ממציא האינטרנט מציג: "מגנה-כרטה של הרשת"

סר טים ברנרס-לי טוען כי ענקיות הטכנולוגיה חייבות לשנות את הגישה שלהן כדי להציל את העולם המקוון מן הכוחות המסוכנים שיש בידיהן ● פייסבוק וגוגל תומכות

מודאג. טים ברנרס-לי. צילום: BigStock

סר טים ברנרס-לי, המדען הבריטי ממציא האינטרנט, הכריז על הסכם חדש, מעין "מגנה-כרטה לרשת", תוך שהוא מתריע על כך שענקיות הטכנולוגיה חייבות לשנות את הגישה שלהן כדי להציל את העולם המקוון מן הכוחות המסוכנים שיש בידיהן.

ברנרס-לי בן ה-63, שהמציא את האינטרנט ב-1989, קרא למהפכה בדרך שבה הרשת מוסדרת כדי למנוע ניצולה לרעה, קיטוב פוליטי והודעות שקריות.

ברנרס-לי דיבר בוועידה שהתקיימה בליסבון וקרא לחברות האינטרנט לתמוך בסדרת עקרונות שיגנו על הפרטיות של המשתמשים ויהיו שקופים לציבור.

פייסבוק וגוגל תומכות בהצעתו, אשר תובא להסכמה רחבה רק בשנה הבאה, זאת למרות ששתי החברות הללו הוזכרו דווקא כדוגמה לכיצד "הרשת שאנו מכירים ואוהבים" נמצאת תחת איום.

מאוכזב מן המצב הנוכחי של הרשת

לדבריו, "במשך 15 השנים הראשונות רוב האנשים ציפו מן הרשת לגדולות, גם אם לפעמים יקרו דברים טובים וגם דברים רעים. זוהי טבעה של האנושות, הם חשבו לעצמם… אבל כל מיני דברים רעים קרו מאז. יש לנו פייק ניוז, יש לנו בעיות עם פרטיות, יש לנו בעיות עם ניצול לרעה של נתונים אישיים, יש לנו אנשים שמנוצלים לרעה… ועוד".

הוא הוסיף כי הוא "מאוכזב מן המצב הנוכחי של הרשת, איבדנו את התחושה של העצמה אישית, ובמידה מסוימת אני גם חושב, שהאופטימיות נסדקה".

ההסכם שהכריז עליו ברנרס-לי פותח על ידי ה-World Wide Web Foundation שהוא עצמו ייסד. מטרות ההסכם הן לגרום להפסקת איסוף על משתמשים ללא ידיעתם והסכמתם, לבקש מחברות הטכנולוגיה להבטיח כי ממשלות יכבדו את זכויות בני האדם ברשת ולבקש מן המחוקקים לכבד את נייטרליות הרשת.

מטרה נוספת וחשובה, לדבריו, היא גם להרחיב את הגישה הזולה לאינטרנט במדינות העולם השלישי, שבהן המשתמשים משלמים מחירים גבוהים מאוד לגלישה ברשת לעומת המדינות המפותחות בצפון אמריקה ובאירופה. אי השוויון הזה גורם לכך שלרבים מתושבי מדינות העולם השלישי אין גישה לרשת, וכתוצאה מכך – גם לשירותים ממשלתיים, חינוך ועוד.

למרות דאגתו מן המצב הנוכחי, ציין ברנרס-לי שהוא אופטימי ביחס לעתיד האינטרנט. "המודל של מימון מבוסס הפרסום לא חייב להמשיך להתקיים באותה צורה", הוא אמר, והוסיף, כי "אנשים כמוני וכמוכם, שבעצם בונים כיום את הרשת, לוקחים כעת את הדברים לידיים, ויניחו בצד את כל המיתוסים שהם כעת מתייחסים אליהם כאל חלק מאיך שהדברים פועלים…"

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים