וציין, כי בין האתגרים שספקי שירותי ענן נדרשים להם, קיימת גם הסוגיה של רמת השירות. שיחור הציג את מוצרי HP למיחשוב ענן, לצד שירותי החברה בתחום. הוא סיים בהצגת סיפורי לקוח, ביניהם זה של ורייזון (Verizon), שביססה את כל הענן שלה על HP.

שרון פלג, מנכ"ל פיורפיק, חברת אינטגרציה לתחום הענן, דיבר על היבטי אבטחה בתחום. הוא ציין, כי ישנם הבדלים גדולים בין ענן פרטי וציבורי, כאשר הענן הציבורי יותר נפוץ בעולם. לדבריו, "בכל מקרה – בשניהם יש בעיות אבטחה". פלג ציטט את גרף ה-"הייפ" של גרטנר (Gartner) לתחום, ממנו עולה, כי החשיפה לענן היא רבה ואין ספק IT מוביל בעולמות החומרה והתוכנה שלא מדבר על התחום. "אני משוכנע שתפיסת הענן תהיה הטכנולוגיה הבאה של כל עולם המיחשוב בארץ ובעולם", אמר פלג. "תוך חמש שנים ה-PC לא יהיה קיים, כי כל השירותים יהיו בענן".

מה שמטריד אנשים בענן, על פי פלג, היא בראש ובראשונה רמת האבטחה, ולאחריה רמת הביצועים. לדבריו, בעיות האבטחה בענן הציבורי מתמקדות ביכולת של כל אחד לגשת למשאבי המיחשוב מכל מקום. "האם אנו סומכים על ספק הענן בהיבט האבטחה? מה נדרש לעשות אם נמצאו פרצות אבטחה? העובדה שספק הענן הוא המנהל של הארגון, ואם נפרץ האדמיניסטרטור אז הפורץ יכול לשלוט בכל הלקוחות של אותו ספק, מדאיגה מאוד את משתמשי הענן הפוטנציאליים". בעיה נוספת, לדברי פלג, טמונה בהיעדר שליטה פיסית על הציוד, מאחר והוא נמצא במיקום מרוחק ואי אפשר להפסיק את השירותים אם הדבר נדרש. עוד היבט, ציין, הוא השאלה האם ניתן לכפות SLA. יחד עם זאת, קבע פלג, "רמות השירות של הענן אמנם אינן עומדות על 100%, אבל הן בהחלט גבוהות". היבט נוסף הוא אחסון המידע בענן, "נושא המטריד את כולם". פלג פירט גם את בעיות האבטחה הקיימות בענן הפרטי, וסיכם באומרו, כי "כיום, רמת אבטחת המידע של הענן הציבורי פחותה מזו של הענן הפרטי".

פרופסור דוד הורן, מאוניברסיטת תל אביב, הרצה על תשתיות מחקר לאומיות ובינלאומיות. ישראל שמאי, מ-מתימו"פ, דיבר על מימון יצירתי לפרויקטים לאומיים ובינלאומיים. ד"ר מיכאל רודה, ממעבדות המחקר של יבמ (IBM) בחיפה, דיבר על מודל אספקת הענן. את הכנס חתם מפגש סגור של איגוד ישראגריד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים