מייסד מיקרוסופט, פול אלן, מת בגיל 65

היזם המיתולוגי, שיחד עם ביל גייטס הביא אל העולם את הענקית פורצת הדרך, נפטר מסיבוכי מחלת הלימפומה, שחזרה לקנן בגופו באחרונה ● גייטס: "תרומתו לעולם הטכנולוגיה והפילנתרופיה שלו ימשיכו לחיות לדורות הבאים"

פול אלן, ממייסדי מיקרוסופט. צילום: מילס האריס, מתוך ויקיפדיה

פול אלן, המייסד השותף של מיקרוסופט, שותפו המיתולוגי של ביל גייטס, מת אתמול (ב'), בהיותו בן 65 בלבד. הוא מת בסיאטל מסיבוכים של לימפומה שאינה הודג'קין – כך הודיעה וולקן, קרן השקעות שנמצאה בבעלותו.

רק לפני שבועיים בישר אלן לעולם על חזרת מחלת הסרטן שלו, הבטיח להילחם בה בכל כוחו ואמר שרופאיו אופטימיים בנוגע לסיכוייו להחלים שוב. אלא שהמחלה, כאמור, הכריעה אותו.

"המחשוב האישי לא היה קיים בלעדיו"

בהצהרה ששחרר לאחר היוודע המוות של שותפו כתב גייטס שלבו נשבר על אובדן של אחד מ-"ידידיו הוותיקים והיקרים". לדבריו, "מהימים הראשונים שלנו בבית הספר לייקסייד, דרך השותפות שלנו ביצירת מיקרוסופט, ועד לחלק מהפרויקטים הפילנתרופיים המשותפים שלנו לאורך השנים, פול היה שותף אמיתי וידיד יקר. המחשוב האישי לא היה קיים בלעדיו. אבל פול לא הסתפק בהפעלת חברה אחת. הוא תיעל את האינטלקט והחמלה שלו למערכה שנייה, המתמקדת בשיפור חייהם של אנשים, ובחיזוק הקהילות בסיאטל וברחבי העולם. הוא אהב לומר: 'אם יש לזה את הפוטנציאל לעשות טוב, אנחנו צריכים לעשות את זה'. זה בן האדם שהוא היה. פול אהב את החיים ואת הסובבים אותו, וכולנו הוקרנו אותו בתמורה. הגיע לו הרבה יותר זמן, אבל תרומתו לעולם הטכנולוגיה והפילנתרופיה שלו ימשיכו לחיות לדורות הבאים. אתגעגע אליו מאוד".

ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

ביל גייטס. צילום: מחלקת DFID הבריטית, מתוך ויקיפדיה

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדאלה, כינה את תרומתו של אלן לחברה, לקהילה ולתעשייה "חיונית". "כמייסד של מיקרוסופט, בדרכו השקטה והעקבית, הוא יצר מוצרים, חוויות ומוסדות קסומים, ובעשותו זאת הוא שינה את העולם", צייץ נאדלה לזכרו של המייסד המנוח.

תרם שני מיליארד דולר לפילנתרופיה

אלן המיליארדר היה ברשימת האנשים העשירים ביותר בארצות הברית ובמקביל נחשב בין הנדבנים שהתחייבו למסור את עיקר רכושם לצדקה. "אלה שהיו בני מזל להשיג עושר גדול צריכים להקדיש את זה לעבודה לטובת האנושות", אמר. ואכן, כפילנתרופ, נתן אלן מכספו במשך העשורים האחרונים יותר משני מיליארד דולר, שאותם השקיע במגוון רחב של תחומים, כולל בשיפור מצב האוקיינוסים, בחסרי בית ובקידום המחקר המדעי.

מלבד היותו חלוץ בתחום הטכנולוגי, נודע אלן בשנים האחרונות בזכות היותו הבעלים של שתי קבוצות ספורט אמריקניות מצליחות – הפורטלנד טרייל בלייזרס מה-NBA והסיאטל סיהוקס מליגת הפוטבול האמריקנית NFL. עולם הספורט הגיב בתדהמה לידיעה על מותו, ורבים ומפורסמים ספדו לו בטוויטר ובאמצעי התקשורת המסורתיים.

שני סטודנטים נחושים ב-1975

אלן וגייטס נפגשו עוד בהיותם ממש צעירים, בעת שלמדו בקולג' פרטי בצפון סיאטל. שני החברים עזבו מאוחר יותר את הלימודים במטרה לרדוף אחרי החלום העתידני שלהם – עולם שבו יש מחשב בכל בית.

גייטס האמין בחזון כל כך, עד שעזב את אוניברסיטת הרווארד בשנתו הראשונה בה בכדי להקדיש את עצמו למשרה מלאה בסטארט-אפ שלו ושל אלן, שנקרא במקור Micro-Soft. אלן בילה שנתיים באוניברסיטה של מדינת וושינגטון לפני שעזב גם הוא את האקדמיה מאותה הסיבה. הם הקימו את החברה באלבוקרקי, ניו-מקסיקו, ב-4 באפריל 1975, והמוצר הראשון שלהם היה שפת מחשב עבור המחשב האישי של Altair, שהעניקה לחובבי מחשבים דרך בסיסית לתכנות ולהפעלתו. אלן שימש בחברה עד לעזיבתו אותה ב-1983 כסגן נשיא בכיר למחקר ולפיתוח מוצרים חדשים. ברבות השנים הפכו גייטס ואלן למיליארדים, ומיקרוסופט שלהם – למובילת תחום הטכנולוגיה.

ב-1986, בצוותא עם אחותו, ג'ודי אלן, ייסד פול את וולקן, חברת ההשקעות שמפקחת על מאמציו העסקיים והפילנתרופיים. בנוסף, הוא הקים את מכון אלן למדעי המוח ואת חברת תעופת החלל Stratolaunch, שבנתה מטוס קולוסאלי, שנועד לשגר לוויינים למסלול.

לאלן, כאמור, היסטוריה עם מחלת הסרטן: הוא עזב את מיקרוסופט ב-1983 עקב גילוי סרטן מסוג הודג'קין ונותר חבר מועצת המנהלים בחברה עד שנת 2000. את המחלה הוא ניצח בפעם הראשונה אז, אחרי חודשים אחדים של טיפולי רדיותרפיה והשתלת מח עצם, שסייעו לו להחלים לגמרי. אבל ב-2009 אובחן כחולה בלימפומה שאינה הודג'קין, וטיפולים הצליחו להביא לרמיסיה במחלתו. אלא שבאחרונה הוא נאלץ לבשר לעולם על חזרתה, והפעם אפילו לא הספיק להשיב מלחמה לצוררת שלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים