המדריך הממשלתי למטיסי הרחפנים: כך לא תפגעו בפרטיות הציבור ממעוף הציפור

הרשות להגנת הפרטיות פירסמה טיוטת הנחייה בעניין פרטיות השימוש ברחפנים ● בין ההנחיות: להקפיד על חובת אבטחת המידע, להפעיל את המצלמה בגובה נמוך ולהתאים את הרזולוציה כך שהצילומים המוקלטים לא יוכלו להביא לזיהוי המצולמים

23/12/2018 15:56
מטיס רחפן. צילום: BigStock

הרשות להגנת הפרטיות פירסמה היום (א') דרישות שונות ממפעילי רחפנים בעת הטסתם במסגרת טיוטת הנחייה המתייחסת להיבטי פרטיות בשימוש ברחפנים. ברשות אמרו כי ההנחיות נועדו להגן על פרטיות הציבור.

בין ההנחיות נמנית דרישה ל"קבלת ההחלטה ותנאים מוקדמים לשימוש ברחפן באופן מושכל ומודע לאחר בחינה מדוקדקת של צרכים וחלופות". כך, על פי הנחייה, "כתנאי לשימוש ברחפן האוגר נתוני מידע אישי, נדרש אינטרס לגיטימי משמעותי וכבד משקל אשר התועלת מקידומו תהיה גדולה מספיק כדי לעלות על הסיכון המוגבר לפרטיות ולהצדיק אותו".

"אין להפעיל את המצלמה בגובה נמוך מדי"

בין השאר דורשת הרשות כי הרחפן יופעל "באופן אשר יצמצם למינימום ההכרחי את היקף המידע האישי הנאסף בהתאם למטרה הספציפית של השימוש" וכי המטיס ימנע "מהקלטה ושמירה של מידע אם אינן חיוניות. כך למשל, "אם מצלמת הרחפן מיועדת רק לשם בקרת עומסי תנועה, אין להקליט את הצילומים ויש להסתפק בצפייה בזמן אמת, להימנע מאיסוף מידע עודף שאיננו נדרש למטרת ההפעלה".

כמו כן, אמרו ברשות, "את המצלמה יש להפעיל רק מעל אזורים ובזמנים הרלבנטיים למטרת האיסוף. אין להפעיל את המצלמה בגובה נמוך מדי ויש להתאים את הרזולוציה כך שהצילומים המוקלטים לא יוכלו להביא לזיהוי המצולמים אם הזיהוי לא דרוש למטרת ההפעלה, לצמצם צילום ואיסוף מידע אישי מעל מתחמי מגורים ואזורים מיושבים".

בנוסף, קוראת הרשות בהנחיותיה  "להימנע מצילום מעל מתחמים רגישים בשל סוג האוכלוסייה השוהה בהם או אופי המקום כגון מוסדות לחינוך קטינים או מתקנים רפואיים" ומדגישה כי "על ארגון המפעיל רחפנים לקבוע נהלים ברורים להפעלתם ולקיים לעובדיו הדרכות על היבטי הפרטיות המיוחדים להם".

זהירות, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

זהירות, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock    

רשות ציבורית – האם מטרת הפעלת הרחפן מצויה בתחום סמכותך?

הנחייה נוספת שהעלתה הרשות נוגעת בהטסת רחפן על ידי רשות ציבורית: "כאשר מדובר ברשות ציבורית עליה אף לבחון האם מטרת הפעלת הרחפן מצויה בתחום סמכותה, והאם קיימת הוראת חוק מפורשת המסמיכה אותה להפעיל אמצעי מעקב בעל פוטנציאל כה גדול לפגיעה בפרטיות".

גם מייצרני הרחפנים קוראת הרשות בהנחיותיה לפעול למען קידום הפרטיות. "עיצוב לפרטיות הוא תהליך המתקיים עוד בשלבי הייצור והתכנון של מוצרים במטרה לצמצם פגיעה בפרטיות", אמרו בהנחיה.

כך, בין היתר, נקראים היצרנים  להפחית את רמת הטכנולוגיה כך שמלכתחילה יבוצע הצילום באיכות שלא מאפשרת זיהוי אדם, טשטוש אוטומטי של כל אובייקט מצולם שזוהה כאדם כלוחית רישוי של רכב, מספר טלפון, חלון של בית מגורים, או סוג דומה של מידע אישי שניתן לקשר לאדם מזוהה, קביעת גובה טיסה מינימלי שרק מעליו תופעל המצלמה המותקנת ברחפן, תכנות החיישנים המותקנים על הרחפן להפסיק לצלם, להימנע מהקלטה או לטשטש צילומים של מתחמים ומבנים מהם שודרו אותות המביעים את התנגדות מחזיק השטח לצילומו ועוד.

הרשות נוגעת גם בסוגיית שקיפות ויידוע הציבור בעת שימוש ברחפן ובין השאר דורשת ממטיסי הרחפנים להקפיד על "חובת יידוע הציבור והשקיפות בעת שימוש במצלמות מעקב ואבטחה חלה גם כשמדובר במצלמה מוטסת" וכן להקפיד על "חובת אבטחת המידע על פי תקנות הגנת הפרטיות (אבטחת מידע) החדשות" אשר חלה גם על כל תהליך איסוף והעיבוד של מידע אישי באמצעות רחפן.

השימוש ברחפנים הפך  לנרחב בכל מגזרי החברה והמשק

ברשות אמרו כי השימוש ברחפנים הפך בשנים האחרונות לנרחב בכל מגזרי החברה והמשק, וכיום משמש למגוון מטרות – ציבוריות, מסחריות ופרטיות. רחפנים, הניתנים לרכישה בקלות ובעלות לא גבוהה יחסית, הפכו לנפוצים בישראל ובעולם. הם אינם כפופים למגבלות פיזיות וגיאוגרפיות, מסוגלים לנטר שטחים גדולים ולצלם מתחמים אינטימיים, אשר אינם נגישים למצלמות קרקעיות.

ברחפנים, הוסיפו ברשות, מוטמעת מערכת שליטה מרחוק המאפשרת קליטה ושידור של אותות דיגיטליים וחיישנים. אלה מאפשרים לקלוט אינפורמציה מסביבת הרחפן, אותה ניתן לאגור ולשדר למכשיר מרוחק.

עוד הוסיפו ברשות כי האפשרות לבצע ניתוחי ביג דטה מתוחכמים הופכות את הרחפן לסוג חדש של אמצעי מעקב יעיל וחודרני במיוחד, המסוגל לאסוף מידע רגיש לאורך זמן, בכל שעות היממה ותנאי מזג אוויר, ואף מבעד לקירות ומכשולים. בשל גודלם הזעיר של הרחפנים והגובה בו הם טסים, הציבור אינו יכול לדעת היכן ומתי הוא מתועד על ידם. בנסיבות אלה, גדל משמעותית פוטנציאל הפגיעה בזכות לפרטיות ולאנונימיות במרחב הציבורי.

 היכולת להיטמע במרחב הציבורי ללא מבט חיצוני מפקח – נשללת

כפי שפורסם כאן, בסוף השבוע האחרון נחקרו בני זוג בריטים על ידי משטרת סאסקס בחשד ל"שימוש פלילי ברחפנים" בשטח שדה התעופה גטוויק, המשויך לעיר הבירה לונדון.

עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות. צילום: שרון דרעי

עו"ד אלון בכר, ראש הרשות להגנת הפרטיות. צילום: שרון דרעי

עו"ד אלון בכר, ראש הרשות, אמר כי "בהשוואה לסיכוני הפרטיות הגלומים במצלמות קרקעיות, השימוש המתרחב ברחפנים הינו קפיצת מדרגה משמעותית באופן שבו טכנולוגיות המעקב משפיעות על זכויות הציבור ורווחתו ויש בכך כדי ליצור סיכון חדש החמור פי כמה מונים לפרטיות".

לדבריו, "יכולות המעקב והתיעוד של רחפנים את מכלול ההתנהלות האנושית, ללא מגבלות של זמן ומקום, בצירוף נגישותם הגבוהה, שוללות את היכולת שלנו להיטמע במרחב הציבורי ללא מבט חיצוני מפקח. ללא הסדרה הולמת, עשויה להיפגע קשות הזכות שלנו לפרטיות ולאנונימיות במרחב הציבורי. טיוטת ההנחיה שפרסמנו נועדה להבטיח כי הזכות לפרטיות תהווה חלק בלתי נפרד ממכלול השיקולים בעת הפעלת רחפנים ותילקח בחשבון גם בעת שימוש ואיסוף של מידע אישי באמצעותם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים