תחקיר: הסמארטפונים עוקבים אחרינו בכל דקה ודקה

התחקיר החדש של הניו יורק טיימס מצא יותר מ-1,000 אפליקציות פופולריות שמספקות למפתחיהן נתוני מיקום אנונימיים ומדויקים, אבל שניתן בקלות לקשר אלינו ● הנתונים נמכרים באופן גולמי או מנותחים לגופים מסחריים המחפשים תובנות לגבי התנהגות הצרכנים

סלולר. אילוסטרציה: BigStock

זה אולי לא לגמרי חדש לנו, אבל החדשות הבאות מבוססות על בדיקה מדוקדקת ומפרטות עד כמה בעלי הסמארטפון – משמע מרבית האנושות, לפחות בעולם המערבי – נמצאים תחת פיקוח מתמיד באמצעותו.

האפליקציות אשר מותקנות על הטלפון הנייד שברשותכם, לפחות חלק נכבד מהן, כוללות קוד שמאפשר להן לעקוב אחרי כל צעד ושעל שלכם, מהמקום שבו ישנתם בלילה, למשרד בבוקר ועד לסופרמרקט אחר הצהריים, כך מצא הניו יורק טיימס בתחקיר חדש שפורסם אתמול (ב').

חלק מיישומי הטלפונים החכמים יכולים לקבל נתונים על המיקום המדויק של משתמש יותר מ-14,000 פעמים ביום, כך על פי ממצאי התחקיר. ולמרות שכל טלפון מזוהה על ידי מזהה ייחודי ולא על פי שם בעליו או מספר הטלפון שלו, מיליוני נקודות המיקום שנאספו על ידי האפליקציות הן "מדויקות עד לרמת מספר מטרים", ויכולות לחשוף את תנועותיו היומיות של האדם "בפירוט מבהיל", טוען הטיימס בכתבתו.

שוק נתוני המיקום הלוהט

באמצעות מסד נתונים שהתחקה אחר נתוני המיקום של יותר ממיליון טלפונים באזור ניו יורק, הצליח הטיימס לזהות אנשים מסוימים שמיקומם הועבר לחברות באמצעות אפליקציית הסמארטפון. כך למשל, אפליקציה במכשיר שבדק הטיימס, של אשה בשם גברת מגרין, אספה את פרטי המיקום של בעלי המכשיר, שנמכרו לאחר מכן ללא ידיעתה. היא רשמה את מקום הימצאה של האשה כל שתי שניות, כך על פי מסד הנתונים שנסקר על ידי הניו יורק טיימס. בעוד ששמה של מגרין לא נמסר ברשומות אלו שנמכרו, הטיימס היה מסוגל לחבר את הדטה בקלות אליה, ולדעת בדיוק היכן הייתה מגרין בכל זמן נתון במהלך היממה.

החברות, לפי הסברי ה-NYT, "מוכרות, משתמשות או מנתחות את הנתונים בכדי לספק אותו למפרסמים, לחנויות קמעונאיות ואפילו לקרנות גידור המבקשות תובנות לגבי התנהגות הצרכנים". עוד טוענת הכתבה כי מדובר בשוק חם, לנוכח העובדה שמכירות הפרסום הממוקד לפי מיקום הגיעו להיקף של כ-21 מיליארד דולר השנה.

בכתבה מצוין גם שיבמ נכנסה לתעשייה, עם רכישת האפליקציות של Weather Channel, ושהרשת החברתית Foursquare הפכה את עצמה לחברת שיווק של מיקום. משקיעים בולטים בסטארט-אפים העוסקים ברכישת ומכירת נתוני מיקום כוללים בין השאר את גולדמן סאקס ופיטר ת'יל, מייסד פייפאל.

היישומים שיודעים איפה הייתם בלילה האחרון

המאמר, שזכה לכותרת המטרידה: "היישומים שלך יודעים איפה היית בלילה האחרון, והם לא שומרים על זה בסוד", הציג תחקיר שסקר מאגר נתונים משנת 2017, ומצא כי נתוני המיקום האנונימיים שנאספים מאפליקציות (שהמשתמשים התירו להם זאת בהגדרותיהן – ומיד נגיע לכך) נמכרו לפחות 75 חברות. בין האפליקציות, כאלו המסקרות חדשות מקומיות או מזג אוויר, ושהמשתמשים סברו ככל הנראה שכדאי להרשות להן לזהות נתוני מיקום בכדי להפוך אותן ליעילות יותר.

עד כה טענו מפרסמים ומפתחי אפליקציות שהנתונים שהם צוברים אנונימיים ושהם לא יודעים מי האדם המסוים שפוקד משרד של פסיכולוג או רופא, ולא לאיזו כתובת בית ספציפית הגיע האדם הספציפי – רק שמישהו לא מזוהה עושה זאת. אלא שהתחקיר של הטיימס הבהיר ללא צל של ספק כי קל מאוד לאתר את שמו של אדם ואת האינפורמציה האישית שלו אחרי התבוננות במצבור תנועותיו.

אפשר לבטל את רוע הגזרה

אף על פי שמרבית האנשים שלומדים על תוצאות התחקיר הנוכחי, ועל המעקב אחריהם, עסוקים ומוטרדים קודם במבוכה ובמה שהטלפונים שלהם עלולים לחשוף עליהם, פוטנציאל העוול שעלול להיגרם למשתמשים הוא עצום. אם אחת, או יותר, מהחברות הרוכשות את הנתונים האלו נפרצת – מה שקורה כנראה בתדירות מדאיגה שאף הולכת ועולה – המידע שנצבר עליכם עובר לידיים שונות עם אינטרסים אחרים לגמרי. להבדיל, אם הממשלה רוצה להשתמש במידע של מיקומכם ומעשיכם בכדי לעקוב אחריכם בשקט, בלי שאפילו תדעו, לא ברור מה בדיוק יעצור אותה מלעשות זאת.

אם גם אתם, כמונו, מוטרדים וחשים מאוימים מהממצאים של הטיימס יש בכל זאת בשורה טובה – ביכולתכם לבטל את ההרשאה לאפליקציות לעקוב אחריכם! אז איך עושים זאת?

משתמשי iOS – בעלי iPhone ומכשיר אפל האחרים שבהם מותקנים יישומים צריכים לבדוק לאילו אפליקציות יש גישה לשירותי המיקום שלהם וכמה גישה. עליכם לעבור אל 'הגדרות' (Settings) ולאחר מכן ל'פרטיות' (Privacy). לאחר שתקישו על'פרטיות', תגיעו לאפשרות 'שירותי מיקום' (Location Services). הקישו עליה ותוכלו לראות את כל היישומים שלכם ואת הגדרות המיקום שלהם.

ביכולתכם להשבית את כל שירותי המיקום, אך ייתכן שהמהלך ימנע מכם להשתמש בתכונות מסוימות של האפליקציות. אם ברצונכם לבדוק את האופן שבו כל אפליקציה עוקבת אחר המיקום שלכם ולהתאים את ההגדרות שלכם, כדאי להבין כי: בחירה באפשרות "לעולם לא" (Never) פירושה שהאפליקציות ייחסמו ממעקב אחריכם לחלוטין. בחירה ב"תוך כדי שימוש" (While Using) פירושה שהאפליקציה תהיה בעלת גישה למיקום שלכם רק כאשר אתם משתמשים בה. ופירוש הבחירה ב'תמיד' (Always) הוא שהאפליקציה יכולה לעקוב אחר המיקום שלכם בכל עת, גם כשאינכם משתמשים בה ספציפית.

משתמשי אנדרואיד – אתם יכולים להיכנס ל'אבטחה ומיקומים' (Security & locations) בהגדרות של הטלפון. לאחר מכן להקיש על 'מיקום' (Location) בקטע 'פרטיות', ולבחור באפשרות 'הרשאות ברמת האפליקציה' (App-level permissions). פעולה זו תאפשר לכם לראות רשימה של אפליקציות ותצוגה לאילו מהן יש הרשאה לעקוב אחרי המיקום שלכם.

"בניגוד למכשירי iPhone, מכשירי אנדרואיד אינם מאפשרים לך להגביל את הגישה של אפליקציה למיקום שלך רק לרגעים שבהם אתה משתמש בהם", ציין הטיימס. "כל אפליקציה באנדרואיד שיש לה הרשאה לעקוב אחר המיקום שלך יכולה לקבל את הנתונים גם כאשר אתה לא משתמש בה", הסבירה הכתבה. לכן, אם אינכם מעוניינים במעקב זה עליכם לבטל לחלוטין את האפשרות לו בהגדרות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים