"רונה רמון קידמה את לימודי המדעים והפכה אותם נגישים לילדים רבים"

היא הקימה קרן על שם בעלה, האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון, וביצעה פעילויות נוספות – שכולן תורמות רבות לחינוך בכלל, ולחינוך למדעים בפרט ● מנהל סוכנות החלל הישראלית, אבי בלסברגר, מספיד את רונה רמון ז"ל, שהלכה אתמול (ב') לעולמה

רונה רמון ז"ל. צילום ארכיון: לע"מ

פטירתה אתמול (ב') של רונה רמון ז"ל הכתה בתדהמה רבים, שלא היו מודעים למחלת הסרטן שממנה סבלה. היא גרמה לעצב בציבור, בפרט לאור העובדה שרמון שכלה ב-2003 את בעלה, אילן, האסטרונאוט הישראלי הראשון, באסון מעבורת החלל קולומביה, ושש שנים לאחר מכן את בנה, אסף, בתאונת אימונים בחיל האוויר. רבות דובר אמש באמצעי התקשורת על הפעילות שלה, לאחר האסונות שחוותה, למען הציבור, בפרט בתחום החינוך.

רמון בחרה להקדיש חלק ניכר מזמנה למדעים, ובפרט לחלל – דבר טבעי בהתחשב בעובדה שבעלה נספה כאסטרונאוט. מנהל סוכנות החלל הישראלית, אבי בלסברגר, אמר בראיון לאנשים ומחשבים כי היא "קידמה את לימודי המדעים והחלל, והפכה אותם נגישים לילדים רבים".

חלק מאותה פעילות מבוצע דרך קרן רמון, שהממשלה החליטה על הקמתה לאחר אסון הקולומביה. חלקה האחר מבוצע על ידי עמותת קרן רמון, שרונה הקימה ושמגייסת כספים באופן עצמאי, לצד הקרן הממשלתית.

"המטרה של שתי הקרנות משותפת: עידוד חינוך ומצוינות", אמר בלסברגר. "משם זה התחיל וזה התגלגל רחוק. כך, למשל, נוסד שבוע החלל, שכיום ממומן אמנם על ידי סוכנות החלל, אבל בתחילת הדרך זה היה רעיון של רונה, במימון שתי הקרנות. במרכז שבוע החלל עומד כנס החלל הבינלאומי, שהפך לאירוע בינלאומי חשוב. כמו כן, יצרנו ביחד תכנית מלגות על שם אילן רמון לסטודנטים לדוקטורט ופוסט דוקטורט בתחום מדעי החלל".

רמון פעלה לא רק בשיתוף גורמים ישראליים: בלסברגר סיפר ש-"בתחילת הדרך היא עודדה בכירים בנאס"א ואסטרונאוטים להגיע לארץ ולתת הרצאות לילדים ולנוער. זה עוד דבר שעם השנים אימצנו אותו, אבל הניצנים שלו הגיעו ממנה. בכל אחד משבועות החלל מגיעים אסטרונאוטים מסוכנויות שונות בעולם לארץ ומבצעים כאן פעילות ענפה".

אות למצוינות ומכינה קדם צבאית

הוא ציין פעילויות נוספות שבהן רמון הייתה מעורבת: "אחת מהן היא אות רמון למצוינות, שניתן לתלמידים מצטיינים שעושים פעילות חברתית. בנוסף, באחרונה נפתח בית אסף, על שמו של אסף רמון, שפועלת בו מכינה קדם צבאית לנוער בפריפריה החברתית, שנמצא בסיכון גבוה".

"רונה רמון עודדה מצוינות וטיפחה ילדים במצוקה, בהשקעה אישית ללא לאות. גם בתקופה האחרונה, הקשה ביותר שלה, עיקר עיסוקה היה לקדם נושאים שהם בתחום החינוך והתרומה לחברה. היא ראתה בחינוך מסר והמשכיות לחזון של אילן רמון, שמינף את הטיסה שלו לחלל לטובת החברה, בכך שהוא קידם את המודעות לחינוך למדעים", הוסיף.

האם לפעילויות הללו תהיה המשכיות אחרי לכתה של רמון? בלסברגר משוכנע שכן. "למה שרונה רמון זרעה תהיה המשכיות, והמורשת שלה תישמר ותתפתח. כאמור, יש הרבה פעילויות שהיא התחילה והתרחבו הרבה מעבר למה שהיא שיערה, וכבר יש להן את הדינמיקה שלהן".

מפעל חיים

אין ספק שרונה רמון הייתה אישיות יוצאת דופן. אני כותב את זה גם מהיכרות אישית. אין גם ספק שמכל האסונות שהיא חוותה בחייה, היא הביאה מסרים חיוביים, שכולם לטובת החברה והחינוך.

"ניתן להגדיר את פעילותה כמפעל חיים. היא הייתה אמורה לקבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בן גוריון על מפעל חיים בתחומי החינוך והחברה. לצערי הרב, היא לא זכתה להגיע למעמד, אבל אין ספק שמפעל החיים והמורשת שהשאירה אחריה הטביעו את חותמם ושהמפעל שלה ימשיך", סיכם בלסברגר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים