למה יצאה אוואז בעצומה תחת הכותרת "ווטסאפ מסוכנת!"?

עקב בחירת נשיא ברזיל החדש, טוען ארגון המאבקים החברתיים בקמפיין ש"חברות עשירות השקיעו מיליונים באופן בלתי חוקי כדי להציף את ווטסאפ בחדשות מזויפות התומכות בו" וקורא לכך ש"צוקרברג ינקה את המדיה החברתית, לפני שפוליטיקאים מפחידים אחרים מסוג זה יצברו כוח"

שיחות קול ווידיאו בווטסאפ גם בדסקטופ

האם פרשיה המזכירה את זו שבה היו מעורבות פייסבוק וקיימברידג' אנליטיקה התרחשה גם במהלך הבחירות בברזיל? האם הפצת פייק ניוז דרך הרשתות החברתיות היא שהמליכה על המדינה נשיא אשר נחשב כאיש ימין קיצוני, לאומן, הומופוב, ושמרן שרבים מגדירים כפאשיסט?

לווטסאפ יש יותר מ-120 מיליון משתמשים בברזיל, מדינה המונה כמעט 210 מיליון דולר, והיא מתחרה משמעותית על הפופולריות של התושבים מול הפלטפורמה המרכזית של פייסבוק, באחד השווקים הגדולים בעולם. לפי פרסום ב-Business Insider, חברת הסקרים Datafolha מצאה כי שני שלישים מהמצביעים הברזילאים משתמשים ווטסאפ ושתומכי בולסונרו נטו יותר לעקוב אחר חדשות פוליטיות על הפלטפורמה הזו – 61% מהם אמרו כי הם עשו זאת, לעומת 38% ממצביעי חדד.

מחקר מאוחר יותר שהוזמן על ידי ארגון אוואז, ובוצע על ידי IDEA Big Data, הראה כי 98.21% מהבוחרים של ז'איר בולסונארו, נשיאה החדש של ברזיל, נחשפו לחדשות מזויפות במהלך קמפיין הבחירות וש-89.77% מהם סברו שהחדשות המזויפות הן נכונות. הסקר נערך בין ה-26 ל-29 באוקטובר, והשתתפו בו 1,491 אנשים מכל רחבי ברזיל.

רייקן פאטל, מנכ"ל ומייסד אוואז, טוען כי הדמוקרטיה הברזילאית, ואולי אף זו העולמית, נמצאת בסכנה עקב ההכרה בחדשות כוזבות, המופצות בעזרת פייסבוק ו-ווטסאפ, כאמיתיות.

אוואז דורשת "מערך הגנה מדיסאינפורמציה לכל משתמשי ווטסאפ"

במאמץ להסב את תשומת הלב לתופעה, פתחה אוואז בקמפיין מחאה כנגד הפצת פייק ניוז ובו היא כותבת ש: "זה ממש מחריד – האיש אשר נבחר זה עתה לנשיא ברזיל רוצה להחריב את האמזונס בעזרת בולדוזרים, איים להרוג 30,000 שמאלנים, והילל את הדיקטטורה. ורק לפני כמה חודשים אף אחד לא רצה להצביע בעדו. מה קרה?! פייסבוק ו-ווטסאפ".

בעצומה –שצברה עד כה 670,000 הצבעות, כשהיעד שלה הוא 750,000 – פונה אוואז ישירות אל מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, מנכ"ל ווטסאפ כריס דניאלס, שפייסבוק היא כמובן החברה האם שלה, ואל הרשויות המחוקקות וכותבת כי "ראיות מוחצות מראות כי ווטסאפ הפכה לנשק המוני לחיסול הדמוקרטיה. אנו דורשים שפייסבוק תפעיל באופן מיידי מערך הגנה מדיסאינפורמציה עבור כל משתמשי ווטסאפ, ואם זה יהיה הכרחי גם תהפוך את ההצפנה לאופיונאלית, כדי לאפשר למשתמשים לעזור במעקב אחרי הדיסאינפורמציה. אתם מוכרחים למחוק את כל החשבונות המזויפים ולהעמיד על דיוקן את כל החדשות המזויפות אשר הופצו על הפלטפורמות שלכם תוך זמן סביר".

בולסונארו לא היה מועמד מוביל במירוץ, ולמעשה אפילו לא היה מוכר במיוחד. מבחר אירועים תרמו ככל הנראה להתקדמותו אבל מה שהטה את הכף היה, כך לטענת אוואז ודיווחים קודמים בתקשורת, למשל ב-Vox ובגרדיאן הבריטי, השימוש המאסיבי ברשתות החברתיות בכלל ובווטסאפ בפרט ככלים להפצת פייק ניוז פוליטי.

צוקרברג – ישב בחיבוק ידיים?

על רקע ההבנה שאפליקציית המסרים המידיים ופייסבוק הפכו לכלי להפצת תעמולה כוזבת שונה, ומשונה, שיכולה להפוך את הצפי לתוצאות הבחירות, הניו יורק טיימס כתב כבר ב-17 באוקטובר, כשבועיים לפני הבחירות בברזיל, כי ווטסאפ היא "אחד הכלים העיקריים שהברזילאים משתמשים בהם בכדי לשמור על קשר עם חברים ובני משפחה, ולעשות עסקים. יותר ויותר הוא הופך גם לחלק מהפוליטיקה. סקר שנערך לאחרונה מצא כי 44 אחוז מהמצביעים בברזיל משתמשים ב-ווטסאפ בכדי לקרוא מידע פוליטי ואלקטורלי".

העיתון הוסיף והרחיב כשציין ש"למרבית הצער, בדרך לסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות ב-7 באוקטובר, האפליקציה שימשה להפיץ כמויות מדאיגות של מידע שגוי, שמועות וחדשות כוזבות. כעת, שבועות ספורים בלבד לפני ההצבעה הקובעת ב-28 באוקטובר, בבחירה בין מועמד הימין הקיצוני ז'איר בולסונארו לבין יריבו השמאלני פרננדו חדד, עדיין יש זמן שבו יכולה ווטסאפ לעשות שינויים זמניים בפלטפורמה בכדי להפחית את הרעלת החיים הפוליטיים בברזיל. החברה חייבת להיות החלטית – לפני שיהיה מאוחר מדי".

כעת, בעצומה שלה, אוואז ממש שולחת אצבע מאשימה כלפי צוקרברג וטוענת שהוא "ישב בחיבוק ידיים בזמן שחברות עשירות השקיעו מיליונים באופן בלתי חוקי כדי להציף את פלטפורמת המסרונים בחדשות מזויפות והסתה: עד שאזרחי המדינה החליטו לבטוח בפשיסט השולי הזה יותר מכל אדם אחר. צוקרברג יכול היה לעצור את זה קודם ולדווח למשתמשים. הוא לא עשה זאת. כעת האחריות עברה אלינו כדי לנצל את הרגע הזה להטיל את האשמה על פייסבוק כדי שתיקח אחריות על החדשות המזויפות וההסתה אשר מופצים על הפלטפורמה שלה ותשים לזה קץ לפני שאנשים נוספים כמו נשיא ברזיל ישתלטו על הדמוקרטיות והעתיד שלנו".

בולסונארו, צוקרברג, או כריס דניאלס לא הגיבו לעצומה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים