הממשלה תשקיע בשנה הקרובה 21 מיליון שקלים בפארק ההיי-טק בנצרת

המהלך, שהוא חלק מהשקעה של 75 מיליון שקלים באזורי תעשייה במגזר הערבי, נחשף היום (ג'), במהלך כנס ישראלי-אמריקני שנועד לקדם את ההיי-טק במגזר זה ● השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל: "חיבור החברה הערבית לאומת הסטארט-אפ - צעד חשוב"

11/12/2018 16:50
מימין: השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן. צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי

הממשלה עומדת להשקיע בשנה הקרובה 21 מיליון שקלים בפארק ההיי-טק בנצרת – כך נחשף בכנס לקידום ההיי-טק במגזרי המיעוטים בישראל, שנערך היום (ג') במלון גולדן קראון בנצרת. המהלך יצא לפועל לאחר שהשבוע הוסכם עליו בין משרדי הכלכלה, התחבורה והמשרד לשוויון חברתי.

השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, חשפה את הדברים במסגרת הכנס, שנערך ביוזמת המשרד, רשות החדשנות ושגרירות ארצות הברית בישראל. לצד האירוע התקיים כנס ראשון שהפגיש יזמי היי-טק ערבים אזרחי ישראל ומשקיעים מישראל ומארצות הברית, במטרה לעודד יזמות היי-טק בחברה הערבית בישראל וליצור שותפויות חדשות בין ישראלים לאמריקנים. הכנס, שהוא פרי יוזמה ישראלית-אמריקנית משותפת, נולד לאחר ששגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, סייר בפארק ההיי-טק בנצרת.

באירוע לקחו חלק נציגי 30 סטארט-אפים מהחברה הערבית, שהציגו את מיזמיהם במשך ארבע דקות כל אחד, בניסיון לכבוש את ליבם של המשקיעים, ולהניע אותם לפתוח את הארנק ולהשקיע. בין החברות שהציגו היו Termamount, Optima, Mindolife, Healthimize ו-Senso Medical. במשרד לשוויון חברתי חוזים שבעקבות הכנס ייחתמו הסכמי השקעה בהיקף של מיליוני דולרים.

הערבים בישראל: 20% מהאוכלוסייה, 3% בלבד מהעובדים בהיי-טק

במשרד לשוויון חברתי ציינו את העובדה שעל אף שהאזרחים הערבים מהווים יותר מ-20% מהאוכלוסייה הישראלית, הם מייצגים רק 8% מהתל"ג ורק 3% מעובדי ההיי-טק במדינה. עם זאת, נתוני רשות החדשנות מלמדים שהמספר אמנם נמוך, אבל מהווה גידול בהשתלבות החברה הערבית בתעשיית ההיי-טק. למעשה, ההשתתפות של בני המגזר הערבי בכוח העבודה בהיי-טק, שעמדה לפני שלוש שנים על פחות מ-1%, עלתה מאז ביותר מפי שלושה. כמו כן, בתוך חמש שנים חל גידול של כ-50% בשיעור הסטודנטים הערבים שלומדים מקצועות אלה. מדובר בלמעלה מ-2,000 בוגרים מהחברה הערבית שמסיימים לימודי מדעי המחשב והנדסה מדי שנה.

השרה גמליאל אמרה באירוע כי "אינטגרציה כלכלית של כל מגזרי החברה היא יסוד אסטרטגי חשוב בחוסן הלאומי שלנו. חיבור החברה הערבית לאומת הסטארט-אפ הוא יעד חשוב, ואנחנו משקיעים בו מאמצים רבים. הממשלה תשקיע ב-2019 כ-75 מיליון שקלים באזורי תעשייה ביישובי המיעוטים, כאשר 21 מיליון מתוכם יושקעו בפארק ההיי-טק בנצרת. זאת, לאחר שכבר הקציתי, יחד עם שר הכלכלה, אלי כהן, ושר התחבורה, ישראל כץ, 25 מיליון שקלים להקמת מתחמי היי-טק ביישובי המיעוטים".

על פי המשרד, מדובר בהרחבה של 150% של הסכום שהוקצה בתכנית החומש הממשלתית להשקעה באזורי התעשייה ביישובי המיעוטים. באותה התכנית הוקצו 30 מיליון שקלים לאזורי התעשייה הללו, והשבוע נחתם הסכם בין המשרדים ולפיו תוגדל ההשקעה, כאמור, ל-75 מיליון שקלים. על פי התחזית, השקעה זו תביא לתוספת משמעותית של מקומות עבודה ביישובי המגזר הערבי, להכנסות נוספות לרשויות ולהבאתן של חברות היי-טק לאזורים אלה.

פרידמן אמר כי "במבט קדימה, השלום באזור תלוי בפיתוח כלכלי ובשיתוף פעולה בין ערבים, יהודים, חילונים, דתיים, ישראלים ופלסטינים. אם נעבוד יחד, נוכל להניח בסיס איתן לשלום בר קיימא בארץ שמשתוקקת לשלום כזה שנים רבות".

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום ארכיון: ניב קנטור

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום ארכיון: ניב קנטור

"אנחנו מאמינים בפוטנציאל ההשתלבות של הערבים בהיי-טק"

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, ציין שהרשות תומכת ביזמים מאוכלוסיות המיעוטים ואמר ש-"אנחנו מאמינים בפוטנציאל האדיר הקיים בחברה הערבית להשתלבות בתעשיית ההיי-טק – הן כשכירים והן כיזמים".

ב-2018 הרחיבה הרשות את מסלול התמיכה במיזמים של יזמים ויזמיות מהחברה הערבית ולאחר סקר שקיימה בקרב האוכלוסייה הערבית, היא הפכה את התכנית לדו שנתית, בשיעורי מימון גבוהים הן בשנה הראשונה (75%) והן בשנה השנייה (70%).

נתוני הרשות מצביעים כי במהלך השנה גדל שיעור המיזמים שהוגשו במסגרת התכנית ביותר מ-10%. עוד ציינו ברשות שמאז השקת המסלול ועד היום היא העניקה במסגרתו מענקים בסך של יותר מ-65 מיליון שקל ליזמים מהחברה הערבית. השנה הצטרף לפעילות זו המשרד לשוויון חברתי, באמצעות הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים.

אהרון הוסיף כי "התמיכה ביזמים מהחברה הערבית חיונית לפיתוח כלכלי וחברתי, ומהווה מנוף ליצירת מקומות עבודה בפריפריה. מסלול ייעודי זה, שמטרתו לעודד מחקר ופיתוח בקרב החברה הערבית, מאפשר לחברות אלה לקדם מיזמים טכנולוגים חדשניים ולגייס השקעות מהשוק הפרטי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים