"ייקח שנים להעריך שאירע פיגוע התאומים בסייבר"

כך אמר ג'ה גוהנסון, לשעבר השר להגנת המולדת בארה''ב, בכנס אורקל ● לדבריו, “אין לנו יכולת להעריך את מידת ההתערבות הרוסית בבחירות של 2017 ובפריצות ב-2016. זה עשה אותנו פגיעים"

ג'ה גוהנסון, לשעבר השר להגנת המולדת של ארצות הברית. צילום: יח"צ אורקל

"זו שאלה טובה האם היה לנו בסייבר אירוע בסדר גודל כמו הפיגוע בבנייני התאומים ב-11 לספטמבר 2001. בהינתן טבעו של מרחב הסייבר, ייקח שנים להעריך שאכן קרה כזה אירוע. יש מי שטוען כי מה שקרה ב-2016, הפריצה של הרוסים למחשבי המפלגה הדמוקרטית וגניבת בסיסי נתונים של מצביעים – היא שוות ערך לפיגוע התאומים בסייבר. עדיין אין לנו יכולת להעריך את מידת ההתערבות הרוסית בבחירות של 2017 ובפריצות ב-2016. זה עשה אותנו פגיעים. הרוסים דחפו לנו פייק ניוז. זו הייתה מתקפה על הדמוקרטיה שלנו – וזה גם קורה כעת", כך אמר אתמול (ד') ג'ה גוהנסון, לשעבר השר להגנת המולדת של ארצות הברית.

ג'והנסון דיבר בפאנל בהנחיית מארק הרד, מנכ"ל משותף, אורקל. הפאנל נערך בפתחו של יומו השלישי של כנס Oracle Open World 2018, הנערך השבוע במרכז הכנסים מוסקונה בסן פרנסיסקו. בכנס משתתפים 60,000 איש, שותפים עסקיים ובעיקר לקוחות – מתוכם כמאה ישראלים.

המתפטר הראשון בממשל טראמפ

הוא פתח בהלצה לפיה, "הייתי בתפקיד 1,124 ימים, ספרתי כל יום. אני המתפטר הראשון בממשל טראמפ – עבדתי אצלו שבע שעות…". לדברי ג'והנסון, שהיה השר הרביעי לביטחון המולדת, "נושא הגנת המולדת עובד היום טוב יותר מאז פיגוע התאומים. אנשי קהילת המודיעין עובדים קשה, היום הנקודות יותר קשורות ביניהן".

בסייבר, אמר ג'והנסון, "ישנם שחקני איום מסוגים שונים. מדובר בשחקנים רדיקלים הנתונים להשפעה. זה מקשה על היכולת להעריך סיכונים: יש האקרים 'רגילים', יש האקרים פושעים העובדים בארגוני פשע מאורגן, ויש האקרים שלוחי מדינות. המשרד שעמדתי בראשו פעל רבות נגד טרור, וצריך שהיד השניה שלו תפעל יותר נגד מתקפות סייבר לסוגיהן. לא עשינו במשרד מספיק בתחום הסייבר, זה היה אתגר גדול שלי. עשינו שיפורים – אבל יש עוד הרבה מה לעשות בסייבר, במגרש הפרטי והציבורי".

הוא הוסיף כי "עלינו לחשוב על הסייבר כעל שדה קרב. עלינו לפעול להגנת מרחב הסייבר באופן לאומי ובינלאומי. הרבה יותר קשה להגן בסייבר מאשר לתקוף בו, ולכן נדרש לשתף פעולה בין הגופים והשדות השונים".

הפריצות הרוסיות ב-2016, אמר, "הביאו לעלייה במודעות לנושא. כבר בסוף הקיץ ידענו שהממשל הרוסי הוא שפגע בנו. היה ויכוח בקהילת המודיעין מה לעשות, האם לומר זאת לציבור. רק בדצמבר, אחרי הבחירות, הנושא הופנם".

"ישנם הרבה שאלות חוקיות וחוקתיות בסייבר, מה עושים עם פריצה במגזר הפרטי? כי פריצת נגד תוביל להפרת חוקי ארה"ב וחוקים בינלאומיים. הקו אינו ברור וחד כמו שחושבים. עולה השאלה באיזה מצב מתקפת סייבר היא עילה למלחמה. עוד שאלה היא מה ההשפעה של מתקפת סייבר על העולם הפיסי?" ציין ג'והנסון.

"בינה מלאכותית ולימוד מכונה יכולים לתת תובנות טובות יותר אודות מתקפות סייבר, במגזר הביטחוני ובקהילת הביון יש כוח אדם מקצועי ומוכשר לתחום – ואילו במגזר הממשלתי, האזרחי יש אתגר גדול בסייבר", הוא סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים