"הביטקוין הוא 100% ספקולטיבי – אבל הוא ישוב ויעלה"

בעקבות הירידה הדרסטית בשער הביטקוין שוחח כתבנו עם אלי בז'רנו, מנכ"ל Bit2c - פלטפורמה למסחר במטבעות וירטואליים - על הסיכונים שכרוכים בהם, הסיבות לצלילה והתנודתיות שלהם

אלי בז'רנו, מייסד ומנכ"ל Bit2C. צילום: יח"צ

שער הביטקוין צנח בשבוע האחרון מכ-6,000 דולר לפחות מ-4,000 דולר ליחידה. בשיא השפל שלו, הוא עמד על 3,746 דולר ליחידה. בכך הוא השלים צלילה של 80% לעומת שערו לפני פחות משנה – בדצמבר 2017 – אז הוא הגיע לכמעט 20 אלף דולר לביטקוין אחד.

כדי להבין את הגורמים לצלילה ולהתעמק בתנודתיות של שוק הביטקוין בפרט והמטבעות הווירטואליים בכלל, שוחחתי עם אלי בז'רנו, מנכ"ל Bit2c – פלטפורמה למסחר במטבעות וירטואליים.

Bit2c היא בורסה למסחר במטבעות וירטואליים. אני מבין שהרבה מהלקוחות שלך הפסידו כסף רב בעקבות הצניחה של הביטקוין.
"אני לא בוחן את הרווחים או את ההפסדים של הלקוחות שלי, אבל אני יודע שחלק מהם הפסידו כסף. המטבעות הווירטואליים הם מאוד תנודתיים, שערם עולה ויורד. זה נכון שבשנה האחרונה נרשמו ירידות חדות, אך היו תקופות אחרות, שבהן נרשמו עליות. שים לב לכמה נתונים: כשהביטקוין נוסד, ב-2008, ערכו היה 10,000 ביטקוין לדולר אחד. זאת אומרת שאם היום הוא שווה כ-4,000 דולר (כ-4,250, נכון לפרסום שורות אלה), הוא קפץ מאז פי 40 מיליון.

השקנו את הפלטפורמה שלנו ב-2011, כשהביטקוין היה שווה כ-300 שקלים. כיום הוא שווה כ-15 אלף שקלים. משמעות הדבר היא שמי שהשקיע בביטקוין אז הרוויח פי 50. מי שהשקיע אז 1,000 דולר בביטקוין, יש לו כיום 50 אלף דולר".

מדוע קרו הירידות החדות בשנה האחרונה?
"מדובר בפעילות ספקולטיבית ואז, בדצמבר, כמו בכל סוף שנה, יש הרבה אנשים שמוכרים ביטקוין לצורך תיאומי מס.

המסחר בביטקוין הוא 100% ספקולטיבי. כיום הביטקוין כמעט שלא משמש כאמצעי תשלום, וגם לא להלבנת הון, כפי שהיו מי שחששו. מי שמשקיע כיום בביטקוין סבור שהוא יהפוך למטבע שימושי בעתיד, שיעורר ביקושים עתידיים".

מדובר במשהו מאוד מסוכן. מי מבטיח שהביטקוין יחזור לעלות דרסטית?
"זה נכון שעכשיו המטבעות הווירטואליים כמעט שאינם שימושיים, אבל אני מאמין שזה ישתנה. אנחנו חיים בעידן דיגיטלי, העולם הולך ונהיה דיגיטלי יותר ויותר, כולל בהעברות כספיות גדולות. אני גם חושב שהמטבעות הדיגיטליים יהפכו בהדרגה לזהב המוניטרי".

אילו עוד מטבעות דיגיטליים יש חוץ מהביטקוין, והאם יש קורלציה בין הערכים של המטבעות השונים?
"יש אינסוף מטבעות, בפלטפורמה שלנו סוחרים בביטקוין, לייטקוין, ביטקוין גולד, ביטקוין קאש, את'ריום ואת'ריום קלאסיק. המטבע הסחיר והיציב ביותר מביניהם הוא הביטקוין – המטבעות האחרים ירדו מאז דצמבר אשתקד בכ-90%".

האם יש קשר בין הביטקוין לביטקוין גולד ולביטקוין קאש?
"לא. זה שכולם מטבעות דיגיטליים ובכולם יש את המילה ביטקוין לא אומר שיש קשר ביניהם.

המטבעות הדיגיטליים בנויים על פרוטוקולים מבוססי קוד פתוח. קבוצת משקיעים או כורים החליטו יום אחד שהפרוטוקול של הביטקוין לא מוצא חן בעיניהם. הם כתבו פרוטוקול חדש ויצרו על בסיסו מטבע וירטואלי אחר – הביטקוין קאש. קבוצה אחרת כתבה פרוטוקול נוסף ויצרה על בסיסו את הביטקוין גולד.

כל קבוצה שיש לה את המשאבים המוניטריים הנחוצים כדי לעסוק בכרייה יכול ליצור מטבע וירטואלי חדש".

תוכל להסביר למה צריך כסף לכרייה? לאילו משאבים זקוקים כדי לבצע את תהליך הכרייה?
"מדובר ביצירת ערך. הערך של כל מוצר – מכונית , מחשב, עט, בגד, מטבע וירטואלי או כל מוצר אחר – מבוסס על חומר הגלם ועל העבודה. הערך של המטבע הווירטואלי נוצר מעבודה של מתכנת וחומר הגלם הוא החשמל, שהשימוש בו גדל על פי מספר הכורים ומספר המשתמשים במטבע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים