לבינה המלאכותית יש עכשיו גם אף

כך עולה מסיפור לקוח שהוצג בפני עיתונאים שביקרו לאחרונה במרכז המחקר של יבמ בציריך בו השתתפו ראשי Symrise, יצרנית ניחוחות לבשמים, קוסמטיקה ומזון לבני אדם ובעלי חיים

דייויד אפל. סגן נשיא לריחות של Symrise. צילום: יח"צ

רבות שמענו על שימוש בבינה מלאכותית לצורך יישומים כמו ראייה מלאכותית (עיניים) והעברת תכנים מקול לטקסט (אוזניים), אך מסתבר שמחשב המבוסס בינה מלאכותית יכול לשמש גם כ;אף עבור מפתחי הבשמים.

עד כה מכונות לא יכולות להריח, לפחות לא כמו בני אדם. אבל כתוצאה ממחקר משותף של יצרנית הניחוחות Symrise AG עם יבמ, ניתן כעת להוסיף את יצירת הבשמים לרשימת הדברים שרובוטים מבוססי בינה מלאכותית יוכלו לעשות בדומה לבני אדם. כך עולה מסיפור לקוח שהוצג בפני עיתונאים שביקרו לאחרונה במרכז המחקר של יבמ בציריך בו השתתפו ראשי Symrise, ובראשם אכים דאוב, מנכ"ל החברה ודייויד אפל. סגן נשיא לריחות של החברה.

לדברי דאוב, "Symrise היא חברה גרמנית הנסחרת בבורסת פרנקפורט עם מכירות של 3 מיליארד אירו. אנחנו גם חברה גלובלית. המוצרים שלנו נמכרים בלמעלה מ-200 שווקים. אחנו עובדים עם המותגים המובילים בתחום הבישום, הטיפוח ועוד – אנחנו חברת B2B. אנו מעסיקים 70 מומחים לריחות, וכל מוצר שלנו הוא ייחודי. מכיוון שאנו מונעים על ידי יצירתיות וחדשנות אנחנו תמיד דוחפים את גבולות החדשנות, ובמיוחד באימוץ טכנולוגיות חדשות והזדמנויות חדשות שהטכנולוגיה יוצרת".

"פיתוח בשמים הוא אמנות, אי אפשר להחליף אותו בבינה מלאכותית אבל בינה מלאכותית משמשת אותנו כדי לתמוך בתהליך קבלת ההחלטות לפיתוח ניחוחות חדשים למזון לבני אדם ובעלי חיים, לתעשיית הקוסמטיקה ותעשיות נוספות", הוסיף.

מערכת מבוססת בינה מלאכותית, הדומה במובנים מסוימים לשף ווטסון של יבמ

לפיכך שיתפו Symrise ויבמ פעולה במטרה לפתח את Philira – מערכת מבוססת בינה מלאכותית, הדומה במובנים מסוימים לשף ווטסון, מערכת הבינה המלאכותית של יבמ שהפתיעה את עולם המסעדנות כשהמליצה על מתכונים מעניינים באמצעות שילובים בלתי צפויים של מאכלים וטעמים. החברות לקחו את שף ווטסון כנקודת מוצא והתאימו אותו להתמודדות עם ניחוחות ונוסחאות כימיות.

ריצ'רד גודווין, מדען מחקר של יבמ, אמר באירוע כי Philira הוכשרה לזהות קווי דמיון בין הנוסחאות ל-1.5 מיליון ניחוחות קיימים הכוללים ניחוחות חזקים (כגון בושם לנשים ואפטרשייב לגברים) וכן ריחות "צנועים" יותר המשמשים לייצור שמפו ונרות.

אנשי החברה עבדו על פי נוסחאות של בשמים שהצליחו מסחרית או שהלקוחות אהבו אותם, ולאחר מכן הפעילו סדרת אלגוריתמים ובהם רשתות עצביות עמוקות ומכונות תומכות נוסחאות אלו סומנו עם מידע על תפיסות האדם הקשורים, כמו גם "גורמי הצלחה", כגון מכירות, אישור ראשוני של הלקוח או אי שביעות רצון של ריח חדש. לאחר מכן סדרה של אלגוריתמים – כולל רשתות עצביות עמוקות, מערכות וקטורים וכן מרכיב אקראי – כל אלה חיפשו מתאמים נסתרים בנתונים.

לדברי גודווין, "ניתוח מתחיל עם מדידת "המרחק" בין ניחוחות. אנחנו מכינים מודל החוזה עד כמה קרובים שני ניחוחות הולכים להיות, או למצוא בין שלושה ניחוחות את השניים הדומים ביותר. הדבר מאפשר לנו לזהות רווחים לבנים – אותם אזורים שבהם אין ניחוחות דומים לאלו שכבר נמצאים בקטלוג שלנו".

יצרני הניחוח משתמשים בכ -3,000 מרכיבים (פרחים, פירות, ואינספור ריחות אחרים) המשמשים כחומרי גלם לעבוד איתם כדי ליצור את הערבובים שלהם, וכל נוסחת ניחוחות יכולה להכיל לשבעה עד 100 מרכיבים. ביחד ניתן ליצור מספר כמעט אינסופי של שילובים פוטנציאליים.

לדברי אפל, "הבינה המלאכותית מציעה ריחות חדשים מתוך מגוון עצום של מתכונים. לאחר שהיא מנתחת את אלפי מולקולות של בשמים קיימים, היא יוצרת ריחות שמגרים את הדמיון – וזה מה שכל מפתח בשמים רוצה".

ואולם עדיין צריך כימאי שייצר את התרכובות, ומומחה לריחות, כמו אפל, כדי לנסות את הריח ולשפר את הנוסחאות, גם אם הבינה המלאכותית עשתה את החיים שלו קלים יותר, כי הוא לא צריך לתכנן בעצמו שילובים, ולעיתים הוא אף מופתע משילובי הריחות שמציעה התוכנה. חוץ מזה שהיא עושה בדקות את פעולת התכנון -טפעולה שקודם לכן נמשכה חודשים של ניסוי וטעייה אנושיים, הוסיף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים