מחקר: גיוס מוטה ומחסור בנשים מנהלות מקשים על קידומן בהיי-טק

כך על פי מחקר שנערך על ידי Booking.com ● שלוש מתוך ארבע נשים ברחבי העולם מרגישות שניצבים בפניהן יותר אתגרים בכניסה לקריירות מסוימות ובהתפתחות וצמיחה בהן (לעומת גברים 

15/10/2018 11:10
נשים בהיי טק. צילום אילוסטרציה: BigStock

יותר משלוש מכל חמש נשים (64%) העובדות בהיי-טק ברחבי העולם, וסטודנטיות שמתעניינות בתחום, טוענות שלעצם היותן נשים יש השפעה חיובית על יכולתן לפתח קריירה בהיי-טק. זאת, על רקע המחסור הנוכחי הברור של נשים בתעשייה (34%), הזדמנות הקורצת בעיקר לנשים הלומדות לתואר ראשון (43%) ובתיכון (37%). כך מעלה מחקר שערכה Booking.com.

המחקר נועד להבין טוב יותר את האתגר המתמשך של גיוון מגדרי במגזר הטכנולוגי ואת התפיסה, החוויות והשאיפות של נשים מרחבי העולם בקשר לאפשרויות קריירה בהיי-טק.

המחקר נערך בקרב מדגם של 6,898 משיבות נשים שעובדות בתחום וסטודנטיות המעוניינות לפתח קריירה בתעשייה. המשתתפות היו ממדינות בריטניה, ארצות הברית, צרפת, ברזיל, הולנד, גרמניה, סין, אוסטרליה, הודו וספרד והוא נערך במהלך אוגוסט וספטמבר השנה.

על פי ממצאי המחקר, ציינו ב-Booking.com,, נשים בכל העולם נמשכות למגזר הטכנולוגי ורואות באופן חיובי את הפוטנציאל שהוא מציע. יחד עם זאת, תהליכי גיוס מוטים, כוח העבודה הנוכחי והמחסור בנשים בקרב מקבלי ההחלטות ודמויות בולטות לחיקוי- כל אלה הם המכשולים המרכזיים העומדים בפניהן.

המחקר מעלה עוד כי נשים מרחבי העולם מתעניינות בתעשיית ההיי-טק בשל מגוון סיבות – הן רואות אותה כחדשנית (50%), יצירתית (44%) ומעוררת השראה (26%), בנוסף לכך שהיא מציעה עבודה שמאתגרת אותן (34%).

עבור רבות, מציאת עבודה בהיי-טק היא שוות ערך להשגה של 'עבודת החלומות' או הקריירה האידיאלית. כשנשים מרחבי העולם נשאלו איך יגדירו את 'עבודת החלומות' שלהן, יותר מארבע מתוך חמש נשים ציינו עבודה מעוררת השראה (84%), לאחר מכן עבודה המתאימה לכשרונות הטבעיים שלהן (83%) ועבודה המאפשרת להן לסלול את הדרך בעצמן (81%).

רואות את היותן נשים כמכשול

למרות האטרקטיביות של שוק ההיי-טק וההזדמנויות הנראות לעין, המחקר קובע עוד שנשים מרחבי העולם בנקודות מפתח מסוימות בתהליך לבניית קריירה בהיי-טק רואות את היותן נשים כמכשול. על פי המחקר, מעל לחצי מהנשים (52%) מאמינות שזהו המצב משום שכוח העבודה בהיי-טק הינו גברי ברובו, וכמעט שליש (32%) מאמינות שהמכשול העיקרי הוא אפליה מגדרית במהלך תהליכי הגיוס.

בחברה ציינו עוד כי התפיסה לגבי אפליה מגדרית בשלב הגיוס משתנה מאוד בין שווקים שונים. בברזיל, אחת מכל שתי נשים (50%) מרגישה שאפליה מגדרית במהלך תהליך הגיוס יש השפעה שלילית על הסיכויים לפתח קריירה בהיי-טק, האחוז הגבוה ביותר מבין המדינות שנסקרו. נשים באירופה, לעומת זאת, פחות מסכימות עם האמרה הזו (18% בהולנד ו-22% בבריטניה ובגרמניה).

נוסף על כך, כמעט אחת מכל שלוש נשים (32%) מרגישה שהמחסור בייצוג נשי בקרב מקבלי ההחלטות מונע מנשים לממש את הפוטנציאל שלהן בהיי-טק, דעה רווחת בעיקר בקרב תלמידות תיכון (40%).

כל אלה, הוסיפו עורכי המחקר, תורמים לעובדה שיותר משלוש מתוך ארבע נשים ברחבי העולם מרגישות שניצבים בפניהן יותר אתגרים בכניסה לקריירות מסוימות (78%) ובהתפתחות וצמיחה בהן (77%), לעומת גברים.

גיליאן טאנס, מנכ"לית , Booking.com, צילום: Booking.com

גיליאן טאנס, מנכ"לית , Booking.com, צילום: Booking.com

גיליאן טאנס, מנכ"לית Booking.com, אמרה בעקבות ממצאי המחקר כי "נשים עדיין לא מיוצגות מספיק בתעשיית ההיי-טק. מה שהמחקר שלנו מגלה זה היכן בדיוק נשים חוות את המכשולים הגדולים ביותר, ואיפה נמצאת ההזדמנות לייצר שינוי".

לדבריה, "האופטימיות והאמביציה שאנו רואים אצל נשים ברחבי העולם להצליח בתחומי הטכנולוגיה או מערכות המידע מעוררות השראה, במיוחד בקרב נשות הדור הצעיר יותר, שרואות את הפוטנציאל שיש לקריירה בהיי-טק לעמוד בשאיפות הגבוהות שהן מציבות לעצמן".

הזדמנות משמעותית ליזום שינוי

המחקר  מעלה עוד כי ברחבי העולם, תלמידות תיכון (43%) וסטודנטיות לתואר ראשון (40%) מרגישות שקריירה בתחום ההיי-טק תיתן להן את החופש להיות יצירתיות בתפקידן (לעומת הממוצע הכללי של 33%).

תלמידות תיכון נמשכות במיוחד לתחום ההיי-טק משום שהוא נותן להן הזדמנות להצליח כבר בגיל צעיר (29% לעומת 22% בקרב בעלות הניסיון בהיי-טק). מעל לכל, תלמידות וסטודנטיות רוצות קריירה מעוררת השראה, כפי שצוין על ידי 88% מתלמידות התיכון ו-85% מהסטודנטיות לתואר ראשון שנסקרו.

"לתעשייה הטכנולוגית יש פוטנציאל אדיר לענות על כל הקריטריונים שצוינו על ידי נשים מרחבי העולם כשתיארו את 'עבודת החלומות' שלהן ואת השאיפות העסקיות שלהן", אמרה עוד טאנס.

"הרצון לפתור את זה ולהכווין יותר נשים לתחום ההיי-טק הוא דירקטיבה חוצת חינוך, פיתוח חברתי, אחריות תאגידית ויוזמות ממשלתיות. אם תעשיית ההיי-טק רוצה לשמר מאגר כשרונות עתידי מאוזן, כולנו צריכים לעבוד במרץ כדי לעודד נשים לאורך כל שנות החינוך שלהן, להיות מקורות השראה חיוביים על עיצוב תפיסת העולם של בנות בנוגע למקצועות טכנולוגיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים