סוכנות ידיעות רוסית תובעת את פייסבוק לאחר שנחסמה

הסוכנות - שנחשבה כקשורה להתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב ושנחסמה משירותי הרשת החברתית באפריל - טוענת כעת שהיא גוף תקשורת לגיטימי ומבקשת מבית המשפט צו מניעה שיאלץ את פייסבוק לחדול מלהחרימה

פייסבוק. צילום: BigStock

סוכנות חדשות בבעלות רוסית, הקשורה לטענות על התערבות רוסיה בבחירות לנשיאות בארצות הברית ב-2016, תובעת בימים אלו את פייסבוק לאחר שענקית הרשתות החברתיות חסמה את חשבונה בשירות הליבה שלה.

החברה, שמכונה FAN (ר"ת Federal Agency of News LLC), הגישה את התביעה בבית המשפט המחוזי של ארצות הברית בקליפורניה ב-20 בנובמבר, בטענה שהיא מקור חדשותי לגיטימי שיש לשחזר את הפרופיל שלו ברשת החברתית הדומיננטית לאלתר.

שמה של FAN, שפועלת מסנט פטרבורג ברוסיה, הופיע בתביעה פלילית פדרלית שהוגשה בחודש שעבר בווירג'יניה, ארצות הברית, בהקשר למעורבות הרוסית בקמפיין הבחירות לנשיאות מלפני שנתיים.

פייסבוק מחקה את החשבונות של FAN כבר בחודש אפריל, בעקבות בשורתו של רוברט מילר, התובע המיוחד של ארצות הברית, אודות כתב האישום כנגד IRA (ר"ת Internet Research Agency), חברה רוסית שהוגדרה כסוכנות מחקר האינטרנט ופעלה מסנט פטרסבורג. מילר סבר כי IRA היא "מפעל טרולים הרוסי", ושסוכנות מחקר האינטרנט, המקושרת ישירות לממשל ברוסיה, שעשתה שימוש מניפולטיבי בטוויטר, בפייסבוק ובגוגל לצורך הפצת מסרים וזריעת מחלוקות ב-2016 במטרה להשפיע על תוצאות הבחירות במדינה.

מנהלת החשבונות המחשידה

עקב ההאשמות הפליליות בארצות הברית הסירה פייסבוק יותר מ-270 חשבונות ודפים בשפה הרוסית, כולל החשבונות של FAN, אך התביעה מטעם הסוכנות טוענת שהחשבונות האלה הוסרו בשוגג.

"FAN היא סוכנות ידיעות עצמאית, אותנטית ולגיטימית, המפרסמת דיווחים רלוונטיים ומעניינים לציבור הרחב", טענה החברה בכתב התביעה.

יצוין כי אדם בשם יבגני זובארב רשום כבעל המניות היחיד של החברה, והוא שהגיש את התביעה בבית המשפט הפדרלי האמריקני.

מצד שני יש שם נוסף שמוזכר בקונטקסט הרחב ויכול להצביע על כך ש-FAN אולי לא תמימה כפי שהיא טוענת – בתלונתם הפלילית מאוקטובר, אמרו התובעים הפדרליים בווירג'יניה כי אשה בשם אלנה חוסיינובה היא רואת החשבון הראשית של המבצע שכונה Project Lakhta – קמפיין שמקורו בקרמלין ושהתובעים בארצות הברית אומרים כי החל כבר בשנת 2014 במימון יבגני פריגוזין, אוליגרך המקורב לנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין. נגד פריגוזין, המכונה "השף של פוטין", בשל חברת הקייטרינג שלו וקשריו עם הקרמלין, הוגש כתב אישום בפברואר כמו גם כנגד סוכנות מחקר האינטרנט, שבה הוא שולט.

אותה חוסיינובה, כך מסתבר, הועסקה גם בשורות FAN, אבל הסוכנות אמרה שתפקידה בחברה היה מוגבל להנהלת חשבונות יומיומית, ושלא הייתה לה שום נגיעה או שליטה נוספת בכל עניין שהוא בסוכנות.

פייסבוק לא הגיבה לעת עתה על התביעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים