"המנמ"רים הם לב משרדי הממשלה; אסור שהקיצוצים ישפיעו עליהם"

"הקיצוצים הרוחביים שהממשלה החליטה עליהם לא צריכים לחול גם על התקשוב הממשלתי, ואפעל על מנת למנוע זאת", הבטיח יו"ר ועדת המדע הטכנולוגיה של הכנסת, ח"כ אורי מקלב

למה לא למנות את ח"כ אורי מקלב? היו"ר הקודם של ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: אחיקם בן יוסף

"למנמ"רים הממשלתיים יש תפקיד חשוב ומרכזי בעבודת משרדי הממשלה, הם הלב שלהם. על כן, אסור שהקיצוצים הרוחביים שעליהם החליטה הממשלה יחולו גם עליהם – ואפעל על מנת למנוע זאת", כך אמר יו"ר ועדת המדע הטכנולוגיה של הכנסת, ח"כ אורי מקלב.

ח"כ מקלב פתח את כנס World e-GOV Forum 2018, שהתקיים אתמול (ב') באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים. לדבריו, "כשהתחלתי את תפקידי כיו"ר הוועדה, המצב היה לא כפי שהוא כיום. המנמ"רים עשו מאז כברת דרך ארוכה, הם מהווים את ליבת הפעילות של משרדי הממשלה, והפיתוחים, החידושים והתהליכים שהם מבצעים גורמים שיפור לאין ערוך במשרדים הממשלתיים".

"אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך. ישראל היא מעצמה טכנולוגית וחדשנית, אבל קיימים פערים בין היכולות והיישום בפועל, בעיקר בממשלה. הסנדלר הולך יחף. אלא שהממשלה מדביקה את הפער שנוצר מול המגזר הפרטי. לכן, צריך למנוע מהקיצוצים מלהשפיע על המחשוב הממשלתי, ואפעל לשם כך", הבטיח ח"כ מקלב. "לצערי", אמר, "הקיצוצים הפעם יהיו גדולים מבעבר, עקב העלויות הרבות, למשל, של המאבק נגד עליית המחירים הדרמטית. כל קיצוץ הוא כואב, אבל קיצוץ במחשוב כואב עוד יותר – ואהיה אתכם".

צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין.

צמצום הפערים הדיגיטליים והעסקת נשים חרדיות בממשלה

בדבריו התייחס יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה גם לצמצום הפערים הדיגיטליים – נושא שעולה בדיונים מעת לעת. "אסור להגדיל את הפערים בין האוכלוסיות. צריך לזכור תמיד שיש אוכלוסיות גדולות שאין להן גישה לדיגיטציה, ועל אנשי המחשוב בממשלה לפעול על מנת לצמצם את הפערים – גם עבור האזרחים האלה אבל גם עבור עצמם. לא ייתכן שנהיה חדשנים אבל נמשיך לתת את השירותים בצורה ישנה", אמר. עם זאת, הוא ציין ש-"נעשים מאמצים בנושא הזה – גם בממשלה עצמה וגם עם גופים אחרים".

"יש הרבה אתגרים לפניכם", אמר ח"כ מקלב למנמ"רים ולאנשי המחשוב הנוספים שישבו באולם. "הראשון שבהם הוא שמשרדי הממשלה ידברו בשפה אחת, שהאזרחים יוכלו לקבל את מכלול השירותים הממשלתיים ממקום אחד". הוא הביא כדוגמה הורים לבוגר נכה, שעל מנת להסדיר את ענייניו מול הממשלה צריכים ללכת לגופים רבים – הביטוח הלאומי, משרד השיכון, משרד הפנים, משרד הרווחה, משרד הבריאות, משרד התחבורה ועוד. "במקום זה", ציין, "צריך להביא למצב שהם יוכלו להיכנס לאתר הממשלתי ומשם לאתרי המשרדים השונים, ולקבל אונליין את כל מה שהם צריכים. זה כבר קיים, אבל יש בזה מה לשפר".

בהמשך הוא התייחס לתפקידן של מחלקות המחשוב במשרדי הממשלה כשזה נוגע לתעסוקת נשים חרדיות בתפקידים טכנולוגיים. "אתמול השתתפתי בהשתלמות של עובדות חרדיות במשרדי הממשלה, כולן מפתחות – בתפקידים בכירים וזוטרים יותר. הן יכולות לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר כשניתנים להן תנאים שמתאימים לאורחות חייהן, מבלי לפגוע בפן המקצועי. זה עוד אחד מהאתגרים של המנמ"רים – להתאים את סביבת העבודה לכל העובדים", אמר ח"כ מקלב.

ד''ר נחמן אורון, יועץ אסטרטגי בכיר לתקשוב הממשלתי ויו"ר פורום המנמ"רים בממשלה. צילום: ניב קנטור

ד"ר נחמן אורון, יועץ אסטרטגי בכיר לתקשוב הממשלתי ויו"ר פורום המנמ"רים בממשלה. צילום: ניב קנטור

"יש פריחה בתקשוב הממשלתי"

דובר נוסף בכנס היה ד"ר נחמן אורון, יועץ אסטרטגי בכיר למשרדי ממשלה ויו"ר פורום המנמ"רים בממשלה. הוא אמר כי "יש עשייה רבה בפיתוח ויישום מערכות מידע במשרדים, יש פריחה בתקשוב הממשלתי. האתר האחוד של הממשלה עלה לאוויר ומרגישים תנופה בהנגשת מאגרי מידע לציבור".

"אנחנו צופים על 2019 באופטימיות ובתקווה גדולה לשינוי, שעיקרו חדשנות בשירותים ובהנגשתם לאזרח בכף היד – במובייל", הוסיף.

ד"ר אורון ציין ש-"כשהוקמה רשות התקשוב הממשלתי ב-2012, לא היה פשוט לשכנע בתועלת שבקיומה של ראייה מחשובית רוחבית בממשלה. בחלוף שש שנים, אני נפעם לראות את הישגיה".

הוא ציין כי נכון להיום, אין לרשות התקשוב הממשלתי סמכויות ביצועיות, וקרא להחלטת ממשלה שתיתן לה סמכויות כאלה, ותרחיב את היריעה כך שהיא תוכל לטפל לא רק במשרדי ממשלה, כי אם גם בגופים ציבוריים אחרים. "אני קורא לממשלה לתת את הדעת על כך ועל מתן כלל השירותים לאזרח במקום אחד, בראייה אסטרטגית של תקשוב לאומי לשירות האזרח".

עוד דיבר אורון על מערכות שעלו באחרונה לאוויר בתקשוב הממשלתי. "בשנה האחרונה ראינו מימוש ועלייה לאוויר של מערכות גדולות ומורכבות, שפותחו במשך שנים, בהשקעה של מאות שנות אדם. שער עולמי, מערכת סחר החוץ של רשות המסים, הושקה אחרי 10 שנות פיתוח, והיא מהווה עליית מדרגה ויוצרת מהפך כלכלי בקהיליית עמילי המכס והסחר הבינלאומי. בשנה החולפת ראינו עשייה רבה והרבה חדשנות גם בתחומי התחבורה, הרפואה, מאגר המידע הגיאוגרפי והפיננסים. ב-2018, שמנו דגש על שיתוף פעולה בין ארגוני. קשה להביא שני או יותר גופים בממשלה לפעול ביחד, אבל כאשר זה קורה – התוצאה מבורכת", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים